Gå til innhold

Noen som vet om man har økt risiko for sykt barn om det første barnet hadde misdannelser?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk et dødfødt barn med misdannelser. Dvs at nesen var veldig veldig liten og munnen litt annerledes. Det ble tatt forstervannsprøve , men det var ingen utslag på noe der. Siden babyen var død har det heller ikke vært mulig å forske på om dette var et sjelden syndrom eller noe.

 

Vet dere noe om dette, kjenner eller har et barn med defekter\syndromer?

Har jeg økt risk for å få det nå?

 

Jeg skal få god oppfølging. Var på UL nå i uke 10-11. Syntes at jeg kunne se en normal profil og nese, men det er jo veldig tidlig. Skal tilbake til UL i uke 13, regner med å se mer da.

 

Er så livredd for å få et sykt barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hva det var som feilte det første barnet. Det kan være en feil som oppstod tilfeldig under utviklingen av fosteret, og da er ikke sjansen større for at du får et nytt barn som har misdannelser. Det er vel det som skjer oftest.

Noen misdannelser er arvelig betinget og det kan gjøre at sjansen er større for at et neste barn utvikler samme sykdom. Noen av oss er disponert for å få barn med sykdommer. Enkelte av disse kan man kun gi videre til barna sine hvis man får barn med en med samme disposisjonen for denne sykdommen. Det vil si at foreldre er friske men de til sammen kan lage et sykt barn.

Hmm litt inviklet dette, men håper du skjønte det. Ønsker deg lykke til. Og du må bare tenke positivt, mest sannsynlig var det tilfeldigheter som gjorde at ditt første barn var sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hva som feilte barnet - noen sykdommer og syndromer er jo arvelige (vet du om noe i familien?). Mens andre kan skje helt tilfeldig og det er liten sjanse for at det skjer igjen.

Det er jo mange som får flere barn og ett av de er ikke "friskt" (enten at det er dødfødt/spontanabort, eller at det vokser opp med en sykdom/syndrom). Mens de har andre barn som er helt friske...

Så jeg vil nok tro at det er stor sjanse for at du får et frisk barn denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...