Gå til innhold

Permisjon i 44 eller 54 uker...

Anbefalte innlegg

Hei alle desembermammaer :D hva slags permisjon planlegger dere?? 80% lønn eller 100 % lønn (44 eller 54 uker)?? Vi er jo maks uheldige at barnehager kun har inntak i august... Frister vel mest med 54 uker her... Når må vi bestemme oss for lengden på permisjonen??? Noen som allerede har barn som brukte barnehage allerede etter 44 ukers permisjon - gode eller dårlig erfaring med det?? Skulle gjerne vært hjemme til aug -09 jeg :D Selv om jeg elsker jobben min... Blir rart å levere fra seg en sååå liten baby i barnehage før hun eventuelt er et år...??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10186585-permisjon-i-44-eller-54-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker som deg at jeg ikke ønsker å sende gullet i barnehage før i august 2009. Tenkte å ta 100% lønn i 10 mnd da det skal være mer lønnsomt enn 80% i 12 mnd. Tar deretter ut ulønnet permisjon og ferie til og med 31.12.08. Så begynner pappapermen med to dager i uken fra januar 2009. Tenkte da å begynne å jobbe 60% og gjøre det (unntatt sommerferien) til barnehagen starter i august 2009. Når pappan har brukt opp sin perm i april en gang, tenkte vi at han også må klare seg med 60% stilling til barnehagene begynner. Vi har altså rimelig lave inntekter et halvt års tid, men tror det skal gå greit med oppsparte middler, avdragsfritak på lån og forhåpentligvis faller ikke kontantstøtten bort helt ennå. Er også avhengig av at svigermor eller noen andre kan passe en dag i uken. Blir ihvertfall ikke aktuelt med barnehage på noen 9 mnd gammel baby her i huset. Ikke fordi jeg nødvendigvis tror barna lider, men fordi jeg gjerne vil nyte denne småbarntiden og følge med i den rivende utviklingen som barna gjennomgår. Har jobbet hardt og mye i mange år og har fortsatt mange, mange år i yrkeslivet forann meg. Føler at en ved å jobbe 60% både mor og far får det beste av to verdener. To blide foreldre som får sosialisert seg og benyttet sine evner i yrkeslivet, samtidig som vi har det rolig og avslappende på hjemmebane.

Her blir det lengst mulig, er førstemann og 34 år så jeg vil ha mest mulig tid sammen med den lille. Hadde tenkt å søke om plass fra august 2008 men ikke benytte den før jeg skal begynne på jobb igjen. Jeg jobber selv i den bhg jeg skal ha plass,privat og vi ansatte er så og si garantert plass. Vet det er vanskelig å få plass midt i bhg året. Vi får se,sambo har ikke fast jobb og jobber i vikariat etter vikariat,begynner i nytt viariat 3 sept som foreløpig er 3 uker,så det er ikke sikkert han har jobb så da kan barne være hjemme med ham.

Klarer ikke å bestemme meg. Må regne litt på hva som lønner seg mest.

Har også vurdert muligheten med å få i stand en avtale med noen andre slik at vi kan jobbe ca 50% begge to og passe barna til hverandre under ulønnet permisjon frem til august. Synes det er bedre å starte barnehage som 1 1/2 åring enn såvidt året gammelt. Burde lønne seg bedre enn å gå i 100% ulønnet permisjon i over et halvår til...

Noen som har vært borti noe lignende og kan dele erfaring?

Annonse

Her blir det og 54 uker. Er ikke et alternativ å sende den lille i barnehagen så tidlig. Så det så :) Her blir det barnehage fra jan 09 eller fra høsten 09. Synes litt synd i barn som har foreldrer som satser mere på karriere enn familielivet... Vet om mange barn som ikke er 1 år enda som kommer først i barnehagen og blir hentet sist hver dag. Man får ikke så masse tid til den lille da, når den er i barnehagen fra 07.30 til 17.00.

