Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Ja, så var det min 2 åring da, som sikkert som mange andre ikke vil ha noe særlig middag. Vil ikke tvinge det i han heller. MEN, syntes hvertfall han kan smake, men han nekter!!! Han spiser f.eks fiskepinner, men da er det KUN fiskepinner. Får han noe tilbehør, er det nesten så det klikker for han. Da blir han drit sur!!! (bortsett fra ketchup) Enten gidder han da ikke spise i det hele tatt, eller så spiser han f.pinnene utene tilbehøret. Pasta er han også glad i. Og pannekaker...men kunne jo vært greit med noe grønnsaker og diverse også. Får bare de samme 5 rettene han liker. Kunne vært greit med en variasjon;) Uff..noen sier jeg gjøre noe med det (helsestasjon e.l) og andre sier jeg bare skal ta det rolig. Det kommer når det kommer. Hva er deres syn? Jeg tar gjerne i mot tips også!! Føler jeg har prøvd det meste. Som f.eks legge rester som potet i matboksen hans,hehe....
henrikke 91 og torbjørn 07 Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 lag hjemme laget fiske pinner. du tar fisk og div. grønnsaker i foodprosessor, tar massen og ruller i brøsmuler og stek:) da får du i han grønnsaker. oppiketsjupen kan du hive noen grønnsaker som har vært en god omgang i foodprosesor:) kansje litt slemt men da får han det han trnger i seg:)
twoboys & a girl Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Begynt å slite med det samme. Sønnen min blir 5 å har alltid vært glad i mat. Men nå liker han ikke det ene eller det andre. Plukker korn ut av brød.. Tar mye etter de andre barna i bhg, faren lar han få bestemme. (der går det på pølser på statoil og macdonalds). Her får han pent spise det han får servert, vis ikke så må han vente til neste måltid. Da spiser han som oftest.
Gjest Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Jeg tror også på dette som en løsning. Ikke la de få noe annet, og de må vente til neste måltid. Snuppa her spiser ikke pølser, pizza o.l., men da lager vi noe annet. Hun er mer glad i fisk og risengrynsgrøt og sånn ) Vi unngår de tingene vi vet at hun ikke liker smaken av, men får ikke noe annet hvis det er snakk om å ikke smake på.
lotta72 har fått Anders Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Ler... Jeg fikk 3 barn på en tidsramme på 1 år og 10 mnd. De har totalt forskjellig smak.Før var det helt grusomt. Alltid en som var misfornøyd. Nå er de blitt 8,5 og 6,5 år så det begynner å hjelpe. Ikke alltid så lett å bare si "da får du sitte der sulten" Den ene er kjempe tynn. Så tynn at hun har fått ekstra vektkontroller på helsestasjonen. Men kan jo ikke fire på kravene og la henne få akkuratt hva hun vil. Ikke lett med bestemt barn.
Sussa jan 2016<3 Skrevet 23. august 2007 #6 Skrevet 23. august 2007 La ongen spise det som de liker i det som er til middag... vår 2 åring spiser stortsett potet, men hu e no ikkje underernært.... til middag i dag spiste ho 5 skiver med smør.... nesten ingenting lasagne... men det e jo greit det...
Mamma'n til Thias Skrevet 23. august 2007 #7 Skrevet 23. august 2007 Har en stedatter som var/er sånn... kresen og bestemt i maten. det var så ekstremt, at for å få viljen sin nektet hun og ble så sulten at hun kastet opp til slutt. (5 år gammel) Jeg ringte mamma og var ganske fortvilet - hun jobber i barnehage (er noe sånt pedagogreier) Hun sa: Ungen dæver ikke av å stå over et måltid eller to. Bare pass på at hun drikker nok vann Og la henne kaste opp alene på badet - ikke gi henne oppmerksomhet for at hun er "syk" Hun har valgt det selv. Det var en beintøff tid, men nå spiser hun iallefall. (til tross for at hun synes jeg er en heks) Så her er det noen enkle regler vi har hatt siden hun var 6 år: Man skal prøve! Smake på alt. Forsyner du deg selv må du spise opp (iallefall første porsjon) Spiser du ikke opp maten - blir det ikke dessert. Spiser du ikke opp maten - får du ikke gå ut til de andre ungene etter middag eller ha besøk. Jeg ser at de reglene er mer for store barn. Men om Mathias (baby'n i magen) begynner å tulle med maten sånn, kommer jeg iallefall til å fortsette å legge alle delene av måltidet på tallerknen hans. Og selvsagt ta hensyn til hva barnet liker til middag, men lage noe vi voksne liker også. Tror jeg....
