Gå til innhold

Fastlege eller jordmor??


secondbaby

Anbefalte innlegg

 

 

Hei!

 

Er gravid i 3.uke og lrer på om jeg skal henvende meg hos fastlege eller jordmor for første konsultasjon? Er vel greit å få en helsjekk i form av urinprøve, blodprøve m.m hos fastlege før jordmor kommer inn i bildet?? Og når bør jeg kontakte fagfolket for første konsultasjon?

 

Venter spent på tilbakemeldinger!

 

Hilsen jente 81

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og gratulerer=)

 

Først kan hende du skal ta med deg en urinprøve (morgenurin) og levere hos legen/lab for å bekrefte svangerskap, deretter vil du få en time hos din lege... Men tror ikke det blir gjort kontroller før uke 8-9... med mindre det ligger noe spes til grunn for at du bør ha tidligere kontroll=)

 

Messe lykke til...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for fint svar!

 

Kribler i magen nå:)

 

Men jeg kan gjøre første gyn.undersøkelse hos jordmor etter timen hos fastlegen?

 

Hilsen jente 81

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke helt sikker på.

Jeg tok ingen gyn undersøkelse da dette er frivillig.

Men det er nesten så jeg tror det er gastlegen som tar gyn undersøkelse og jordmor "alt" annet=)

Men som sagt.. jeg er ikke sikker...=)

Alt dette får du nok vite når du tar kontakt med legekontoret der du bor=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je gikk til min første kontroll hos fastlegen i uke 5. Tok alt av prøver og skrev helsekort. Jeg skal gå annen hver gang til lege og jordmor. Ta med urin prøve til første konsultasjon da de må ha dette for andre prøver også. Tar masse blodprøver første gangen. De neste er det bare ett stikk i fingeren for og måle jernlageret ditt. Urin prøve hver gang da de måler sukker innholdet og sånt.

Blodtrykk blir målt hver gang også.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...