Gå til innhold

Toxoplasmose...=(


Katla79

Anbefalte innlegg

Jeg er 6 uker gravid. Var å tok en toxoplasmose test forrige tirsdag, på grunn av at vi reiser til Tyrkia om 1,5 uke. Har et barn på 15 måneder fra før, men ble ikke testet i det svangerskapet. Jeg håpet at jeg hadde gjennomgått en toxoplasmose smitte tidligere. Har hatt mye kontakt med katter og jobbet i fjøs. Men prøven viste at jeg ikke hadde antistoffer mot toxoplsmose, noe som jeg er ganske fortvilet over nå.

En ting er Tyrkia reisa, en helt annen ting er at jeg har en gutt som elsker å være ute å grave i jord å sand. Det er masse katter i nabolaget. Det er jo helt umulig for meg å være helt sikker på at jeg ikke får i meg noe smitte. Får jo ikke vakset hendene hele tiden når vi er ute. Skal jeg være helt sikker måtte jeg jo hatt på meg en romdrakt eller noe.

Er det noen andre som har det som meg, og hvordan gjør dere det når dere er ute med barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er farlig er jo å få smitten i seg, så om du ikke putter hendene i munnen når du er ute med gutten din bør det vel gå bra... Bare du er nøye med å vaske hendene når du kommer inn igjen. Hvis dere spiser niste ute, kan du jo ha med våtservietter eller lignende. Og så la være å kose med kattene oppi ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxoplasmosesmitte er ganske sjeldent i Norge, så de fleste mødre med små barn har det som deg. Men ikke bli hysterisk, som det er sagt over her holder det at du vasker hendene når du kommer inn etter å ha vært ute. Du stikker jo ikke hendene i sanden selv om gutten din gjør det, så sjansen for smitte er liten. Du har jo selv vært i kontakt med mange katter tidligere uten å bli smittet.

Overlat til andre å bytte kattesanden hvis du har katt hjemme, og vask hendene ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker nok hendene i sanden. Må jo være med å leke, bake kake, kjøre traktor. Det blir kjedelig hvis ikke mamma kan være med å leke litt. Prøver å unngå å få sand jord i munnen, og det går jo bra for det meste. Men av og til er det ikke til å unngå.

Føler meg ikke hysterisk, bekymrer meg bare litt for dette. Spesielt siden vi bor sørpå nå og naboene har to katter som er under et år. Toxoplasmose smitter mest fra unge katter, da eldre katter ofte har gjennomgått dette da de var små. Og det er mer toxoplasmose her enn det er nordpå. Og tenker på det at når jeg ikke har fått det før, får jeg det nok ikke nå heller. For håpentligvis, i hvertfall=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er farlig, og jeg jobber i barnehage, og tenker som så at viss det hadde vært et stort problem her til lands, så hadde alle som jobbet med sand og jord blitt sykemeldt. Vaske hendene dine ofte er mitt råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Katla79!

 

Ville bare gi deg et tips, kjøp med deg en sånn desinfeksjons gele fra apoteket. Den er liten og passer greit i de fleste vesker.

God tur til herlige Tyrkia ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk liten sjanse for å få i seg smitte... man må få det direkte inn i munnen (via hendene e.l.). Så lenge du ikke tar deg i ansiktet etter at du har gravd i sanden, så er det ikke farlig. Jeg jobber i barnehage, og kommer ikke unna sand hehe..:) Hva med å ha våtservietter tilgjengelig i vesken? Kanskje ikke bra å bruke desinfiseringsmiddel med alkohol i når man er gravid, men om du trenger det en gang i blandt kanskje før du skal spise fingermat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å kjøpe desinfiserande gel på apotek1. Den er hendig og du kan ha den i lomma. Blir ikkej tørr på henda som ved handvask eller anna spritvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...