Musil Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Jeg er 6-7 uker på vei med en liten spire og engstelig for å miste igjen, slik jeg gjorde sist (missed abortion uke 5). Hvilke erfaringer har dere andre PCOS-gravide med oppfølgning fra helsevesenet ETTER at graviditet ble påvist? Selv har jeg klart å dempe PCOS-symptomene i en årrekke ved hjelp av Diane (som var vanlig før Metformin og Pergo kom på markedet), grønnsaker og trening. De øvrige symptomene har jeg kamuflert så godt jeg kunne ved hjelp av volumpermanent, foundation og hårfjerningskrem. Jeg blir derfor ikke ansett som et "typisk" PCO-tilfelle, skjønt jeg fortsatt sliter med uregelmessig mens ++ Men for et halvt år siden kom systemet mitt i gang ved hjelp av Clomid, Letrozol og hysterosalpinogram -- med to graviditeter på rappen som resultat. Den første mistet jeg, og jeg vil nødig miste en gang til. Dere som har en tilsvarende PCOS-grad som meg: I hvilken grad fikk dere ekstra oppfølgning under graviditeten? I hvilken grad har vi økt abortrisiko, og hva kan evt gjøres for å redusere den? Kan jeg stole på min gynekolog som sier at "denne gangen går det sikkert bra" uten at vi foretar oss noe spesielt?
Miraluca Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Hei, eg er 14 uker på vei, mitt første svangerskap, og ingen oppfølging utenom det som er vanlig for en førstegangsfødende, med unntak av ekstra stoffskifteprøver. Er ikkje alle leger som er enige i at vi har økt risiko for å abortere heller, flere som mener at problemet ligger stort sett i å bli vanskeligere gravid. Men ganske mange leger som vet skremmende lite om hva pcos er i det hele tatt. men vil jo tro at du får bedre oppfølging pga at du har mistet før, men mer oppfølging pga pcos spørs det veldig...
Musil Skrevet 30. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2007 Hei og takk for svar, Miraluca! Gratulerer med svangerskapet, jeg håper det går bra med deg. Jeg deler dessverre ditt inntrykk av at leger -- og også enkelte gynekologer -- vet for lite om PCOS. Selv fikk jeg omsider mast meg til å ta et par ekstra blodprøver (testosteron og androgene verdier), men progesterontilskudd kom ikke på tale, fikk jeg høre. Dette er nå en uke siden, og i løpet av tiden jeg har ventet på resultatet fra prøvene, har jeg mistet de graviditetssymptomene jeg hadde og har nå begynt å forberede meg på nok en MA. Huff!
Miraluca Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 men husk at de symptomene kommer og går mye som de vil iløpet av et vanlig svangerskap, og det er ikkje en gang alle som har noe særlig symptomer i det hele tatt hele svangerskapet, bortsett fra at magen etterhvert vokser. Likevel ender de stort sett opp i en flott og sunn baby Det verste du kan gjøre nå er vel egentlig å bekymre vettet av deg. Om du skulle miste er det dessverre ikkje mye du kunne gjort annerledes uansett, som mange har sagt før så er de første ukene "vinn eller forsvinn". Men andelen som det blir babyer av er myyyye høyere enn de som mister, selv pcos'ere. Men ettersom du har mistet før, har du nok rett på litt ekstra ultralyder og slikt? det kunne jo du ha hørt med legen din om, eventuelt en jordmor dersom legen er veldig vanskelig av seg? Det finnes òg private klinikker som tilbyr ultralyd og annen oppfølging dersom du ikkje er fornøyd med din legeoppfølging ellers, men dette koster jo...kommer litt an på hvor du bor med hvor dyrt det er. De kan ta innvendig ultralyd ganske tidlig, lenge før noe vil vise på en vanlig ultralyd. sjekk litt ka muligheter du har du, før du bekymrer vettet at deg, det har verken du eller spiren i magen din godt av!
Musil Skrevet 31. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 31. august 2007 Tusen takk for oppmuntring. Joda, jeg får ekstra ultralydundersøkelser hos gynekolog, og jeg skal gjøre mitt beste for å å tenke positivt til neste UL, som er på torsdag til uka. Jeg krysser fingrene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå