Gå til innhold

Ny her inne.. Noen som kan fortelle steg for steg

Anbefalte innlegg

hei lurer på dette .

jeg om min mann har vært prøvere i litt over to år. jeg har vært hos gyn og fått innvendig ul og alt så visst bra ut. Nå skal mannen min sjekke svømmerne sine i midten av september. Noen som har erfaringer med hvor lang tid før man får svar,... og tanker om evt gangen videre om de finner noe? Vil gjerne vite litt om evt assistert befruktning - ventetid og hvor mye slikt koster

På forhånd takk

Fortsetter under...

Hei.

Vi har vært prøvere i flere år, eller jeg hvert fall. Mannen min var ikke like klar som meg derfor drøyde det litt før jeg fikk satt igang undersøkelser. Slik var det for meg.

sept 06, time hos fastlege, rekv til GU hos Gynekolog.

okt 06, alt så fint ut innv medUL, men han ga meg rekv til å sjekke eggledere.

Des 06, sjekk med kontrastveske på sykehus. Der konstaterte de tette eggledere, og de greide å åpne en.

des 06, sjekk av mannens sæd, alt ok.

tidl Feb 07, var hos gyn, han sendte søknad om prøverrø siden vi hadde prøvd så lenge.

sent feb 07, oppdaget at jeg var gravid, tok 3 innv Gu med Ul, men gynekologen kunne ikke se om jeg var tdlig gravid eller om det var xu.

tidl mars 07, fikk brev fra ullevål om at de hadde mottatt søknad og det var 8 md ventetid.

midt mars 07, dessverre xu, men mye indre blødn og den friske egglederen kunne ikke reddes.

3 dager siden, vi fikk svar fra Ullevål om at vi kan begynne IVF (prøverør) ved neste menstruasjon, evt den etter litt avhengig av hvor mange som ringte inn.

Så det tar nok litt tid dessverre, det hadde nok tatt like lang tid om jeg ikke hadde hatt xu.

Mitt forslag er at du ber om sjekk av eggledere, disse kan ofte være tette og det syns ikke på innv UL. Har mannen bra kvalitet og dine eggledere er åpne, får dere sikkert hormoner i ventetiden på IVF.

Håper dette var svar på noe av det du lurer på.

Kostnader er på ca 15 000 for medisiner og ca 1500 for hvert forsøk. dere får 3 forsøk fra staten.

Dere kan gjøre det privat, men da koster det mer.

Lykke til.

Jeg gleder/gruer meg til å sette i gang.

Hei og tusen takk for så raskt svar.gynekologen er dårlig på å gi informasjon, og jeg kjenner ingen som har vært igjennom dette før.. Glemte å si at jeg går på pergokur. skal begynne på tredje enkle kur om få dager. hva er forresten xu?

XU er graviditet utenfor livmor, dvs graviditet som ikke kan bli noe av. Oppdages den tidlig kan den opereres bort og egglederen kan kanskje reddes. I mitt tilfelle ble det ikke oppdaget før jeg ble syk og måtte med blålys til sykehus, dessverre.

hva er pergokur? Er det hormoner? Syns kanskje det er litt rart at du fikk det før mannen ble sjekket. Min gyn ville at mannen skulle teste tidl slik at man fikk utelukket det. Hans test er jo egentlig den letteste.

Hardu sjekket om eggledere er åpne?

pergokur er en kur for å hjelpe eggløsningen på vei . Jeg har eggløsning, men fikk det for at det kunne ha positiv effekt alikevel. På medisinene står det at mannen bør testes før kuren påbegynnes... Og er egentlig litt frustrert over dette siden jeg ikke liker å ta tabletter som kanskje ikke har noen virkning. For alt jeg vet kan det jo være han som sitter med problemene og da tygger jeg tabletter unødig.

Trodde at det skulle være enkelt å ordne spermtest... men på fredrikstad sykehus har de bare test hver tirsdag og har vært sommerstengt fra juni til 28. august. og første ledige time var 18 september, så skjønner at dette kan ta sin tid.... men jeg er jo sååå utolmodig:)

Det er fritt sykehusvalg. På Ullevål kunne vi levere hver tirsdag, men de har kanskje hatt sommerstengt. Men jeg syns uansett at du skal sjekke eggledere, evt spørre gyn om det. Hvis de er tette kan ikke eggene og spermien møtes og da blir man ikke gravid (mitt tilfelle).

Jeg fikk ikke time til det i Oslo, lang ventetid så de ba meg ringe østfold og da fikk jeg time i Sarpsborg så noen ganger er små sykehus bedre.

Lykke til.

Annonse

Det jeg mener å si om Ullevål er at du ikke trenger time. Kan bare levere. siden vi bor 10 min gange derfra tok kjæresten min testen hjemme og jeg leverte den før jeg dro på jobb. kanskje dere skal forsøke det. Blir hvertfall 2 uker tidligere da. ring og spør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...