Gå til innhold

Om bøkene til Gro Nylander


Sol + spire

Anbefalte innlegg

Jeg vil råde alle som er gravid til å la være å kjøpe bøkene hennes før fødselen.Med dette mener jeg at de som faktisk ikke vil få til ammingen så er det sårt å lese propagandaen hennes. For henne er ikke morsmelkerstatning noe verdt!! Hun ser på de som ikke ammer som mindreverdige.

 

Det som er synd er at Gro Nylander blir forgudet av jordmødre og helsesøstre og dyrket som en helt. Det er en tung avgjørelse å måtte ta når du oppdager at ammingen ikke funker og du er nødt til å ty til mme.

 

Men det er ikke et nederlag. :-) Lykke til jenter. Med graviditeten og fødselen. Det er en herlig følelse å holde den lille i armene. Og ikke fortvil om du er nødt til å resignere ang amming. Det blir folk av de små allikevel. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig godt råd :) Jeg slet selv noe helt forferdelig fordi jeg ikke fikk til ammingen, brukte nesespray, leide utstyr etc - og gråt mine tapre tårer fordi ammingen ikke funket, stakkars bebisen min var jo ihjelsulten fordi jeg rett og slett ikke hadde melk!! Det verste er at de ikke ville slippe meg hjem fra sykehuset bare pga at jeg ikke fikk til ammingen. Kom meg til en fornuftig lege 7 uker etter fødsel, og da det viste seg at blodtrykket var like høyt som da jeg hadde svangerskapsforgiftning fikk jeg streng beskjed om å gå hjem og pakke sammen alt utstyr, finne fram mme og kose meg med babyen min. Å gud for en lettelse!! :)

 

Ingen som forberedte meg på at ammingen kunne bli et problem, det var liksom den største selvfølge at dette var noe som alle kvinner kan. Men - det var utrolig mange på avdelingen min som slet med å få til ammingen, selv om de veldig gjerne ville.

 

Men - det er helt greit! Følg din egen magefølelse, du skjønner selv når det er på tide å gi opp og få i barnet mat som faktisk gjør henne/han mett. Vi er forskjellige, og noen av oss får bare faktisk ikke nok melk - uansett hvor mye du pumper og sniffer i deg nesespray.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig med deg! Nylander sine bøker er kjempe-bra, og føler ikke at hun ser på de som ikke ammer som mindreverdige. Jeg slet selv med amming, og klarte ikke få nok melk. Måtte ty til erstatning etter to måneder, i tillegg til pupp. Med bøkene hennes har jeg fått mange gode råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest disse bøkene, men det høres jo merkelig ut at hun skulle skrive noe slikt når hun i alle andre sammenhenger sier det omvendte av det du påstår? Er du helt ærlig nå, eller leser du ting inn i bøkene som ikke står der?

 

Les for eksempel hva hun skriver om flaskemelk i de nederste avsnittene her:

http://www.helsenytt.no/artikler/morsmelk_flaskemelk.htm

 

Klarer ikke helt å se her at hun skriver at "morsmelkerstatning ikke er noe verdt" eller at " de som ikke ammer er mindreverdige". Syns faktisk det er litt råttent å tillegge andre mennesker et slikt menneskesyn uten å ha grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun lest Gro Nylanders bok " på vei", men den kan jeg iallefall anbefale! Men så skriver hun bare en side om amming i denne boka, da den handler mest om tiden før fødselen.

 

Jeg synes boka er så godt skrevet at jeg gjerne kunne tenke meg å kjøpe neste bok også! Jeg tror at mye av det som kun er ment som informasjon om amming lett blir oppfattet som propaganda! Nå kan jo ikke jeg uttale meg om noe annet hun har skrevet, for det har jeg ikke lest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er forresten et sitat fra Gro Nylander selv, hentet fra artikkelen som anonym over her tipset om:

 

"Selv husker jeg overraskelsen og tristheten da jeg måtte gi meg da førstemann var seks uker gammel. Jeg hadde jo trodd at dette med ammingen ville gå helt av seg selv. Men det var også en lettelse. Du verden hvor han koste seg med flasken sin".

 

Det er jo merkelig at hun skulle synes at de som ikke ammer er mindreverdige, når hun tydeligvis ikke fikk til å amme selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg har lest en bok som heter mamma for første gang, synes den var kjempefin jeg da. jeg har ikke ammet en eneste gang fordi det var valget mitt og ingen andres men likte boken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig

Leste også boken hennes før jeg fødte, og ble skikkelig skuffet da jeg ikke fikk til ammingen. Kastet boken i søpla i sinne. Det er jo en grunn for at hun blir kalt ammepolitiet i Norge, og at maaaaange ikke liker henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bøkene er gode. Amming er jo viktig, og hvis man ikke får det til, blir man nok litt trist uansett, i alle fall hivs man ønsket å amme i utgangspunktet. Uavhengig om man har lest bøkene hennes eller ikke.

 

At røykere som fortsatt røyker under svangerskapet syns bøkene er hard kost, kan jeg forstå, for dem er hun ikke særlig nådig med. Men hun forteller jo selv om at hun ikke fikk til ammingen, så det er jo ikke akkurat noen fordømmelse der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk litt frustrer av boekene hennes, da jeg syntes ammingen var vanskelig i begynnelsen. Jeg ammer fortsatt etter 14 mnd men det er ikke takket vaere hennes boeker.. Foelte ogsaa at man skulle ha daarlig smavittighet om man ga mormelkserstatning, mens jeg naa tenker at noen flasker med det tar ikke knekken paa noen!

Den foerste boken hennes "paa vei", hadde jeg derimot stor glede av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...