Himmel og hav Skrevet 23. august 2007 #8 Skrevet 23. august 2007 Hei! Sånn hadde vi det også før! Men vi hadde stor glede av en sånn plasttallerken med tre "rom" i. I det største fylte vi det han likte best, i de to små rommene fyllte vi grønnsaker, ketchup e.l. Da ble det "en bit fra lille rommet, og to biter fra store rommet". Noen barn foretrekker rå grønnsaker. Agurkstaver, "gulrotskjegg" (gulrot raspet på det tynneste på rivjernet), bittesmå blomkåltrær osv. Bortsett fra det - det er svært få barn idette landet som sulter seg ihjel, og underernært blir han neppe. Prøv å lag minst mulig "føss" av middagen, og gi han gjerne brødskiver til middag en stund - da er det jo mulig at han blir misunnelig på deres mat og vil smake!
Janne-Renate Skrevet 23. august 2007 #9 Skrevet 23. august 2007 Vår gutt var helt lik når han var ca 2 år,plukket i middagen og kun spiste det som passet han. Han var veldig liten og tynn så vi tok det opp med legen. Han rådet oss til at vi var veldig bestemte på spise tidene og han skulle kun få mat på disse tidene. Vi spiste middag halv fem og da måtte han spise det som lå på talerknenen sin før han fikk mer mat på. Vi satt de opp neste måltid halv sju så han ikke skulle gå for lenge etter middagen også legger han seg kl sju så det passet best for oss. Den første uken gikk han uten og nesten smake på middagen og jeg fikk kjempe dårlig samvittighet og begynte å lure på om han kanskje ikke likte maten,men legen mente på at han var så liten at han kom til å lære seg å like den. Nå er han rett over tre år og spiser det som blir severt. Det finnes selvfølgelig enkelte ting han ikke liker,da får han en brødskive i stedet. Det viktigste er at de har smakt ett par ganger og sier at de ikke liker det enn at de ikke smaker i det hele tatt. Lykke til:)
Gjest Skrevet 23. august 2007 #10 Skrevet 23. august 2007 Her har du tipset som garantert hjelper: Allier deg med andre foreldre: Hvis gutten din kan spise middag hos en annen barnefamilie, helst uten deg, kommer han til å spise det samme som de andre - om det så er gulrøtter og brokkoli! Det samme gjelder hvis andre har med brødskiver på lekeplassen - avtal på forhånd at de smører til din gutt også, så han får det samme som de andre ungene. Dette rådet funker aller best hvis du ikke er til stede, og hvis de andre ungene er like gamle eller eldre enn din gutt. Sånn har det iallefall vært med begge våre - de har lært mange nye smaker hos naboene
Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 23. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2007 Tuuuusen takk for mange supre tips. Skal definitivt følge dem!!! :-D Kom gjerne med flere, tar alt jeg kan få jeg,hehe;)
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 24. august 2007 #12 Skrevet 24. august 2007 Jeg tror det er en fase som de aller fleste smårollinger går gjennom. Prøve ut grensene og slikt. Har noe av det samme har hjemme for tiden. Ikke med middagen, men med brød!! Han plukker av pålegget, og lar brødet ligge. Tar jeg smørepålegg på - bare slikker han på skivene. Jeg stresser ikke for mye med det, men tilbyr han grøt, og korn-og yoghurt innimellom, slik at han får litt korn i seg. Ang grønnsakene, kan du jo prøve med litt mais i en skål, eller revne gulrøtter, grønne erter ol ved siden av middagstallerkenen. Kankje det blir litt mere spennende å "plukke" litt i dem da Lage potetene i skiver - med smilefjes av ketchup kanskje? Ikke kjekt når de små ikke vil spise maten, men det går oftest over av seg selv ;o) Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå