Gå til innhold

Falafel - hvordan få "deigen" til å være mer fast?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er den jo så løs at det ikke blir noe særlig bra. Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aner ikke... men har du oppskrift?

Skrevet

Jeg pleier å ha oppi litt mel. Noen bruker også egg, da er det en løs klatt når du har den i stekepanna, men den blir fin når du steker. Et annet triks er å ha oppi litt bakepulver hvis du vil ha mer luftige felafel, og hvis du vil variere smaken kan du rulle dem i litt sesamfrø før du steker...

...sorry at jeg tar av litt, jeg er glad i felafel :-D

Skrevet

Ja, jeg prøvde egg, men det funka ikke her

Skal kjøpe sesamfrø, det hørtes godt ut ja! :)

Kan jo prøve litt mel en dag, hadde vært fint å få de til selv.

Har ikke oppskrift, prøver meg litt frem nå:)

Men kaklehøna du bruker ikke tahini oppi da? For å få sesamsmak?

Skrevet

Nei, jeg pleier å bruke tahina som tilbehør i stedet. Jeg tar litt hvitløk, litt spisskumin og salt, lime og rører inn i tahini, også sper jeg ut med vann til det blir en passe løs dressing, også har jeg det i pitabrød sammen med salat og felafel.

Jeg pleier å gjøre det så enkelt ellers at jeg kjøper en pakke med sånn tørr felafelmiks, også kjører jeg en bunt bladpersille og en halv med dill, litt løk og et fed hvitløk i mixer så det blir helt flytende og erstatter en del av vannet som skal i miksen med det.

Når jeg lager fra bunnen av selv bruker jeg en blanding av kikerter og bondebønner som har ligget i bløt 24 timer. Så bruker jeg bladpersille, dill, grønn koriander, hvitløk, løk, spisskumin tørket koriander, salt, vann og litt mel. Har ikke sånn nøyaktige mål på ting :(

Skrevet

Jeg er mest glad i kikerter selv. Men den dressingen hørtes god ut og må prøves:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...