Anonym bruker Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Vræl, la meg med svært stinn og oppblåst mage og blodsukker på 2,8. Spiste selvfølgelig først litt knekkebrød og drakk LITT juice. Målte blodsukker 3 timer senere, var redd det fremdeles var for lavt, MEN det var jo vanvittig høyt. Har aldre hatt så høye verdier siden jeg fikk påvist sykdommen!!! Glemte å si at jeg er type 1 diabetiker. Er nå kjempe redd for den lille spira vår, etter tre SA, er lengselen etter nr. 3 stor. Jeg er så stresset av tanken på ny SA og eventuelt misdannelser. HAr nemlig også hatt en uke med høye verdier tidligere (10-12.) Noen andre med lignende opplevelser???? Hvor stor er sjansen for misdannelser når blodsukkeret kommer over 8, men HbA1c er jo bra. LIgger under 6...Håper det er noen flere type 1ère der ute som kan berolige meg, og gi litt støtte. Har ikke hatt denne sykdommen et år enda....
Gjest Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Det jeg tror har skjedd er at du har vært enten på nedadgående eller så har du vært enda lavere tidligere så levera har kikka inn å sprøytet ut glukose... da kan man få kjempe høyt blodsukker. nå må du ta en god del insulin og så er det kjempe lurt å drkke minst 1/2 liter vann for å skylle nyrene for ketoner som man gjerne får over blodsukker på 10... det går nok bra, bare prøve å få blodsukkeret så fort som mulig ned :-) hvor langt er du på vei? lykke til!!
Kjukka Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Nå har det seg slik at kroppen kan motregulere ett lavt blodsukker selv, leveren avgir glukagon/glukogen (litt usikker på hva?), som blir omdannet til glukose i kroppen. Dette kan gi en svært høy stigning i blodsukkeret, og iallefall om det kommer i tillegg til det man har spist! Jeg har hatt diabetes i snart 20 år, og faren for misdannselser er jo bare bittelitt større hos diabetikere enn hos "vanlige", men det er ikke mye... Og når du måler ett blodsukker på 18, så må du bare sprøyte innpå med insulin, for når det blir så høyt, så skal det mye til før det går ned. Skal myyye mer insulin til for å få det ned fra 18 til 10, enn fra 12 til 4.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 hei hei. fikk diabetes i 87 og har hatt det i 20 år. hadde litt problemer med å få ned bs i begynnelsen, men det legen sa var at det er ingen reell fare så lenge det ikke holder seg sånn over flere dager. har nå en hba1c på 5,2 etter mye jobbing. det viktigste er at det er mest mulig stabilt uten for mange svingninger klarer du det er det kjempe bra. men det krever jo sin mann om det er stabilt på rundt 5-7 eller 4-6 så spiller det ingen rolle om du en sjelden gang har en høy verdi bare noen timer. har selv hatt noen episoder med 12 -18 og alt er bra med lurven vår. han er innenfor ved alle skalaer. så det går nok bra
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Hei, takk for hyggelig oppmuntring! Jeg har roet det hele litt ned, og innsett at jeg har et veldig svingende blodsukker, slik at jeg dermed må tåle noen høye verdier innimellom. Jeg måler ofte, og HbA1c ligger på 5,4, så jeg må prøve å være fornøyd. Når har du termin? Jeg har ikke før 22.april, så det skal mange målinger til før vi er i mål. Når merket du at du trengte å sette mer insulin? Kommer det veldig gradvis?
Annie Bailey Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 Heisann. Er bare på besøk. Har diabetes og har født to barn. Siste i sommer. Har vært mye innom disse sidene i spesielt det siste svangerskapet. I starten synker blodsukkeret som dere har merket og hos meg begynte det å stige omtrent på midten uke 20-22, men helt på slutten av svangerskapet.. fra uke 37 ca så begynte det å synke igjen. Men ikke på samme måte som på starten av svangerskapet.. Hos meg tror jeg det var noen hormoner som løp løpsk for humøret begynte å svinge også.. (om det var diabetesen eller at jeg var så sinnsykt lei vet jeg ikke) Lykke til!
Løven & lurven Skrevet 2. oktober 2007 #7 Skrevet 2. oktober 2007 Det er som Brummelise sier. Ihvertfall for min del. Måtte bare øke dosene etterhvert som jeg merket behovet, så det blir kjempe mye blodsukkermåling en stund. Etterhvert så kan du faktisk trappe det ned litt også men fortsatt mer enn du noen gang har målt før. Ihertfall for min del. Kan jo si at i lantidsvirkende brukte jeg før 16ie to ganger om dagen, og rundt 6 hver gang jeg spiste. Nå er langtidsen på 32ie om dagen og 10ie om kvelden. Og 18 til mat. Litt forskjell på dag og natt her, men tar jeg mer på natta blir det anfall og sykebil og greier. Og tar jeg mindre på dagen blir det skyhøyt og vanskelig å kontrollere. Men alle har jo ikke like behov. Er nå 36+4 og må passe på igjen for nå synker insulinbehovet. Trøsta er at du merker behovet veldig fort selv hvis du måler, og det gjør du jo. Merket med meg selv at bls kan bli veldig lavt før du merker følinger i forhold til vanlig. Ble veldig langt det her. Og beklager at det tok sin tid før responsen kom, har vært uten data en god stund. Skrik hvis det er noe du lurer på. PS! Svarte anonymt forrige gang, klarte å trykke litt feil. signerer med nick nå. lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå