Gå til innhold

Ferber metode- hvor mange dager tok det for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere som prøvde det...

nå er det 10.dag med oss og hun skriker fremdeles

bare 5-10 min me men skriker AIITID fær hun sovner

Fortsetter under...

Skrevet

Skriker 5-10 min før hun sovner? Det er jo ikke så verst...

Skrevet

ja , den første kvelden var det "bare " 25 min, så 10 min, 5 min

var en gang 1 min,

så gikk det oppover til 10, av og til 5

så det var ikke så gale, vi forventet 1,5 -2 timer den 1.natt

men når blir det slutt på det..?

har hørt at noen har hatt bare 3 kvelder- så var det gjørt..

Skrevet

Hei!

1-natt: 4-5 timer!!!

2-natt: 4 timer!

3-natt:3,5 timer

4-natt:2 timer

5-natt:1,5 time

6-natt til 9-natt:Fra en halv time til ca 1 time, varierte litt disse dagene.

10-natt til 14 natt:Ca halvtime

Fra 15 natt: Ikke et knyst! Hun sovnet med en gang.

Dette er ca et halvt år siden nå (skrev søvndagbok da), men har vurdert å prøve dette igjen... Hun er så vanskelig å legge i perioder og plutselig er det ingen sak engang! Sliter i ca 2 timer hver kveld for å få henne til å sovne og det har vært siden før sommerferien. Hun prøver selv (og det skal hun jammen ha for), men det virker som hun er så urolig/har så masse energi at det er vanskelig å roe seg ned. Hun ligger og vrir og vender og snur seg x antall ganger, men hun prøver da ihvertfall, før hun til slutt sovner. Synes synd på henne! Hun er svært urolig hele kvelden og første delen av natten og etter klokken 03 sover hun tungt og godt (selvsagt da i mammas og pappas seng, men vi må ha litt søvn vi også!).

Skal på HS igjen til neste uke og skal ta opp dette med søvnen igjen. Har slitt noe innmari siden hun var 9 mnd gammel - før det var hun en drøm å legge hver eneste kveld! Nå er hun 18 mnd gammel...

Lykke til da =)

Skrevet

Vil bare si en ting om Ferber og det er at den ikke skal brukes på barn over 18 mnd.

Vår brukte ca 3 dager på å "gråte" seg ned fra 1,5 t første dagen til 15 min dag 2 og 3.

Nå er det alt fra 1 min (sjelden) til 20 min, men lander stort sett på 10.

Skrevet

Hvorfor skal den ikke brukes på barn over 18 mnd. Hørt at babyene skal være 6mnd....

(PS. Bare nysgjerrig.....har selv ikke hatt noen særlige problemer med vår baby)

Annonse

Skrevet

3 kvelder med skriking.

Første og andre kveld skreik han 1 1/2 time

tredje kveld 30 min

Etter det har han ikke skriki når han har blitt lagt

Skrevet

Det tok lang tid her -funket aldri. Måtte gi oss og gi henne vannflaska (var kun det hun ville) etter 4-5 timer hver natt, så vi ga opp til sist.

Vi fant ut at hun hadd melk -og eggehviteallergi, og etter å ha kuttet slikt fra kosten har hun sovet hele natten igjennom..

Føler meg nesten slem i ettertid, da vi har skjønt at det var en grunn til at hun våknet..

Har skjedd i ettertid at hun har fått i seg en melkeskvett e.l. fra barnehagen, og det merkes på nettene!

Uansett tror jeg ikke den metoden egner seg for alle barn -eller foreldre. Jeg synes det var helt grusomt å høre barnet mitt skrike sånn.

Skrevet

hun lærte seg vel aldri å legge seg helt alene i sengen etter vi brukte den..men leggingen gikk raskere og hun gråt mindre... nå er det et halvt år siden..og no legger huns eg kjempe fint. er bare å legge henne i sengen kysse henne godt natt og gå..;)

Skrevet

Tror ikke på noe sånnt noe.. Lar vesla får ta det i SIN egen tempo og ikke i VÅR.

Samme gjorde jeg med nattavvenning også og.. tok litt tid, men ville alikevel vente til HUN VAR KLAR..

Synes det ikke er riktig å presse ungen på noe slikt..

Er bare for tullete og egoistiske foreldre som mener ungen absolutt må....selv om ungen ikke er klar...

Skrevet

Bruker ikke Ferber, men en mildere versjon -også kalt Sleepsense (sleepsense.net)

Har sittet inne hos barnet og gradvis tatt stolen lenger unna sengen, og gradvis senket servicenivået ( gradvis mindre kos, mindre beroligende prating, mindre interaksjon når barnet reiser seg opp osv etterhvert som stolen går nærmere mot døren) Denne metoden har gitt tilnærmet null skriking -toppen en halvtime-time de to-tre første kveldene, men da hadde vi muligheten til å dempe skrikingen ved å trøste -siden denne metoden gir rom for det. Og jeg syns dette er megaviktig, for å bare forlate barnet strigråtende tror jeg kan virke skremmende og svært angstfremmende....

Nå to uker etterpå så kan vi legge ham ned, synge nattasang, si godnatt og gå ut. Han godtar dette uten protester -sutrer kanskje i ti minutt kvarter, men gråter ikke. Stort sett babler han seg selv inn i søvn, glad og fornøyd :-) Hvert tiende minutt går vi inn og gjentar nøkkelsetningen vår "nå er det natta". Da tas poenget kjapt.

I tillegg til dette sørger vi for at han alltid er i seng før kl 7, vi har en fast leggerutine på ca 45 minutt, og han har to faste kosedyr i sengen sin. Han sover 12 timer i strekk -våkner kanskje en til to ganger i løpet av kvelden eller morgenkvisten, men sovner etter 1-2 minutters sutring alene.

En helt vanvittig deilig følelse å ha klart dette, for vi har slitt med legging og oppvåkninger siste halvåret. Det har vært to megaslitsomme uker, hvor vi har vært nødt til å sitte inne hos ham i kanskje to-tre timer før han sovner. Med denne metoden skal man sitte der til barnet er i dyp søvn -også ved oppvåkning om natten. (ca ti minutt etter siste tegn på våkenhet) Men det er så verdt det nå!!!!

Skrevet

Takk for svar

det er meg som begynte det

på 11.dag la hun seg helt uten gråt

og forsetter med det

det samme virkning på middagssøvn- deilig

glemte å spøre HVOR GAMLE var barn da dere gjørde det

og ble dei AMMET?

jenta vår var 12 mnd og 3 uker , sluttet å amme 2 uker før dette

fikk ikke til med nattavvening...

men kanskje vi skulle gjøre det tidligere, det var ETT ÅR uten skikkelig søvn...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...