Gå til innhold

er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

å betale over 4000kr i barnebidrag for et barn?

Det fikkmin sambo nettopp vite han måtte..

jeg selv får 2400kr for mine to..

Synes det hørtes veldig merkelig ut!

Greit han tjener bra, men allikevel..

Fortsetter under...

Skrevet

mannen min tjener godt, og betaler 4200,-

Så det kan jo godt tenkes at er riktig...

Skrevet

Jeg mottar 4300 for et barn.

Husk at bidrag også øker ved alder.

0-6

7-11(tror jeg)

12-18

Da er det økning ved jo eldre barna blir.

Skrevet

Vi skal være lykkelige for at vi har 50/50 ser jeg nå. Hvem bruker vel 4300 per barn i måneden? Ikke jeg iallefall. Og det at bidragene øker med alder - det er jo mens de er små at de koster mest; barnehage, SFO, nye klær for hver sesong + stor slitasje etc.

Har barn i barnehagealder og ungdommer i huset - det er tydelig hvem som koster mest - de minste. Men nå er vi kanskje heldige med ungdommene som ikke krever så mye utover det mest nødvendige - ikke opptatt av merkeklær + annen luksus. De er med på fritidsaktiviteter men det koster jo ikke allverden delt på to husholdninger.

Det er kanskje "jobben" med å ha barn som dekkes opp med det overskytende beløpet?

Skrevet

Jeg bruker glatt noen lapper på ungen i måneden. Bare kostnadene på bolig, mat og andre primærbehov er jo ganske mye i måneden.

Barnebidrag skal jo ikke nødvendigvis gå til barnet ene og alene, det går jo inn i det store sluket. Man får på en måte kompensert for at man sitter alene med alle kostnadene.

Vi deler ellers på kostnader når det gjelder utstyr, bursdager og fritidsaktiviteter.

Skrevet

Tigermamma, du kan ha rett i at det koster å ha småbarn i barnehage og SFO. Selv om barnehage hos oss fordelt på to barn blir rundt 2.000 på hver i måneden, koster de eldre barna mer hos oss. Stadig et renn i lommeboka. Summert opp blir det ganske mye. Det er også mer uforutsette utgifter med eldre barn. Legeregninger f.eks. Denne måneden har vi hatt 1.000 kr. i legeutgifter. Man slipper å betale lege for barn under 7 år!

4.300 for ett barn er nok mer enn hva de fleste får. Dette kan dreie seg om at far tjener mye bedre enn mor og at far må betale mer av hva barnet koster. Ikke uvanlig ettersom menn tjener mest. Har bidragsbetaler god intekt, er det lagt opp til at barnet får nyte godt av det også.

Annonse

Skrevet

Ja, Travelmor - det er forskjell på ungdommer og forbruk. Vi er som sagt heldige, men jeg lurer noen ganger på om fars bidrag alltid kommer barnet tilgode eller om den forsvinner i det store "sluket" hos mor.

Jeg er ikke imot bidrag, men de summene som blir oppgitt her av enkelte er hinsides vårt forbruk. Om far tjener godt så kan vel han spare selv til barna sine? Det er vel ikke nødvendig at mor skal forvalte den goden? Jeg får bare følelsen av at X-kona skal subsidieres for enhver pris i noen av innleggene her - har skygget unna mannfolk som betaler bidrag og priser meg lykkelig for at vi har 50/50 deling - for vi ser faktisk at utgiftene ikke er i nærheten av det som bidragene her ligger på.

Skrevet

Bare til informasjon så koster eldre barn mer enn små.

Jeg får såpass mye grunnet sammvær til far er lik null i mnd.

Som sagt over skal bidraget også dekke mer enn kun til barnet direkte, generell husstand.

Så hvis man legger vekk utgifter til hobby,interesser, generell utstyr barnet måtte ha, er det ikke alt for mye igjen. Dette går da til sfo, og alt annet gutten har behov for.

