Gå til innhold

Dere med flere barn...hvor ofte dusjer/bader dere barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå sitter jeg her og lurer på om jeg egentlig dusjer datteren min på 4 år litt for ofte. Jeg har i den siste tiden holdt meg til ca hver andre dag og noen ganger blir det litt oftere so en gang til dagen.

Tror vel egentlig ikke dette er helt bra men problemet er at hun er en liten ekspert til å grise seg til fra topp til tå og spesielt i barnehagen. Jeg jobber selv i barnehage og vet jo at barna ofte blir skittnere i barnehage, men jeg er så usikker på om jeg kanskje dusjer henne for ofte.

Hva syntes dere?

Bli veldig takknemlig for å få deres erfaringer:0)

Skrevet

Vi bader tulla vår på snart 3 år sånn ca hver annen/tredje dag. På vinteren holder det med hver 3.dag, mens nå i sommer hvis det var varmt kunne det være annenhver dag, pluss kanskje en rask dusj hver kveld for å få vekk "svetten". (har så mye hår og blir svett i panna). :-) Syns ikke det er nødvendig å bade hver kveld, for det går ann å vaske vekk med klut også, hvis det er noe. Er ikke så veldig til å kline seg ned heller, så hun er en "ren" unge. :)

Skrevet

Siden eldstemann hadde endel atopisk eksem fikk vi det rådet å begrense badinga til en gang i uka. Derfor bader vi begge faktisk bare en gang i uka. Men til gjengjeld har vi et ganske grundig kveldsrituale med vaskekluten hver kveld, synes det er en grei vane å lære ungene.

Skrevet

Nå om sommeren blir det minst annenhver dag. Enkelte dager hun kommer fra barnehagen, så er det rett i badekaret etter at hun kommer hjem. På vinteren blir det hver 2. eller tredje dag. Da blir det ofte ikke så mye skit på kroppen. Men kroppsvask er det uansett daglig.

Skrevet

Etter behov egentlig.

Synest hver 5 dag blir nok. Men kommer hun hjem grolskitten må hun bare dusjes.

Er litt redd for å dusje henne for ofte nå. Hun er 7år.

Til mer vi dusjer til mer må kroppen jobbe for det. Er redd det blir "enda værre" for henne å bli tenåring med alle hormonene om hun blir dusjet ofte nå. Så vi lar henne gå litt svett og skitten.

Må ikke ta det med en gang. Selv om det frister!

Skrevet

Hun blir 5 år,og vi dusjer hver dag :o)

Skrevet

Ble frarådet av legen og bade flere ganger i uken, da var en kjapp dusj av barnet og foretrekke, burde heller ikke bruke såpe ved hver dusj. Barn har jo ikke svette lukt og derfor ikke behov for full kroppsvask like ofte som oss voksene. Dusjer han hyppigere på sommer halvåret da hele gutten ofte er dekket i sand, men bruker shampo kun en gang i uken. Da såpe lett forstyrer hudens naturlige ph verdi og nedbrytnings evne.

Skrevet

bader mine 1-2 ganger i uka jeg etter behov..men vi vasker hender,føtter og ansikt med klut og såpe hver kveld etter tannpuss da:o)

Skrevet

Onsdag og Søndag/lørdag er dusjedager her... holder det... litt vask med klut er det jo hver dag og ikkje er dei så møkkete av seg heller. Men er dei det blir vel dusjedagen forskjøvet...Har selv sart hud og bør ikkje dusje for ofte så litt førevar her i gården.

Skrevet

Oi her bades det hver dag for her er det en stk.møkkete gutt som kommer hjem fra barnehagen om dagen. Men bruker veldig mild såpe og smørning hver dag. Gutten på 8 år dursjer ca annenhver dag. Men noen ganger oftere hvis behov.

Skrevet

Hver tredje eller hver fjerde dag. Vanlig kroppsvask til daglig, på morran og om kvelden, men om hun er ekstra grisete etter å ha vært i barnehagen, så kan det hende at hun bader oftere enn det. :)

Skrevet

Skal vi se, det blir vel ca 4 ganger hver uke, minimum. .

Kommer an på aktivitetsnivå osv..Men minimum 4

Skrevet

Går litt på "gefilen", men oppsummert blir det sånn:

En fast badedag i uka på alle(fredag eller lørdag),

dusjing etter behov,

og self vanlig kveldsvask(ansikt, hender, føtter og ører).

Prøver å unngå å bruke sjampo mer enn to ganger i uka, men når de har ei halv sandkasse og div syltetøy o.l. oppi der... Hehe! Har (foreløbig) tre barn, forresten..

Skrevet

Min er snart 2 år og han bade hver kveld som en del i leggerutinen!

Skrevet

Lillemor har dusjet eller badet hver dag nå i sommer, men regner ikke med det blir like hyppig utover vinteren.. Antagelig annenhver dag tenker jeg:-)

Hun synes det er veldig gøy å bade, så vi har liksom en liten hyggestund på badet hver kveld vi da, det er koselig:-)

Skrevet

Jeg bader mine to hver lørdag. Men i tillegg vasker jeg dem på ansikt/hals, hender og nedentil to ganger daglig, uten såpe (jaja, de må jo bruke såpe på hendene, da!). Hvis de har tisset seg ut eller noe, dusjer vi av dem, men vanlig skit fra barnehagen syns jeg går fint vekk med en våt vaskeduk. Ellers tørkes huden bare ut, og jeg vil ikke måtte begynne å smøre dem med kremer. Dess færre produkter det brukes, dess bedre er det, er min mening!

Skrevet

Nå på denne årstiden her må de nødt til å dusje hver dag, fordi de ser helt j**** ut når de kommer hjem fra barnehagen! Ellers, når de ikk er SÅ møkkete, så blir det vel annenhver dag. Må jo se det litt an! Vi tar en kattevask da, hvis det ikke blir dusjing!

Skrevet

Har ikke barn selv ENDA, men er på prøver`n;)

Men Svigerinna mi bader ungene sine hver eneste dag og det har hun gjort fra dag 1. Skjønner ikke helt vitsen med det, når de ikke har gått i barnehage engang.. Totalt unødvendig syns jeg.. det holder jo vel med hver 3 dag..? Hvertfall viss de ikke går i barnehage..

Det er min mening da..

Tror ikke du skal bekymre deg;)

Skrevet

Det har jo med aktivitetsnivået til barnet å gjøre :)

Har en aktiv gutt på 5 og et halvt år som alltid er både skitten og svett, håret er sandete etc... ;)

Vi bruker skumbad innimellom når han bader, men stort sett bader eller dusjer han uten såpe.

Håret blir alltid vasket med sensitive-shampo uten parfyme og tilsetningsstoffer (pga sensitiv hud)

Vi smører ham med Apo-base hver kveld :)

Deilig med nybadet og ren gullunge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...