Gå til innhold

noen her som jobber med web design eller programmering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på om jeg skal ta å utdanne meg i den retningen, men lurer dermed på om man må være helt nerd og igjen om det er vanskelig å få jobb??

Skrevet

Min sambo er programmerer, eller utvikler som han selv kaller seg.

Har gått 3-årig informatikk.

Kan med stor fordel være noe nerd.

Webdesign er nok noe enklere, da det kun forholder seg stort sett til et språk - html-språket, og mer den grafiske/visuelle oppfattelsen av en hjemmeside.

Innen programmering er det langt mer, for å nevne noen som jeg kjenner til (men ikke kan noe om): beta, c, c++, Delphi, Java, Pascal, PHP, PL/SqL, Visual Basic. Som programmerer bør man beherske flere språk.

Ikke vanskelig å finne jobb, hvis du bor på de rette stedene. Lønna er vanligvis veldig ok. Morsomt når man får det til :)

Skrevet

hjertlig :) utdanningen er nok litt "enklere" enn informatikk.. men ser bra ut, skal snakke med en rådgiver på skolen til fredagen.. bor i oslo, så jobb tror jeg da skal være greit :D

Skrevet

Gode programmerere får lett jobb og fet lønn. Webdesignere kryr det av og arbeidsmarkedet er ikke det beste.

Skrevet

hjertlig, men kjenner du noe til utdannelsen som it-akademiet gir i oslo, duger den eller bør man gå noe annet?

Skrevet

Hei,

Jeg jobber som programmerer. Trives veldig godt med det! Spennende jobb med nye utfordringer hver dag. Vil ikke påstå du trenger å være spes nerd for å holde på med det. Men det kan være en fordel om du har litt talent/interesse for realfag som f.eks matte. Når det gjelder muligheter for jobb er det veldig bra for litt tyngre programmerere nå, på den andre siden var det veldig vanskelig for et par år siden så det varierer veldig. Vil si lønna er temmelig bra. Webdesignere derimot kryr det av, så vidt jeg vet er det sjelden det er noe bra marked for dem. Når det gjelder IT-Akademiet som noen nevnte her så er jeg litt usikker på hvilke tilbud de har. Men vet at de har noen ett års studier som jeg ikke vil si er noe verdt å bruke tiden sin på. En slik utdannelse er veldig lite ansett innen for it miljøet... Om de har bachlor studie eller lignende der så er nok det like bra som på andre skoler. (men på andre skoler får du det jo gratis).

Vil i allefall anbefale denne utdannelsen og synes det er supert om flere jenter tar denne veien! Det er så alt for få av oss:) Har aldri helt skjønt hvorfor...

Skrevet

Hei.

Jeg er utdannet data sivilingeniør, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke var litt i nærheten av datanerd da jeg begynte på studiet. Programmering er spennende og det er et veldig kreativt yrke, der du får brukt både estetisk sans og logikk. Jeg jobber for tiden som utvikler av java applikasjoner med webgrensesnitt. Det vil si at jeg lager alt fra database, logikk bak og det som brukeren ser i nettleseren. Jeg vil absolutt anbefale å ta en utdanning der du lærer litt mer enn bare webdesign, webdesign er veldig artig det og, men det er svært lurt å vite hvordan systemet bak er bygd opp for å kunne lage gode websider som har god brukbarhet. Jeg vil derfor anbefale å ta en generell it utdannelse med basis programmeringsfag som java eller c, databaser, systemering. Webdesign kan du ha i tillegg. Treårig dataingeniør ved høgskoler rundt om kan anbefales, eller en bachelor i informatikk ved universitetet. Slik jeg ser det, er det ikke så veldig lett å få seg jobb etter ett eller to år på it-akademiet uten noe annet i tillegg, som f.eks økonomi el. Men for å se om man liker it og webdesign er det en god start og så kan du eventuelt bygge på videre.

Lykke til!

Hilsen ei som vil rekruttere så mange jenter som mulig til it-verdenen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...