Når det gjelder eldre barn koster klær mer for det første, hobbyer koster mer kanskje flere hobbyer også. F.eks en sykker til store barn koster mer, sko koster mer, de spiser mer, de skal ta mopedlappen, altså et eldre barn koster mer enn små. Jeg har tre barn i tre forskjellige aldere og tro meg, de eldste koster mest.

En jogge dress til minsten får jeg får 100 lappen hvis jeg ønsker, hvor får jeg tak i det til en som er 12?

I tilegg får jeg spart en del til gutten, hatt ekstra goder som atv og utstyr hjemme, cross og lig dyrere sporter som barna ikke hadde hatt ellers.

Så man koster på barna hva man har inn og jeg bruker glatt 2000 på et barn i mnd på utstyr og klær,sko og bruksting til rommet.

Skrevet

Han må jo også ha rom og utstyr til barnet, om barnet skal synes det er ok å være hos han. Og da blir jo alt litt skeivfordelt om bidragene blir for høye.

Mor:

4300 i bidrag

1000 i barnetrygd

(ev trygdytelser som alene forsørger)

4300 spytter hun i selv

9600 har hun da å bruke på barnet

Far:

- 4300 i bidrag

0 i barnetrygd

0 å bruke på barnet, om han spytter inn samme sum totalt som mor

Dvs at far må ut med 13 300 kroner, for å kunne bruke like mye på barnet som mor.

Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne her, men synes dette blir veldig feil. Det er jo ikke eksen en mann skal forsørge.

Skrevet

Du tråkker ingen på tærne. Det er vel neppe noen av oss som har laget bidragsreglene.. skjønt det vet man aldri:-)

Jeg synes likevel at reglene er greie, selv kom jeg dårligere ut når systemet ble lagt om. Kanskje fordi jeg og barnefar kommer ut med lik fordelingsbrøk. I mitt tilfelle blir regnestykket ditt riktig, men da med et langt lavere bidrag.

Men du kan ikke bruke dette regnestykket der foreldrene tjener ulikt. Når bidraget er så mye som 4.300 for ett barn, betyr det at den som betaler bidrag har fått en større brøk ut fra sin intekt.

En hjelpepleier vil aldri ha sjangs til å matche en snekker, en lærer aldri en ingeniør. Omsorg er typisk kvinneyrker med lav lønn. Menn er i det private og tjener langt bedre. Her har du også noe av forklaringen på hvorfor bidraget blir høyt for enkelte menn. Jeg syns det er helt greit at de betaler mer for barna sine. For det er et nøkternt forbruk bidragsberegningene går ut fra. Det har jo også vært noe av kritikken mot bidragsreglene slik som de er i dag.

Du glemmer også at den som har barna boende hos seg ofte må ha større plass. Tror ikke akkurat at bidragskalkulatoren tar hensyn til den voldsomme prisøkningen på bolig de siste ti årene. Min familie har f.eks. brukt mye mer på bolig enn min min eks for å få nok plass. Når barna kun er på helgebesøk, trenger de ikke så god plass og egne rom.

Skrevet

Hadde han hatt mer sammvær hadde han betalt mindre. Det er noe han selv velger faktisk ikke jeg.

Bidrager er også et utsnitt fra hans inntekt, så større inntekt mer bidrag.

Far som knapt ser barnet har faktisk ikke behov å bruke en slik sum på barna, jeg sitter å betaler alt barna er med på i hverdagen, alle bursdager til barna og til andre de skal på selskap til, alt som de trenger til skole, alle medisinene til vanvittige mange 1000 kr, det er jeg som må ta meg fri ved sykdom og andre nødvendige møter.

Skrevet

Samvær hadde jeg helt glemt! Det er jo selvsagt veldig viktig og gir uttelling på bidraget.

