Gå til innhold

Så FORBANNA!!!! Litt langt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket akkurat med jordmoren der jeg bor om at hun skal komme på hjemmebesøk. Alt det der var greit og vi hadde en grei samtale. HELT til hun spør meg om hvordan det går med ammingen. Jeg sier at det ga jeg opp ganske fort etter at jeg kom hjem pga at vi hadde store problemer med å få det til. Jeg lå i 2 timer hver gang før lillejenta i det hele tatt fikk tak. Når hun først fikk tak så ble det også feil og jeg fikk så sår brystvorte at det begynte å blø til slutt. Hun klarte rett og slett ikke å få tak på den andre brystvorten. Jeg prøvde også ammeskjold, men det gjorde også ubeskrivelig vondt. Da ble jordmoren nesten sur på meg. Det gikk rett og slett ikke an å gi opp så tidlig!! "Mor og barn har ofte startvansker" fikk jeg beskjed om. Hun hadde den nedlatende holdningen til meg. "må ikke bare gi opp"

Hvorfor skal jordmødre og helsesøstre bli sur på deg når du forteller de at du ikke fikk til ammingen?? Jeg synes det er stygt gjort når en har gått igjennom en prossess av tårer og fortvilelse og tenkt tanker som at jeg er ikke noe god mor om jeg slutter med ammingen. Alt dette ble glemt etter at jeg begynte med mme og så hvor fornøyd jenta ble. Sover om natta gjør hun også. La på seg med en gang vi startet med det.

Jeg lurer på hvor lenge varer startvansker da???? Og hvor mye skal et barn gå ned i vekt før helsesøster/jordmor godtar mme???

Jeg synes de drar denne ammingen alt for langt. For enhver pris skal det ammes og ingenting annet er godt nok. Hadde jeg fortsatt med ammingen hadde jeg sikkert lagt på psykiatrisk nå.

Finnes det virkelig ikke noen jordmødre/helsesøstre som faktisk er litt medmenneskelige og forstår dette problemet??? Vi er da for pokker ikke noen dårlige mødre selv om vi gir mme. Jeg gjorde det som jeg mente var best for datteren min der og da. Hun var sulten og jeg klarte ikke å høre på at hun gråt seg i søvn pga sult. Så jeg ga henne flaske og alt ble så mye bedre. Det kaller jeg ikke å være en dårlig mor.

Huff nok syt.

Var deilig å få det ut. Blir spennende å få jordmoren på besøk. Nesten så jeg håper hun sier noe om at jeg ikke ammer. Da skal jeg gi henne inn! For dette har hun ingenting med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du sier ikke etter hvor mange uker (dager?) du slutta. Men mange strever hardt i begynnelsen, og det er jo lett å si for helsepersonell (og oss ammehjelpere) gjør sånn og sånn, når vi ikke skal stå opp på natta sjøl eller sitte der og høre på det sultne barnet. Av og til er det lett å glemme akkurat det der. Forresten, barsel hadde ansvar for deg i begynnelsen, fikk du ikke hjelp derifra? Eller var det denne jordmoren som hadde ansvar for deg? For da kan hun jo bare skylde på seg selv, hun fulgte ikke godt nok med... Ingen skal måtte ligge i to timer, da er det noe som ikke er rett...

Skrevet

Du trenger jo ikke gi opp så fort selv om dere ikke får det til. Du kan hondmelke deg eller pumpe og gi det på flaske i en periode. Etterhvert vil dere få det til. ALLE kan amme. Om de ikke bare driter i det og gir opp da.

Skrevet

Alle kan ikke amme nei.

Jeg vil gjerne amme jeg, men jeg har ikke fått noe melk. Vanskelig å amme uten melk..

Og jeg har prøvd å pumpe meg, håndmelke.. You name it, ikke en dråpe.

Så jeg driter ikke i det, men JA, jeg gir opp! For her kommer det IKKE melk.

Skrevet

Takker for svar! :-)

Nei det er ikke alle som kan amme. Jeg prøvde både håndmelking og pumping, men det som kom ut var ikke særlig mye akkurat. Og melkeproduksjonen kommer heller ikke ordentlig i gang når lillejenta ikke vil ta puppen. Jeg ga opp etter 10 dager. Da var hun så sulten at jeg ikke kunne sitte å se på det lenger. Jeg angrer ikke på denne avgjørelsen. Det var det beste for henne og for meg.

Og jeg driter ikke i ammingen. Det er ikke alle som det faller like enkelt for. Og når det ikke er nok der så er det bare ikke det. Og at ungen ikke vil ta puppen gjør det jo heller ikke enklere.

HI

Skrevet

"Alle kan amme". Er du teit, eller?

Skrevet

Mamming er jo viktigere enn amming, og 5% av kvinner har noe fysisk som gjør at melken enkelt og greit ikke kommer. Greit nok, heldigvis har vi hygieniske forhold og økonomi i Norge bra nok til å få flotte barn på mme. Kos deg!

Tør jeg spørre en ting, forresten, er renselsen over nå, eller på klar tilbaketur? For det hender at en livmorrest sitter igjen, da blør man mye, friskt og lenge, mens melka ikke kommer inn?

Skrevet

jeg har aldri ammet, kun pumpet. min helsesøster har aldri sagt noe på det. nå vurderer jeg å snart kutte ut med pumpingen og kun bruke mme, og det sa hun heller ikke noe på.. så jo - det finnes helsesøstere som er forståelsesfulle der også :)

Skrevet

så de blir altså sure disse jordmødrene når man ikke ammer. jeg gruer meg til neste besøk på helsestasjonen, jeg har nemlig valgt å slutte med ammingen. til tross for stor melkeproduksjon. dvs. jeg ammer litt innimellom når jeg gidder. har valgt å gjøre det sånn fordi jeg må amme med brystskjold pga udugelige brystvorter, og fordi jeg liker å ta fri og gå på kafé og shopping uten babyen innimellom. lillegutt får mme og er strålende fornøyd, han er 8 uker og sover mye bedre og lenger på nattestid nå enn det han gjorde på bare morsmelk. det er nok noen som blir kraftig provoserte av å lese dette, men kanskje også noen som blir glade pga. at de sliter med dårlig samvittighet når de ikke kan amme. både jeg og min samboer ble oppfostret på mme og er likevel meget sunne og friske, dette er nok en grunn til at jeg ikke synes amming må til for enhver pris. mamming derimot synes jeg er ekstremt viktig.

Skrevet

Jeg er så enig at jeg kan ikke få sagt det engang. Ammehysteriet i norge har gått for langt, det skal liksom ammes for en hver pris.

Her klarte desverre ikke gutten å ta brystet, så jeg måtte pumpe å gi han på flaske. Jeg begynnte desverre å miste melken og klarte bare å pumpe 150 ml om dagen enda jeg pumpet annenhver time hele dagen i en uke. Tilslutt var jeg så utslitt at de faktisk rådet meg til å slutte på helsestasjonen, men det måtte 2 helsesøstre og en barnelege til for å få meg til å forstå at det å gi mme ikke er noe dårligere enn mm. Så fastbrent i hjernen min var det at mm var best, og ellers var jeg en dårlig mor.

Dagens holdninger til det å¨amme er helt forskrudde, og alle har en mening om det, enten man er mor selv eller ei. Må si jeg var dritt lei av alle "ikke mødre", og mødre som hele tiden spurte om jeg hadde prøvd det ene eller andre for å få gutten til å ta brystet. Og nå enda verre, alle som ser ned på meg for at jeg ikke ammer. Er folk virkelig så dumme at de tror jeg velger den mest tungvinte måten å mate gutten min på, at jeg selv valgte et pumpehelvete fyllt med dårlig samvittighet og tårer fordi det ikke gikk????????

Ammehysteriet har gått for langt, det skal absolutt ikke ammes for en hver pris. Og kan ikke mor er hun ikke en dårligere mor av den grunn. Det er så utrolig dårlig at de som ikke får det til eller ikke vil skal gå rundt å bli sett ned på eller som i mitt tilfelle ha dårlig samvittighet, noe som helsevesenet legger opp til at vi skal ha viss barnet ikke får mm.

I disse dager er det så mye snakk om retten til å amme offentlig, vel jeg vil ha retten til å dra frem flaska uten å bli sett ned på.

Skrevet

Til anonym som mener alle kan amme..

Er du bare tett i pappen? blir så provosert når jeg leser det du skrevet. Det er ikke alle som kan amme, og tro meg jeg har jammen prøvd. Har sliti meg og gutten helt ut med prøvinga, grått mine tårer for at det ikke går.

Og ja før noen spør, har prøvd skjold av alle tenkelige typer, 1000 forskjellige ammestillinger, har brukt hjelpebryst, osv osv osv. Men han vil fortsatt ikke.

Og å slite seg ut for 150ml i døgnet er bare ikke verdt det, man må ha ork til å ta seg av barnet også, og hvordan skal man ha tid til det når man ikke har tid til noe annet enn å pumpe, vaske pumpa, sterilisere pumpa, lage mme for du ikke har nok mm, mate babyen, og gjerne spise litt selv også??????

Nei alle kan ikke amme, alle er ikke så forbannet heldige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...