Gå til innhold

Bedre føre var... - strekkmerker..

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Sist svangerskap - for ti år siden, opplevde jeg å få en del strekkmerker til tross for at jeg brukte oljer og spiste c-vitaminer som bare det. Jeg vokste ganske fort på slutten.

Er det noen som har noen tips til ufarlige "midler" (oljer/kremer/mat) som kan bidra til å gjøre huden mer elastisk allerede nå, slik at den er mer forberedt på å bli strukket?

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10221023-bedre-f%C3%B8re-var-strekkmerker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går nå for andre gang,men fikk ikke en strek da jeg gikk med Emilie.

Gamle kjerringråd og nyere råd sier jo at du skal smøre huden med diverse oljer. Hva slags oljer husker jeg ikke,men vent..skal sjekke her på Bim.

Se hva jeg fant! Ha en god lesestund :)

Kjerringråd mot strekkmerker

Vet du om noe som hjelper mot strekkmerker? Send dem gjerne til jordmor Siri på e-postadressen [email protected].

Fikk dette rådet av en kvinne som selv har født fire barn, og ikke fått strekkmerker. Smør utsatte områder hyppig med vanlig maisolje (jeg smurte to ganger om dagen). Den fåes kjøpt i omtrent alle butikker, og er billig. Jeg fikk ikke et eneste strekkmerke, og er egentlig disponert.(fikk masse i puberteten, og min mor søster fikk en del i sine graviditeter). Det er hvert fall hvert å prøve !!!! Hilsen Ann Kristin.

Har en følelse av at det er uvesentlig hvilken krem/olje en bruker, bare man er flink å smøre seg jevnlig. Det å få strekkmerker er vel mer genetisk betinget, men jeg tenker at hyppig smøring og massasje på de utsatte stedene er med på å unngå strekkmerker. Selv bruker jeg body butter med nøttelukt fra body shop.

I tillegg til E - vitamin holdig kremer, så ta tran.

hilsen *Camilla

Hei! Jeg har hørt at det hjelper å ta omega-3 tabletter. Dette styrker og bygger opp huden innenfra, og når en får strekkmerker er det jo underhuden som sprekker. Jeg er selv i uke 23, og har nettopp fått dette rådet, og har tenkt å følge det selv. Det er jo sunt uansett! Ellers er det nok bra å skrubbe huden forsiktig for døde hudveller og sbodsirkulasjon, og å smøre seg hver dag, især er det viktig med vitamin E!

Håper dette kan være til nytte for noen,

Ingrid

Jeg har fått et råd fra en venninne om at "Cocoabutter stick" fra Body shop (89.-)skal gjøre susen for å slippe strekkmerker. Det står også bak på beholderen at den hjelper mot strekkmerker og tørr hud under graviditet. Dessuten har jeg lest i bladet "Gravid" at kvinnene i Afrika smører seg med kakaosmør, og det skal visst være bra. Foreløbig er jeg 20 uker på vei, jeg har smurt meg med denne sticken to ganger daglig, og har ikke enda antydning til strekkmerker (hverken på lårene, puppene eller magen)! Jane

Jeg badet i baby olje flere ganger i uken og smurte meg med oliven olje, jeg ikke fikk et eneste strekkmerke. I tillegg drakk jeg mye vann, (det gjør jeg fortsatt) - hHusk det er ikke bare å smøre seg, huden trenger hjelp innenifra også... lykke til :) Mariell

Et lite råd mot strekkmerker er å smøre inn mage, lår og bryster med spenol.bDette er noe både jeg og min mor i sin tid har gjordt, og ingen av oss har et eneste strekkmerke. Hilsen fra Anett :)

Jeg har fått tips om ikke å klø meg med negler der det klør rundt mage og pupper. Bruk heller fingertuppene eller baksiden på hånda. Dessuten har jeg også fått tips om mandelolje flere ganger daglig. Her fått litt strekkmerker, men det har mor også og har ikke vært flink til å smøre meg inn daglig inntil jeg fikk strekkmerker, er blitt flinkere nå og smører meg inn flere ganger daglig, har om ikke annet ikke fått flere etter at jeg begynte med smøreinge nfor alvor. Smør deg gjerne inn og masser deg på magen når det klør, men det er det ikke alltid vi har tid til. Lykke til! til alle dere andre blivende mødre go fedre. Stoor klem fra meg!

