LRMG Skrevet 25. august 2007 #1 Skrevet 25. august 2007 Her kommer det flere spørsmål fra nygebynneren Bruker ammeskjold og er derfor litt bekymret over om det går utover melkeproduksjonen. Har ikke lyst til å vente og se om lillemann blir tynnere og lager færre våte bleier, for det er så vanskelig å se for en nybakt mamma. Kan jeg pumpe meg og se hvor mye som kommer? Hvor mye bør det eventuelt være på dette tidspunktet? (1 uke gammel baby?
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Mitt råd til deg er å dra innom helsestasjonen ca 1 gang pr uke å veie babyen. DEt gjør jeg for tiden, pga med forrige baby "mistet" æ melka etter noen uker. Dette ble ikke oppdaget før han var 6 uker... Så nå har vi vørt på veiing flere ganger. Har åpen helsestasjon her da, så det er bare å stikke innom. Helsesøster var på hjemmebesøk da lillemor var 8 dager, så har æ vært 3 ganger på helsestasjon å veid frem til nå. Lillemor er 1 mnd gammel nå. Vektøkningen har vært kjempefin til nå da... Lykke til!
Gjest Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Heisann ! Du bør egentlig ikke pumpe for å se hvor mye som kommer... Grunnen til det er at som regel kommer det mye mindre melk når du pumper enn når babyen suger. De er noen racere på puppen disse små, og får ut langt mer en en vanlig håndpumpe gjør... Mine råd for å følge med om babyen får nok er disse -Følg med på vektutvikling. De fleste helsestasjoner har "åpen dag" en dag i uken, der man komme med spørsmål, veie babyen o.l. Da kan du droppe innom og sjekke at lillemannen din går opp i vekt. Helsesøster kan også gi en indikasjon på om han går "nok" opp i vekt... -Ja, det kan være vanskelig å se på en bleie i dag om de er våte nok, særlig når babyen bare er en uke, for da har jo melken kanskje satt inn for bare få dager siden, og du er jo omtrent i "startgropen" som melkeku ;-) Hvis du er usikker på om han drikker nok, og bleien kjennes tørr, kan du veie den enten ved å ta en tørr og en brukt bleie i hver hånd, og sammenligne vekta, eller bruke digitalvekt og sammenligne der. Når først melken er kommet skikkelig, så kjenner du godt at bleien er våt etter noen timer. Vi bruker pampers newborn til vår 7 uker gammle gutt, og jeg er aldri i tvil.. de er tuuunge... - Følg også med på den generelle trivselen til babyen din.. hvis han spiser og sover og er fornøyd, og virker "våken" når han først er våken.. altså.. "oppmerksom" er vel er mer rett ord, da er det antagelig ok... Håper du fikk noen gode råd av meg som du kan bruke !
LRMG Skrevet 27. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2007 Takk for råd! Tror han får i seg nok, for han suger som en igle og sovner med melk dryppende nedover haka. Bryker ammeskjold, og de er alltid fulle av melk når han ikke vil ha mer, selv etter over 20 min amming på en pupp. Kan ikke huske at han ble født med dobbelthake og bollekinn heller Og puppene mine begynner å sprenge etter noen timer - kan det også være en indikasjon? Men han sover mye da - er ikke mye våken i løpet av dagen, og spiser i halvsøvne. Men han hadde en litt slitsom fødsel, og fikk lite mat de første 4 dagene, så han har vel litt å ta igjen. I dag har han heldigvis vært mye mer våken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå