Gå til innhold

Orkideer - Hvordan behandler du de??

Anbefalte innlegg

Skrives det Orkideer, eller? Iallefall ikke så viktig, men mener iallefall den blomsteren. Eller pinnen som sambo liker å kalle de;)

Hvordan behanler dere deres?

Hvor ofte vann? hvor mye vann? Lys mengde? gjødsel?

OG det viktigeste, Holder de seg lenge? eller dør de etter en liten stund? Får dere de til å blomstre igjen etter at de har blomstret en gang?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10193056-orkideer-hvordan-behandler-du-de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skyller potta under rennende vann hver lørdag - det er alt vannet den får. Den står lyst hos meg men ikke i direkte sollys. Har ikke gjødslet den noensinne. Den står i mange måneder når den blomstrer. Min har blomstret i 2, 5 måned nå. Det er en orkide som jeg har fått til å blomstre igjen.

Mine to står i stuevinduet. Der er det sol og varmt hele dagen, så jeg tar ned persiennene. Vanner ca en gang pr 14. dag. Da "gjennonvanner" jeg blomstene. Lar ALDRI blomstene stå med vann i pottene. mine blomster holder seg i måndesvis. Men ; Jeg får de aldri til å blostre flere ganger........Så der trenger jeg et tips..... : -)

De skal ha ca 1 eggeglass i uka

Stå i gjennomsiktig eller uten potte..

Stå i vinduet

Mine dør relativt fort, men det er fordi jeg ikke har noen grønne fingre.. Hehe..

Har faktisk kommet en ny gren der, men uten blomster foreløpig..

Mine orkideer lever lenge, hihi:o) Jeg holder de under springer hver søndag, og setter de på benken så de får rent av seg.. Skal ikke være noe vann i potta.. Også har jeg de på det samme stedet, så de ikke skal bli redde og dø, he he..

Har en i vinduet, en på sjenken og en på stuebordet:-)

Når de er avblomstret gjør jeg det samme, og klipper gjerne litt der det er dødt osv., så tar det en stund så kommer de igjen:o)

Eeeelsker okideer jeg da:-))

Annonse

Twintipp:

ååååå, så søtt:) "Så de ikke skal bli redde og dø"

Kanskje det er der jeg feiler, har flyttet litt rundt på mine jeg før, men har hatt de på samme sted en tid nå da. OG nå ser de faktisk friskere ut enn på lenge. Kanskej det er noe i det...;)

Men klipper du grenen av når blomstrene er dø?

Hi hi, ja jeg innbiller meg at det er noe i det:-)

Jeg klipper bare av hvis jeg ser at greinen har gulnet litt eller noe, og bare ned til neste "utskudd". Vet svigermor klipper og ordner veldig, men jeg klipper bare vekk det visne, så kommer de igjen:o))

Klipper du bort det visne på røttene og?

Vil så gjerne at de skal komme igjen, er så trist å kaste de:(

Liker og veldig godt orkideer, de er så flotte, men er litt kjipt at de skal være så vasnklige.

Nei, klipper bare der det er gulnet, og det har kun vært litt ytterst på greinene...

Her står orkideene i mange mnd. Men, jeg følger samme prosedyre hver søndag, he he... Tror de må ha forutsigbarhet i livet sitt, hi hi...

ikke visne røtter hos deg altså..hehe

Her er det massevis av visne røtter...

Men har iallefall begynt å vanne de en gang i uka under rennede vann. For så å la de renne av seg på benken.

Satser på at de står i blomst leeenge denne gangen. OG at den som ikke har blomster, og ikke har hatt det på sikkert snart 2år og snart skal komme med en liten blomster.

Annonse

du får tak i flytende orkidè gjødsel på blomsterbutikker.

og så kan de mistrives (ja faktisk, det tror jeg), for svigermor ga oss vår første orkidè da vi flyttet for oss selv, og den visnet fort i kjøkkenvinduet. der stod den uten blomst i over et år, helt til vi flyttet den til stuen, og da kom det 11 (!) blomster etter ca 1 mnd..

Maser felt med disse orkideene jeg i dag, men er så greit når man har eksperter i "nærheten" en lørdagskveld;)

Hvor ofte skal de ha gjødsel da?

Tror de skal trivs i stuevinduet vårt, svigermor (som bodde i huset før) hadde iallefall masse orkideer i det vinduet som blomstret som bare det. Så har et _lite_ håp om at jeg sakl få det til og;)

mine har fått ett eggeglass med vann i uken.. også skal de stå lyst, men ikke i direkte sollys.

ei venninne av meg var i thailand og hadde spurt de hva de gjorde med sine. det var så flotte - og de vannet de med cola!! lurer på om jeg skal prøve det med neste...

når de visner klipper jeg ned et par hakk også holder det med å vanne de med et eggeglass en til to ganger i mnd.

De skal visst ikke være så vanskelige, men det kommer vel an på hvilken art du har. Jeg har hatt en cattleya i flere år som stort sett går for lut og kaldt vann. OK, den får faktisk kaldt vann, og ikke noe lut, men det er veldig sporadisk og uvitenskapelig hvor ofte jeg vanner den. Den får som regel vann når plantene rundt den ser skrantne ut. Den kan gå uker mellom hver gang.

Jeg har orkidégjødsel som den får omtrent like sporadisk og uvitenskapelig, men likevel belønner den meg med noen flotte rosa blomster fra tid til annen. De varer lenge. Men planten hadde sikkert sett mye større og flottere ut om jeg hadde vært flinkere.

Den er plassert et stykke fra et sørvendt vindu, så den får godt, men ikke direkte lys. Men den står også rett utenfor døren til brenneovnsrommet mitt, så den får nok smake tørr og varm luft også, noe som ikke skal være så bra.

Mine har alltid blomstret flere ganger, mulig jeg har flaks da, for er ikke så veldig nøye med når jeg vanner plantene mine.

Fyller potta med vann og av og til med gjødsel i vannet, lar det stå et kvarter-tyveminutt, tømmer vannet av og lar de stå til neste gang jeg kommer på de. Når blomstene ramler av, klipper jeg de et stykke ned. De står som regel i vinduet når de har blomster på, men av og til på spisebordet eller stuebordet og. Når de ikke har blomster på står de ofte oppå skapet og.

Har bare sukkulenter, husfred, svigermors skarpe tunge og andre planter som tåler samme sporadiske behandlig.

Har aldri trengt å få noen til å vanne plantene mine da jeg er på ferie, for å si det sånn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...