Hei hei! Vi lurer på 44 uker og barnehage når barnet er ca 9 mnd. Vi fikk ei jente i august 06, som begynte i barnehagen forrige uke. (Hun ble 1 år på fredag). Det har gått over all forventning, og hun kunne godt begynt tidligere. Nå har hun 80% plass, fram til den neste kommer i desember. Da skal hun gå 60%, og ha to dager hjemme med meg og minsten. Her er det ikke mulig å få barnehageplass midt i året, selv om vi er prioritert på søsken... Derfor må vi betale bhg-plass fra august. Kommer til å benytte plassen fra september/november en gang, alt etter hvordan vi og barnet takler det.

Nå er jeg i en heldig situasjon i og med at vi begge to kan styre vår egen jobb i ganske stor grad. Jeg kommer til å ta 44 uker og fordele det utover som tidskonto eller hva det nå heter nå.

Jeg skal ha de 6 første 100 % og deretter jobber jeg nok kanskje 50%. Vi får se, men her blir det ingen barnehage, o.l. før ved 2 1/2 årsalderen og da blir det barnepark.

Hei Anonym.

Ser at du vil ta 100% lønn i 10 mnd for deretter å ta litt uten lønn og så pappaperm etter det igjen. Er du sikker på at dette går? Jeg ville nemlig tro at pappan måtte ta fedrekvoten (6uker) før de 44 første ukene var gått dersom man valgte 44 uker med 80% dekningsgrad? Vil gjerne gjøre noe lignende selv om det går, men har min tvil.. Vet du?

Man kan ta ut gradert uttak av foreldre penger helt frem til barnet er 3 år. Vi planlegger å spre pappakvoten slik at han tar 2 dager i uka i stedet for 6 uker i strekk og at jeg da jobber deltid samtidig som jeg tar ut deler av permisjonen min eller ulønnet permisjon de ukene han tar ut kvoten sin.

Men, jeg synes det er vanskelig å finne den beste måten å gjøre dette på og likevel få så lang permisjon som mulig.

Vurdere mulighetene å spørre jobben om de synes det er ok at jeg har hjemmekontor eventuelt ha med baby på jobb noen timer slik at jeg kan jobbe ca 50% frem til vi forhåpentligvis får barnehageplass i august 2009.

Om ikke ideen min om å byttepasse baby med en annen mor som ønsker å jobbe halvtid går i orden. Det avhenger jo litt av om vi bor i nærheten da...Håper også at vi kan spe på litt med kontantstøtte.

Har sittet med det NAV skjemaet i dag. Huff...

Jeg tar nok 80% og 54 uker (hadde 80% lønn sist for 6 år siden og angret ikke på det). Det blir vel gjerne et forsøk på dagmamma på vårsemesteret før barnehage høsten 2009 (huff, gruer meg allerede, jeg synes det er absolutt best med barnehage ja -så prøver selvfølgelig der først).

Men det frister ikke å jobbe fullt, jobber skift så det passer ikke så godt med amming (ammet lenge sist, særlig kveld og morning). Så går det økonomisk så hadde det vært kjekt med 50% el 60% jobbing. Men har ikke begynt å regne på det ennå.

Annonse

Vi har lyst til å strekke permisjon og penger så langt som mulig. Vi planlegger 44 uker, med 100% lønn.

Det blir vel til at jeg begynner å jobbe delt stillng etter 6-7 mnd, inkludert ammefri på 2 timer per arbeidsdag. Pappa kan ta ut pappapermisjon to dager i uken, og jeg kan ta ut resten av permisjonen noen dager i uken. Vi har heldigvis veldig fleksible jobber, så vi må bare finne opp den lureste måten å strekke tiden og pengene så langt som mulig, så vi kommer oss til august 09, og tid for barnehagestart for lillesøster.

om man velger å ha 44 uker permisjon så er det inkludert de 6 ukene med pappa perm..så det betyr at du har 38 uker permisjon..og tre av dem er før babyen blir født..så dvs 35 uker med babyen...

kontantstøtten får man jo ikke før babyen er født..så om dere velger å være hjemme med barnet ekstra så får dere ikke kontantstøtten før januar 2009... mens permisjonen din vil være ferdig i august eller noe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...