Gå til innhold

Foreldrene mine tok opp bebien fra vognen da de var på trilletur...

Anbefalte innlegg

Bebien er 5 mnd. Hun skulle på trilletur med mine foreldre. Det lå i kortene at hun ikke skulle tas opp underveis, jeg sa nemlig at hun ikke trengte et tykkere teppe, forid hun jo skulle ligge i vognen hele tiden.Trodde de hadde tenkt til å respektere det.

Da de kom tilbake fra turen, røpet de seg. De snakket om turen og sa at bebien var så skjønn, at hun hadde kikket sånn da en liten gutt kom med en ball. Jeg spurte forsiktig hvordan hun kunne ha sett gutten fra vognen, i og med at hun lå i vognen(Hun har ikke begynt å liggesitte i vognen ennå....)De ble litt småflaue da, og innrømmet at de hadde tatt henne opp. Hun hadde blitt tatt opp og fått sitte(håper ikke hun satt i ordets rette forstand, for det er hun for liten til...) og se på all verdens ting og tang i en park.

Ble litt irritert, mener for det første at det var for kjølig for henne å bli tatt opp (Hun hadde bare kort sommerkjole på seg i går, pluss lue. Ingen stillongs, skulle jo ligge i vognen. Blåste veldig)Kanskje klønete forkart, dette. det irriterer meg bare at de har forsøkt å "gå bak ryggen min" og gjort noe de visste at jeg ikke syntes var ok. Tar meg selv i å spørre hvorfor jeg reagerer sånn på denne episoden. Merker at jeg blir usikker, for de er så...klønete. (Særlig min far, han har utrolig klønete bevegelser, sitter noen ganger med hjertet i halsen når han skal ha henne på fanget)Ble med ett redd for at det var min far som har "lirket" henne ut av vognen uten mitt påsyn. Han tar jo ofte i henne som om hun skulle ha vært en robust to-åring...

Er jeg over-var.....Er jeg dum, for kontrollfrikete...?Litt lei meg nå...

Fortsetter under...

Jeg synes vel egentlig at du høres littegrann overbeskyttende og kontrollerende ut...MEEN: Jeg skjønner deg godt, sikkert første barnet og greier:) litt skummelt å la noen andre ha ansvaret for barnet. Det gir seg med tiden, trøst deg med det. :)

Jeg skjønner ikke helt... Jeg har tatt min opp fra vognen helt siden han var nyfødt. Han likte seg ikke i vognen, så jeg måtte ta han opp innimellom for hvis ikke så hylte han og var redd tror jeg. Det er vel ingen fare ved det? Kan ikke skjønne at det er så mye kaldere heller for da får hun kroppsvarme... Syns du er litt hysterisk jeg da... Er det feil å bruke bæresjal ol også da?

Jeg er enig med deg i at de bør respektere dine ønsker ang barnet ditt siden du er mammaen hennes, men du sa jo ikke direkte at de ikke skulle ta henne opp og når de gjorde det så passet de nok sikkert på at hun ikke frøs, kanskje de holdt teppe rundte henne og hadde senne sittende på fanget? Og så ja, du er nok en litt helt vanlig smånervøs førstegangsmamma som kanskje glemmer litt at andre kan dette minst like godt som deg, husk på at foreldrene dine er jo tross alt mer erfaren enn hva du er ;-) Bare oppdater dem på hca man ikke lenger skal gjøre (f.eks gi is til babyer på 6 mnd) og gi klare grenser på om det er noe du vil eller ikke vil at de skal gjøre.

Annonse

Kanskje du kunne sendt med en jakke til henne neste gang slik at de kan ta henne opp uten at hun fryser ihvertfall. Var du helt klar på at de ikke skulle ta henne opp? Hva om hun hadde begynt å gråte? Skulle hun bare ligget der da også?

Vi er nok litt forskjellig som mødre, da jeg mener at små barn godt kan komme opp av vogna og få se seg rundt, men jeg respekterer selfølgelig at andre har andre meninger og måter å gjøre ting på.

Hi her...hadde på sommerkjole fordi hun nettopp skulle ligge i vognen med teppe over, ikke ble tatt opp...

Men til dere andre, noterer meg feedbacken, får prøve å roe ned. Fint at dere -stort sett- svarer høflig og saklig tilbake...

Jeg syns ikke det var så rart av foreldrene dine å ta opp babyen din..

(Jeg har en gutt på 3,5 mnd så jeg kan på en måte sette meg inn i situasjonen)

Kanskje de hadde et teppe rundt henne da hun var oppe av vogna,så hun ikke frøs.. De mente det vel bare godt..

Og å "sitte" på fanget er vel ikke så ille i en alder av 5 mnd?

Sitte alene er vel verre...

Syns du overreagerer litt ja ; )

Kanskje pappan din blir litt stressa og klønete fordi han er redd du skal reagere som du nettopp gjorde på hva de gjør med ungen din? Bare en tanke....

Prøv og slapp av å la andre ta seg av ungen din. Så lenge ungen er fornøyd og de ikke ødelegger noen rutiner så syns jeg det aller aller meste er greit.......Ingenting er bedre enn engasjerte besteforeldre

Annonse

HI her. Takk for mange saklig innlegg:) Nå føler jeg meg bedre til sinns, dette hjalp. Da var det kanskje ikke så ille likevel. Jeg ble vel bare litt paff når de liksom "ikke hadde tenkt til å si det", det at de tok henne opp. Joda, klart de har en masse erfaring, eller, i hvertfall min mamma. Samtidig lar jeg meg stadig overraske. Min mor visste feks. ikke at bebien ikke skulle settes i en stol før de selv hadde lært seg å sitte, så hun satte likegodt min lille i en stol her forleden og betraktet hvor søt hun var sittende....jeg har akkurat lært at det er FY....defor har vel denne uroen rundt deres til tider uvitenhet gjort seg gjeldende...

Men igjen, takk, dere erfarne:) )Og spesielt takk til de fleste av dere, som svarer nyansert og vennlig, mao. voksent:)

Sånn som jeg ser det går det ikke på å være kontrollfreak eller paranoid, men heller at hun fikk en reaksjon på at hennes mening ikke ble respektrert. Jeg kjenner meg igjen i det å reagere på småting når det kommer til de små, og etter å ha tenkt over slike episoder der jeg føler jeg har overreagert har jeg kommet frem til at det som skaper så sterke følelser hos meg er rett og slett at jeg blir såret og sint av at jeg ikke blir hørt på. Det er mitt barn og når jeg har sagt at slik vil jeg ha det så skal det respekteres uten at det blir stilt spørsmål, det er til syvende å sist MIN avgjørelse.

Det er vel dette som gjør meg sint i lignende situasjoner. Det er viktig for meg at det jeg sier gjelder, og jeg skal ikke trenge å forklare meg eller begrunne avgjørelser jeg tar på vegne av mitt barn!

Kanskje det er dette HI også reagerer på?

Uansett så er det viktig at man husker på at hver enkelt kjenner sitt barn best. Dere kan reagere her på at hun ikke ville at barnet skulle opp av vognen, men hun presiserer jo at barnet var dårlig kledd og i tillegg til dette kan det være MANGE andre grunner til at hun tok den avgjørelsen om SITT barn.

Kjære vene, kjenner jeg fyrer meg skikkelig opp av slike folk som det florerer av her inne forhåndsdømmer, kritiserer og "snakker" uten å tenke over hvordan de fremstår eller hvordan det de "sier" påvirker andre.

uvitenheten har vel veldig mye å si med va som ble gjort da du var liten... det er såå mange ting som er fy fy i dag, som var normalt da vi vokste opp.. forklar de sånne ting på en riktig måte, men ikke hiss dge opp de de løfter henne opp av vognen :):)

Var slike ting jeg mente med at du må oppdatere dem litt ;-) Før var det helt vanlig å la små babyer sitte både ofte og lenge, å gi alt mulig av mat fra de var 3-4 mnd osv, nå er det andre ting som gjelder og foreldrene dine har jo ikke noen grunn til å få med seg disse endringene før de må lære det nå gjennom deg .-)

Jeg tror du tuller jeg, HI. Hva hvis babyen kom til å gråte....hadde de fått forbud mot å ta henne opp da også? Ja, du overreagerte. De ville jo bare vise frem sitt skjønne barnebarn og så var det denne gutten med ballen.

Du reagerer jo som de skulle ha matet henne med pølse i brød og soft-ice til dessert....

- velger å tro du tuller....for dette var bare komisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...