Jeg er så heldig å ha en søster som jobber på apotek og hun kom til meg med en olje i en serie som heter "Frei öl". Den er faktisk spesielt bergenet mot "svangerskapsstriper" som det står på flasken. Den inneholder e-vitaminer og mye fint. Jeg har ikke strekkmerker på magen enda, og det er der jeg har brukt den, men har fått på brystene og der har jeg ikke brukt den. Begynner nå. Hilsen Mummimamma

Jeg har født to barn og har ikke antydning til strekkmerker. Under begge svangerskapene smurte jeg magen daglig med fete kremer og oljer. Huden sprakk jo - jeg hadde stor mage - men da masserte jeg bare inntil skaden var leget. Og det gikk faktisk bra! Jeg var 26 første gang og 29 andre gang jeg var gravid. Vet ikke om det har noe å si. Hilsen Anne

Prøv å smøre Tahitian noni juice på magen, den hjelper veldig godt (kansje enda bedre om du bruker den innvortes også...) Jeg har bare prøvd selv etter svangerskapet, da jeg fikk masse strekkmerker. Hilsen Lill

Da jeg var gravid, kom jeg over en bok hos moren min med kjerringråd. Der leste jeg blant annet at man skulle bruke en hampvott for å øke blodsirkulasjonen. Et annet tips var å smøre på mandelolje (fås kjøpt på apoteket). Jeg brukte likeså godt begge deler, og masserte mage, bryst og lår med hampvott i dusjen, og smurte inn mage, bryst og lår med mandelolje etterpå. Vet ikke om det var derfor, men jeg fikk faktisk ingen strekkmerker. Men nå har jeg også hørt at strekkmerker kan være genetisk betinget? Hilsen Siri

Jeg kan anbefale en boks med fet krem fra Body Shop som heter BODY BUTTER.Den koster ca. 120,- men er drøy i bruk. Jeg brukte nesten 3 bokser. Den kommer i forskjellige lukter. Jeg valgte den med nøtter da jeg synes den luktet best. Men det er jo smak og behag. Vi hadde smøring hver kveld fra uke 16. Jeg skal ikke påstå at det virket, men vi hadde oss en kosestund før vi sovnet. Babyen så ut til og like det også. Ihvertfall, jeg sprakk ikke i det hele tatt. Hilsen Solveig

Ett kjerringråd jeg anbefaler til alle gravide mot strekkmerker er følgende: Kjøpe en god olje med vitamin E og tilsett etteriske dråper av mandarin. Smør dette på magen under hele graviditeten og huden blir kjempefin. Kanskje det ikke hjelper for alle men det er uansett en koselig stund med massasjen av magen. Jeg gjorde dette når jeg var gravid og sønnen min likte det tydeligvis også. Når pappaen(!) masserte inn oljen om kvelden var det helt rolig i magen men når han sluttet begynte han å sparke / dunke i maven som om han sjekket om det kom mer stryking/ kos. :)

Med vennlig hilsen V. H.

Kanskje ikke et kjerring råd, men da jeg var gravid med sønnen min bodde jeg i USA, og der fikk jeg det rådet av legen min. Smør inn mage, pupper, lår etc. med E-vitamin olje hver dag, og det motvirker strekkmerker.

Jeg fikk noen strekkmerker på hoftene som tenåring, og til min store glede slapp jeg og få flere da jeg fulgte dette rådet.

Med hilsen Cecilie

Jeg masserte meg med johannesurtolje og olje med E-vitamin to ganger daglig fra uke 8 i svangerskapet. Det hjalp ingenting! Jeg har masse strekkmerker.men det er ingen grunn til å slutte å smøre seg for det, det er jo behagelig både for deg og babyen! :) Strekkmerker har med hudens kvalitet å gjøre, dessuten er det genetisk betinget. Med vennlig hilsen, Monica

Jeg smurte ikke magen med noe annet enn vanlig fuktighetskrem,og jeg fikk ikke et eneste strekkmerke. Jeg tror ikke noe på at smøringa forhindrer strekkmerker. Jeg tror det kommer an på hvilken type hud du har. Enten får du strekkmerker eller så får du ikke. Det er bare å håpe på IKKE:) Lykke til:)

Weleda svangerskapsolje (kjøpes i helsekostbutikker) har fungert suverent på meg i forrige sv.skap.

Nøtter og quinoa og hirse er gode ting å spise som også "smører" deg innenfra. Men noen ganger er strekkmerker hormonellt betinget og da kommer de uansett, men det går alltids ann å minske skadeomfanget!

Min erfaring er at det hjelper å smøre med olje, og da masserer man også huden litt samtidig.

:)

Oi- her var det mange gode tips!! Tusen takk! Da var jeg nok ikke flink nok å smøre sist.. :-)

Jeg tror ikke huden min er av en type kvalitet som burde gi strekkmerker, men at det går på dette med å pleie huden godt i den tiden man bare vokser og vokser :-) dessuten er jeg litt slappere i fisken i utgangspunktet denne gangen, kanskje det også kan ha litt å si, litt mer å gå på allerede?

Jeg skal ihvertfall ut å kjøpe oljer, og denne gangen starter jeg ikke i uke 37- hehe!!

• 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...