Gå til innhold

Tilstoppet melkegang - noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Var innorm helsesøster i dag for å få hjelp med min vonde pupp. Trodde jeg hadde fått gule stafylikokker for andre gang fordi jeg hadde en gulhvit prikk ytterst på brystknoppen. Hun mente det kunne være en tilstoppet melkegang og pirket litt i den for å løsne på "lokket". Det kom melk ut av hullet under etterpå, men det er noe mer hvitt inni der som tydelig skal ut. Hun anbefalte å amme i vei og massere for å få ut den størknede melken.

Har noen liknede erfaringer og er det vanskelig å få ut det som tetter melkegangen? Det gjør veldig vondt å amme akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte pumpe og pumpet hver time + massasje. Tok en varm dusj først for da renner d lettere. Gjør veldig vondt i starten og kommer lite, men det løsner og blir bedre for hver gang. Kan hende du får feber til kvelden også

Skrevet

les på ammehjelpen.no

og løp og kjøp lecithin 1200 mg på helsekost (evt apotek)!!! ta to kapsler morgen og to på kveld.

Når du har vært symptomfri i en uke trapper du ned til tre kasplser pr dag. Bruk det en uke - trapp så ned til to kasler pr dag i en uke. Vedlikeholdsbehandling/forebyggende dose er en kapsel pr dag.

Bruker man lavere styrke må man øke antall kapsler ;-)

Skrevet

Hei jeg hadde også det! Ikke noe godt å amme da nei...,men jeg kokte saltvann og la på varm klut før jeg skulle amme, pirket forsiktig i huden med en steril nål (kjøpt på apoteket ) og gned med kluten på den vonde prikken, etter en liten uke var alt ute. Hvis jeg så noe stakk ut etter amming pirket jeg det også bort. Jeg kunne ikke finne noen kuler i brystet og lot brystet være, ikke hadde jeg feber heller. Tok også lecithin, men har sluttet med det. Bør jeg fortsette å det Blomman?

Lykke til i hvert fall, skal se det går snart over!

Skrevet

Har opplevd det samme. Det startet med hvit prikk på vorta, på en av melkeutgangene. Fjernet det hvite og melken kom. Etterhvert tettet det seg lenger inn i vorta. Pumping og amming hjalp ikke og en del av puppen ble hardere og hardere. Ble rimelig desperat da puppen ble vondere og vondere, og gjorde noe som ikke var godt men tydligvis effektivt. Jeg tok en steril nål og stakk forsiktig inn i melkegangen som hadde vært dekket av hvitt belegg. Plutselig kom melka som bare det.

Dette gjentok seg mange ganger i løpet av et par måneder.

Jeg snakket med helsestasjonen og de sa at dessverre så må det bare stikkes opp. Det ble så ille at tilslutt kunne jeg stikke en halv knappenål inn i i den tette melkegangen, men det hjalp. Da var det som om det plutselig gikk hull på en ballong og melka kom ut.

Takk og lov så ga dette seg etter noen måneder, men det var veldig slitsom så lenge det varte. Måtte sjekke puppen hver time slik at det ikke tettet seg.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...