Barn er dyrt. Noen av dem som betaler bidrag tenker ikke over alle de små tingene som blir til store summer.. Jeg har ikke spesielt dyre ungdommer. Det var en som argumenterte med at hun hadde billige ungdommer. Min erfaring er at det er de små og nødvendige tingene som summer seg. Har også erfart som deg Angelica at det blir veldig dyrt når man må til lege, samt ha medisiner. Når det gjelder bursdager, så er vel neppe det med i bidragskalkulatoren. Det er en betydelig utgift når alle blir invitert til alle i en klasse. Du skal holde svære bursdager og i tilegg ut med en gave annenhver uke per barn! Det blir noen hundrelapper i løpet av en måned.

Jeg dokumenterte en gang overfor barnefar hva vi brukte på bursdager. Han bare blåste meg av og trodde ikke på regnestykket..

Annonse

Skrevet

Bursdager er og blir dyrt, og i disse dager hvor skolene ikke skal ha a og b klasser men hele klasser, kan man tenke seg en klasse på 45 og bare gutter 23.....Da begynner hundrelappene å fly endten om de skal ha det hjemme eller badeland eller andre steder.

Jeg tror det er veldig enkelt å tenke kort over egentlig hva pengene går til, i helheten.

Bidraget er også beregnet opp i mot hverandre slik at den som tjener mer ,betaler mer, en mor som er uten jobb får da lite å bidra med i forhold til en far med 500 000 i året.

Sammvær har mye å si, vanlig sammvær på eldre barn har fradag på opp i mot 1300 tror jeg, eldre jo større fradrag.

Så her er det ofte opp til bidragsbetaler å selv justere bidraget.

Skrevet

min fikk ikke mere enn minumus samværet på papiret..igjennom familievernskontoret..

MEN han har han myyye mere..så sånn sett skulle det egentlig vært redusert..men ho nekter han vel å ha han utenom faste dagene visst han skulle nevne det..

Skrevet

Hei Glitterpusen.

Dette med bidrag varierer veldig, som du sikkert har sett. Jeg mottar 3340 kr tilsammen pr mnd for tre barn, fra tre fedre, og samvær lik null på de to minste (ikke spør hvor jeg har funnet disse fedrene, for de er andre personer i dag enn da jeg traff dem dessverre...). Jeg er i den spesielle situasjon jeg da at jeg tjener mer enn fedrene (må jo tjene en del for å forsørge 3 barn alene), derfor justeres bidraget ned, siden jeg besørger 4/6 av bidraget for dem alle.Og da er det ikke mye igjen å få når alle tre får tilgodeskrevet den ene ekstra barnetrygden jeg får pr mnd. Regene skulle nok vært justert litt. Jeg "taper" altså 1940 kr (to barnetrygder) pr mnd ved å ha barn med mer enn en mann.

Tidligere fikk man 11% av sf bruttoinntekt i bidrag, for meg ville dette blitt nesten 6000 pr mnd i bidrag i stedet for dagens ordning.

At din sambo skal betale over 4000 pr mnd høres for meg vannvittig mye ut siden jeg får mindre for tre barn... Men dersom mor er uten inntekt så betaler jo far "alt" da.

• 3 uker senere...
Skrevet

En ting som irriterer meg grenseløst er at bokostnadene er like mye for oss som for mor. Vi måtte kjøpe et mye større hus pga at de to barna skulle få hvert sitt rom, ekstra bad osv.Og de trenger alt det som de har hos mor. Det skal jo være et hjem for dem her hos oss, akkurat som de har ett hjem hos mor. Vi må også kjøpe større bil, 7 seter, båt og hytte mht barna og at de kan ta med seg venner.

For all del. Jeg klager ikke over at vi må kjøpe litt "større" av alt pga de to barna vi av og til har hos oss (og har mye glede av) men at vi skal betale mor for slike ting syner jeg er helt uhørt, når vi selv betaler for det i tillegg.

Nå sitter vi kanskje litt godt i det, men det har ingenting med mor å gjøre. Nei, jeg mener at dette skal komme ungene til gode. Det er tross alt barnebidrag det er snakk om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...