Lunagirl Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Har hørt at sjangsen for styrtfødsel øker for hver gang. Noen som vet om dette medfører riktighet? Og noen som kan definere styrtfødsel? Noe man må være obs på, kor vanlig e det osv..? Takker for evt svar!
vilha3 (09.09.07) Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 Heia. Dersom en fødsel varer under 3 timer, blir den betegnet som en styrtfødsel. Fødslene går jo gjerne raskere for hver gang, så har man først hatt en styrtfødsel, skal det noe til å bli liggende i timesvis neste gang. Mine to kom på henholdsvis 2,5t og 40 min etter at jeg kom inn på sykehuset. Hadde rundt 9cm åpning ved innleggelse på begge to og hadde kjent lite av åpningsriene. Denne gangen har jeg fått beskjed om å komme så fort jeg mistenker at noe er på gang, og kommer til å bli undersøkt i forhold til modning på neste kontroll, som er 5 dager før ul termin. Tviler på at det kommer til å gå særlig mye raskere enn med sistemann, men jm og lege sier jeg må være forberedt på at det kommer til å gå unna denne gangen også.
ANT73 Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Styrtfødsel er egentlig veldig greit. Riene er så sterke at ungen bare kommer og den som er fødselshjelper må bare være klar til å ta i mot ungen som kommer og holde den varm hvis fødselen skulle skje før en kommer til fødestedet. Jeg har selv hatt 2 såkalte styrtfødsler. Den ene gangen var jeg på sykehuset når fødselen startet så da gikk alt sin vante gang. Den andre gangen fødte jeg i ambulansen på vei til fødestua. Styrtfødsel høres jo ganske fælt ut, men kan ikke si at jeg opplevde det slik. Siste gangen tok den 1 time og 45 minutter fra jeg oppdaget at noe var i gang. Fra 4 cm åpning til fødselen tok det 35 minutter. Det som er det viktigste er å være mentalt forberedt på at fødselen kan gå så raskt. Styrtfødsler er ikke særlig vanlig. Det som regnes for en styrtfødsel er når det tar mindre enn 3 timer fra 4 cm åpning til fødselen er over og for de fleste tar det litt lengre tid enn som så. Lykke til. Skulle du få en styrtfødsel er det ingenting å frykte for
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Jeg hhar hatt to styrtfødsler. Den første tok 1 time 45 minutt. Nå sist våknet jeg presis klokken 07.00 med rier, og 08.50 var gutten født. Ganske grusomt og intenst når det står på, men glad jeg har sluppet å ligge i mangen timer da:-)
Gjest mor75 Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Vet ikke om min forrige fødsel kan kalles en styrtfødsel, men fikk rier kl 9. De ble vonde før kl var 10, og barnet var ute før 12. Kom til sykehuset 50 min før fødselen. Syntes ikke det var noe problem at det gikk så fort. Tvertimot. Det var vondere enn med førstemann, men jeg ble mindre sliten, sprakk nesten ikke(hadde jo født før, så det kan jo ha noe å si), og siden det gikk så fort fikk jeg liksom ikke grudd meg, og kunne tåle å ha det vondt når det var så kortvarig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå