Gå til innhold

Hva syns dere om prim på skiven i barnehagen??? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Synes faktisk ikke at jeg er hysterisk i det hele tatt når det gjelder dette. Men uansett hvordan du snur og vender på det er prim og sjokopålegg det samme ernæringsmessig som å ha godis på skiva og det ser jeg ikke poenget med å venne ungene til. Hvorfor skal de på død og liv få det? Jeg har aldri fått det og lever ennå.

Og, ja, gutten vår får smake kjeks, saft og stort sett alt mulig annet også. Kan godt få smake på prim og sånt også, men ser altså ikke poenget med å venne dem til å ha det på skiva.

Skrevet

Hva er greia med å trekke frem ordet "hysterisk" med én gang noen sier at deres barn ikke får prim, at man ikke bruker våtservietter, ikke gir boller hver dag, lager barnematen selv, ammer til ungen er over året, eller ikke går fra ungene alene i bilen?

Begynner å bli TEMMLIG lei dette forslitte uttrykket. Det er liksom det aller siste argumentet noen har mot andres vaner (som om andres vaner er særlig å argumentere overhodet), å kalle den andre "hysterisk".

Skrevet

Nei, brunost er ikke spesielt sunt! Veldig mye fett!

Skrevet

pjokken får ikke det på skiva i bhg. en sjelden gang hjemme. ser ikke poenget med å fore ham med rent sukker med det energinivået han allerede har! + at han liker så mye annet at det er (foreløpig) ikke noe problem her i gården

Skrevet

Her gies det prim og syltetøy på brødskiven, samt en del annet da!

Er ikke helt hysterisk!!!

Hvis man skal betraktes som dårlige foreldre fordi man gir prim på brødskiven, så må jeg le av dere som mener det!! ha ha ha!

Nei, pass heller på at ungene ikke fryser og blir syke, pass heller på sikkerheten i bil, pass heller på å være kjærlig og omsorgsfull, pass heller på å få nok tid sammens med barna osv osv... Morskjærligheten er viktig, pålegg er ingen vits i å diskutere en gang!

Skrevet

siden det er noe av det eneste pålegget snuppa spiser så får hun det ganske ofte hjemme.

Blir vel det samme når hun begynner i barnehage en gang.

Skrevet

Jeg håper ikke at de andre mødrene i bhg er som mange her inne for da står snart barnevernet på døra hehe.

Hun spiser prim,syltetøy,yoghurt og drikker til og med saft og juice MED sukker i!!! Her om dagen fikk hun til og med bounty da vi var i bursdag. Og hun ELSKER det :)

Skrevet

Denne signerer jeg canivale!!

Skrevet

I perioder spiser vi prim her også. Det er sukker i brunost også! I frukt og juice er det også masse sukker selv om det er fruktsukker. Mye salt er det i hvitost, og spekepølser.

Her spiser vi ellers lite sukker i form av snop og kaker, det er bare til fest. Sukkeret som er i mat og pålegg, trenger utgjør mindre fare enn det som en spiser drikker utenom som saft, snop, kaker og søtkjeks.

Skrevet

det er fruktsukker i juice og frukt, selv om det ikke er tilsatt sukker eller søtningsstoff!

Skrevet

Å iik, sukker!! Var det reaksjonen du ventet?

Det får da være grenser for hysteri! Sukker er ikke gift! Gutten min får prim på brødskiva, sikkert et par ganger i uka. Han er ikke døende av den grunn. JEg gir ham tilogmed juice jeg...*skyt meg da*

Skrevet

sukker er sukker, alvefrøken....samme om det er i pålegg eller i sjokolade. Men det er mindre i pålegg enn i sjokolade (bortsett fra nugatti osv...)

Skrevet

Det er jeg fullstending klar over, og derfor mener jeg at det er greit å begrense "festmaten", men ikke være overhysterisk over vanlig mat.

Hvis vi ikke skal ha i oss noe sukker, ja da må vi slutte med frukt, juice, melk, brød, pasta....ja til og med gulrot. Salt skal også begrenses, og da kan en ikke spise kjøpebrød, pølser, ost, kjøttprodukter.....

Nei til hysteri, ja til fornuft!

Skrevet

Jenta vår får prim på skiven av og til.. Jeg gikk opp for ideer til hva hun kunne få på skiven,, hun kan nemlig spise 2 skiver til både frokost og kvelds. Lenge var det bare leverpostei hun ville ha.. tilslutt prøvde jeg da litt prim, for å gi henne litt forandring,noe annet ville hun ikke ha - og jeg tror hun synes det var greit med en pause fra leverposteien. Nå har hun også begynt å spise hvitost, så hun spiser fint og variert, Vedr primen, så smører jeg veldig tynt lag på de gangene hun får det.. Det er bare for å gi brødet en anelse smak..

Jeg prøver å ikke gi henne så mye sukker. Hun er bare 13mnd, fikk litt sjokoladekake på bursdagen sin, men ellers får hun ikke noe søtt - utenom melk morgen og kveld, får hun bare vann..

Familien min og andre kan gjerne se på meg som hysterisk mht sukkerholdelige ting, men jeg tenker at hun kommer endelig til å få i seg nok sukker med tiden. Har bare lyst å begrense det så lenge jeg kan..

Jeg legger meg ikke opp i hva andre gir barna sine, jeg ber bare om respekt for hva jeg ønsker å gi mitt barn. ( min mor er den verste der - må kommentere det hele tiden.. irriterende! )

Skrevet

ViIl bare få komme med noen små opplysninger...

Prim er en viktig kilde til jern som små barn har ett stort behov for, men inneholder sukker ja.. men ved at det inne holder jern velger jeg å se på dette pålegget som noe mine barn får på sine brødskiver.

Når det gjelder brunosten så er den ikke "sunn" lenger, den er ikke tilsatt sukker, men brunost er ett biprodukt av osteproduksjonen og derfor samles det opp mye melkesukker og animalsk fett, dette gjør det usunt, men samtidig har brunosten ett stort innhold av kalsium som vi har behov for i den daglige kosten. Brunosten var tidligere tilsatt jern men dette er nå ikke tillat i annen brunost enn litago sin. Dette fordi vi voksne stortsett får i oss nok jern via annet i kosten vår.

Skrevet

Jeg syns barnehagen kunne hatt prim en gang i blandt, ikke hver dag.

Selv kjøper jeg pålegg som prim og syltetøy en sjelden gang.....Sjokoladepålegg kjøper jeg aldri.....

Prim er ikke et sunt pålegg mass melkefett og sukker kan vel ikke bli serlig bra?

Skrevet

jeg kjøpte et slik sukkerfritt nøtte/sjokko pålegg her en dagen jeg, som det ikke var uheldige tilsettnings stoffer i!! det var meget POPULÆRT!!!! så det får lillegutt i helgene, om det passer seg slik!! herregud de bør da få kunne kose seg litt de oxo.....

Skrevet

Det er vel kun litago osten som inneholder jern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...