Gå til innhold

Kosttilskudd ved navn "Gravid"? Farlig?

Anbefalte innlegg

Har tatt dette hele tiden. Er nå i uke 24.

på pakken står det for deg som planlegger graviditet eller er gravid i første trimester.

Nå fikk jeg høre at det kan være farlig med for mye folat. Denne pakken inneholder jo folat, men de på apoteket sa jeg kunne fortsette i andre trimester og videre..

flere som tar dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10219354-kosttilskudd-ved-navn-gravid-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg tar ikke samme kosttilskudd som deg, men et annet jeg har kjoept i USA som er ment for gravide gjennom hele svangerskapet. Det er det ogsaa folat i (800 mcg per tablett). Jeg tror ikke det er noe farlig aa ta folat utover de 3 foerste maanedene, men jeg vet ikke sikkert..

Hei

Jeg er nå i uke 26 og har til forrige uke tatt det hver dag.

Men det var ikke nok tilskudd til meg så jeg fikk gå over til og ta separate jerntabletter samt folat tabletter.

Legene har sagt til meg det ikke er farlig og ta dette tilsuddet hele svangerskapet så det er nok ikke noe og være urolig over.

Klippet ut dette jeg...

det står i tillegg at gravide med kjent risiko for nevralrørsdefekter i familen kan ta ett tillegg på 4mg i samarbeid med lege (vi anbefales en 1000 dels svakere dose). Det er ingen kjente bivirkninger ved bruk av folat i en begrenset periode

Resten av svangerskapet

Gravide og ammende kvinner anbefales i følge de norske næringsstoff-anbefalingene et folat-inntak på 400 mikrogram per dag gjennom hele svangerskapet og i am-meperioden. Det er imidlertid realistisk å forvente at en stor andel gravide og ammende bare får om lag 200 mikrogram folat per dag via kosten. Derfor vil det for mange være behov for et folattilskudd også resten av svangerskapet og i ammeperioden. Et alternativ er da å ta et tilskudd på 200 mikrogram folat per dag i de 6 siste månedene av svangerskapet og i ammeperioden.

Annonse

Det er ikke farlig!

De fleste kvinner får for lite folat, det er derfor de anbefaler alle gravide å ta dette som kosttilskudd for de fleste får ikke i seg nok gjennom vanlig kosthold...

Etter forskning mener de at de første 3 månedene er aller viktigst for å forebygge ryggmargsbrokk... derfor MÅ man ta dette disse første månedene. Mens andre mener at det er fare for ryggmargsbrokk hele svangerskapet (dog størst på begynnelsen), så det er bare fint å få i seg folat hele tiden:)

Jeg tar dette fordi det er en pakke med "alle" vitaminene man trenger i en og samme tablett - så slipper mang hundre forskjellige. (men omega 3 i tillegg da).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...