Gå til innhold

Noen med langsynte barn her. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til øyelege med jenta på 3 år i dag . Ble henvist grunnet svak skjeling på høyre øye.

Resultatet ble briller med styrke +7. Er selv nærsynt og har -2,5. Føler meg nesten hjelpeløs uten briller eller linser.

Noen som vet hvor dårlig man egentlig ser når synet er +7. hun har fungert godt, men er en veldig forsiktig jente. Føler meg som en dårlig mor som ikke har oppdaget dette tidligere.

Noen med lignende erfaringer?

Skrevet

har ikke noe erfaringer eller slikt, men e dårlig mor er du iallfall ikke !

Skrevet

Takk for det!

Vet i alle fall at jeg skal få sjekket synet på nestemann så fort som mulig. Har termin i oktober, så det blir vel synstest neste år på disse tider tenker jeg.!!!!

Skrevet

dattra til venninna mi er skikkeli ille. men man oppdaget det ikke før rundt året eller noe slikt, øynene hennes kan ikke holdes rolige... og den dag i dag må hu ta ting HELT opp i øynene for å se (hu blir 6) lever et vanlig liv, vanlig skole, men briller nektet hu..hehehe...

men dette kan jo aldri forandres på denne jenta, men må aldri tenke at du er dårlig mor!!

du har termin nesten når jeg har bursdag du ;P

Skrevet

du må ikke tenke på det altså:)

Du bør kanskje prøe å få søkt henne til operasjon for denne svake sjelingen. Vet at det har hjulpet mange. Broren min sjelte litt og hadde 6 i styrke (langsynt) og etter operasjonen var han så fin at han slapp å bruke briller.

Skrevet

Hei! Har en gutt som akkurat har fyllt 5 år. For et halvt år siden ble det påvist at han hadde +5 i syn samt veldig skjeve hornhinner. Jeg er som deg nærsynt med -2 samt skjeve hornhinner. Jeg ble også veldig fortvilet over at jeg ikke hadde klart å oppdage at han så så dårlig før. Legen sa da at det er anderledes for nærsynte enn for langsynte og at de har større mulighet for å kompansere for dårlig syn. I tillegg var jeg ikke gutten min vant til å se bedre og derfor anstrenger øyet seg på en annen måte enn hvis han først hadde gått med briller og så gått uten. Jeg merker nå at gutten min er så avhengig av brillene sine, at han sovner med dem om kvelden. Han nekter å ta dem av når han legger seg, så vi må inn å ta dem av han når han har sovnet. Jeg har som deg hatt veldig dårlig samvittighet for at gutten min har sett så dårlig de første 41/2 av sitt liv, men har slått meg til ro med at langsynte klarer å fungere bedre enn nærsynte. Må også si at jeg har hatt gutten min med flere ganger på helsestasjonen for synstest fordi jeg syntes han var litt vel forsiktig og hadde dårlig motorikk, men der gutten min gjorde det greit på synstest. Fikk allikevel kranglet meg til synstest hos øyelege til slutt. Lykke til med brillebruk. Du vil se at du får ei mye mer aktiv jente som springer, hopper og klatrer nå som hun ser godt.

Skrevet

Eneste jeg kunne tenke på da vi satt hos legen var, stakkars jente som har levd i en tåkeverden i over 3 år. Lurer på hvordan det går når vi får brillene på fredag. Hun var veldig villig til å prøve de forskjellige brillene, og vi ble faktisk enige om hvilke vi skulle velge. En bestemt liten dame jeg har skjønner du!!!!!!

Eneste trøsten er at hun kan begynne med linser når hun blir eldre, hvis hun selv vil. Og så blir det nok laseroperasjon når hun blir voksen hvis synet er stabilisert.

Fikk bare sjokk over meldingen om +7. Kan ikke se for meg hvor lite hun egentlig ser. Likevel sier legen det hadde vært værre fo henne med -7. Da hadde hun gått i blinde omtrent!!!!!!

Når har du bursdag?

Kunne tenkt meg å få litt før, men det er vel ikke jeg som bestemmer!!

Skrevet

godt å høre at det er andre i samme situasjon. Gleder meg faktisk til å se hvordan hun vil fungere når hun får brillene. hun er jo en aktiv jente, men vil altfor ofte holde i en hånd når vi skal opp trapper eller over kanter. Ikke rart når hun ikke ser skikkelig.

Kan nesten ikke vente til hun skal få se en ny verden!!!!!

Takk for svar! Føler jeg kan slappe litt mer av nå som jeg har fått lettet hjertet!!!!!

Skrevet

har bursdag 14.10 hehehe.... :)

Skrevet

Det var akkurat sånn min gutt var. Ville støtte seg og hadde litt lett for å snuble. Dette gikk over da han begynte med briller. I tillegg ble han pluttselig veldig flink til å tegne samt skrive bokstaver :)

Skrevet

Jeg har langsynt, styrke 4 tror jeg det er. Jeg sjeler også på det ene øyet. Jeg ser, men blir veldig sliten i øynene og i pannen faktisk, hvis jeg ikke bruker briller eller linser. En venninne av meg har 7 eller 8, og hun er nesten blind uten sier hun :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...