Gå til innhold

Totalruptur...erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk totalruptur under fødselen for en uke siden. Er kjempefortvilet og går rundt med vondt i underlivet og ukontrollert luft og klarer ikke å holde på avføring når jeg skal på do. Må løpe ellers kommer det ut. Er virkelig utrolig lei meg. Blir dette noen ganger bra igjen? Gjerne noen erfaringer fra dere som har hatt dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt det selv,men kjenner til flere som har opplevd dette. Du har krav på ekstra oppfølging fra sykehuset når du har tot.ruptur.Råder deg til å ringe til sykehuset og fortelle dem at du sliter med dette. Da får du hjelp av spesialist og kan få tilbud om operasjon om nødvendig.

Skrevet

Jeg hadde også dette, for over 6 mnd siden ved min fødsel.

Jeg kan si det slik at du vil nok merke at det gjør vondt i de første ukene, hvertfall 2-4. Men det positive er at det blir bedre.

Du kommer til å bli innkalt til 6 ukers kontroll.

Selv har jeg ikke blitt innkalt noe mer, men vurderer sterkt å få en ny undersøkelse, fordi jeg føler jeg er litt vid i skjeden enda. Tror noen av stingene gikk opp, og det har grodd stygt.

Du får bare knipe og knipe, har ikke annet råd å gi deg. Selv er jeg slapp til det.. ikke verdens morsomste "hobby" akkurat.

Er det noe du lurer på så skriv igjen på dette forumet. jeg titter innom rett som det er hvertfall.

Skrevet

Takk for svarene! Det jeg er mest bekymret over er om at jeg resten av livet kommer til å ha vanskeligheter med å holde i luft, evt. avføring. Fungerer disse knipeøvelsene så bra? Må man gjøre dem resten av livet? Har forresten bare fått beskjed om at jeg vil bli innkalt til time om 1 år. Hvem er det som vanligvis foretar 6 ukers kontroll? Tenker på alle fødende. Må man ordne dette selv?

Skrevet

Du kan komme til å merke at det ikke vil bli 100 % dessverre.

Men muligheter for reoperasjon er tilstede, men dette må du snakke med lege om for å finne ut om det er nødvendig for ditt tilfelle.

Knipeøvelser er viktig, men er tiltak.

Du kan begynne med å prøve å holde i noen få sekunder, og repetere noen ganger, til du klarer å holde 8 sek og gjentar en 10 ganger etter hverandre, gjerne 3 ganger i løpet av dagen i de 6 første månedene. (vanskelig å huske og orke, jeg har ikke vært flink :( men er jo aldri forsent, jeg gjør uansett noen i løpet av dagen).

Deretter anbefaler dem at man gjentar dette, resten av livet, men da bare et par ganger i uka.

Selv om man ikke har født vil bekkenbunnen svekkes med alderen. Så knipe er viktig uansett.

Selv de med ks må gjøre det. Mamma tok ks, og sa hun aldri var flink med å gjøre øvelser, noe hun merker nå ja, men inkontinens.

Jeg var på kontroll på sykehuset, og fikk innkallelse til denne. Litt usikker om dette er fast for alle.

Ellers blir det vel til at man må ordne det selv ?.

Heldig som har fått beskjed om at du skal inn igjen til 1 år. Hadde håpet at jeg ble innkalt selv, siden det ikke er så morsomt å besøke legen "uten videre". Best å bli innkalt.

Dette ble langt, men svarer kanskje på noe du lurte på =)

Skrevet

Personlig bestilte jeg 6-ukerskontroll hos fastlegen min selv. Jeg bare ringte, og fortalte at jeg hadde født og ønsket kontroll. Dersom legen mener du trenger ekstra oppfølging, kan han henvise deg til sykehuset før det har gått et år. Du kan prøve å knipe. Det bør vi gjøre i fortsettelsen også fordi bekkenbunnen stadig trenger trening. Legen min sa at dette er en vanlig fødselsskade.

Lykke til:-)

Skrevet

Takk for svar. Tenker jeg bare må avvente litt før jeg får helt panikk. Kanskje dette ordner seg over tid. Synes fremdeles det er veldig kjipt og hadde jeg visst dette hadde jeg aldri født vaginalt....

HI

Skrevet

Jeg fikk totalruptur under fødselen og har tenkt som deg at keisersnitt gjerne hadde vært like greit siden jeg fikk akkurat de samme restriksjonene etterpå. Kan imidlertid trøste deg med at alt blir bedre etter hvert, det er ca 11 mnd siden jeg fødte og de første 2 ukene var verst. Problemene som du beskriver går over etter hvert og knipeøvelser er kjempeviktig. Jeg fikk henvisning til fysioterapeut og har fått veldig god oppfølging. Spør legen din etter en henvisning på 6 ukers kontrollen, ikke vits å begynne før siden du skal ta det rolig med knipeøvelser de første 6 ukene. Du skal kunne knipe slik at du kjenner at du har kontakt med muskulaturen (liggende stilling), å holde over tid gjør du først etter 6 uker.

Etter fødselen ble jeg anbefalt å bruke duphalac slik at det skulle gå greit med avføring. Når jeg tok anbefalt dose fikk jeg problemer med å holde på avføringen, reduserte derfor dosen og da gikk alt så meget bedre. Anbefaler deg derfor å gjøre det dersom du bruker lignende middel.

Jeg ble imidlertid kalt inn på 3 mnd kontroll på sykehuset for å sjekke at alt var bra. Hos meg gikk det veldig fint.

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for positivt innlegg :) Fikk litt håp igjen nå. Det stemmer at jeg går på lakserende midler nå, og håper at det er derfor det er vanskelig å holde på avføring. Jeg må liksom ha en do i nærheten når jeg føler trangen. Har derfor ikke vært ute av huset siden vi kom hjem fra sykehuset. Det er jo veldig hemmende. Men håper at det hjelper når jeg slutter på lakserende. Kommer til å være veldig flink med knipeøvelser. Hvordan går det med luft hos deg nå? Klarer du å holde det inne?

HI

Skrevet

Det går egentlig veldig greit å holde på luft også. Tror ikke jeg har hatt noe ubehagelige uhell så langt. Har vært veldig redd for det (spesielt i starten), men det har ikke vært noe problem senere. Er ikke helt som tidligere, men det går bra. Må rette opp en ting; jeg brukte lactulose og ikke duphalac, men det går gjerne for det samme.

Jeg var ikke ute av huset før 2 uker etter fødselen, passet på at magen var ok. Var på kjøpesenter hvor jeg visste hvor doen var.....

Ta tiden til hjelp - kos deg litt inne med nurket, trenger ikke å ta de store utfluktene nå:-)

Skrevet

Det er også laktulose jeg bruker. Får også masse luft i magen av det, slik at det er ekstra ille akkurat nå. Håper virkelig jeg klarer å leve med dette resten av livet. Tenker jeg prøver å gå ut når jeg slutter på det, dvs 2 uker etter fødselen, samme som deg. Hvordan går det med arrvev? Når jeg kjenner bak, så kjenner jeg en stripe som på en måte stikker ut. Området er ikke glatt som før. Hvordan er det med deg?

Skrevet

Forsøk å redusere dosen med laktulose, det er absolutt ikke sikkert du trenger så mye. Det er jo ikke så behagelig med mye luft i magen:-)

Har ikke hatt noe problemer med arrvev, men har slitt litt med villkjøtt.

Du klarer helt fint å leve med dette resten av livet - er jo ikke så stort valg.... Det blir bedre for hver dag og det gror ganske så fort og godt "ned i der". Tror ikke du skal være så bekymret. Jeg var veldig bekymret selv og var sikker på at alt var fullstendig galt der nede før jeg skulle på 6 ukers kontrollen. Viste seg imidlertid at alt var helt fint.

Skrevet

De sa til meg på 6 ukers kontrollen at alt var grodd fint.. men sett meg i speilet et halvt år etterpå.. føler ikke alt grodde så veldig fint, og at det spriker inn ved skjedeåpningen, akkurat som om noen av stingene har gått opp..

Noen som vet om hvordan en evt operasjon vil være så lenge etterpå? Hemmer meg i samlivet at jeg vet det er slik der nede :(

• 4 måneder senere...
Skrevet

Tenkte jeg skulle oppdatere litt her. Nå har det gått 5 mnd siden fødselen min. Jeg er nesten ikke plaget i det hele tatt lengre av totalrupturen. Har blitt fuglt opp av fysioterapeut og vært flink med øvelser. Er ikke plaget med luft lenger. Har litt mer bæsjetrang en jeg gjorde før fødselen, men dette blir gradvis bedre også. Klarer uansett å holde meg hvis jeg må slik at jeg kan gå på do når det passer. Ønsker KS neste gang, men hvis jeg hadde MÅTTE velge mellom det å ikke få flere barn eller føde vagainalt igjen hadde jeg helt klart valgt flere barn.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...