Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Jeg har vært periodedeprimert nesten så lenge jeg kan huske. Til tider også suicidal. Selvmordstankene begynte å komme da jeg var 10 år og jeg hadde mitt første selvmordsforsøk da jeg var 15 år. Grunnen er at siden skolealder til stadighet har fått tilbakemelding om at jeg ikke strekker til. Ikke at jeg har hatt lærevansker. På prøver har jeg alltid gjort det bra, men det holder jo ikke i en skolehverdag, hvor det forventes at man skal være på rett sted til rett tid, ha gjort leksene til rett dag (og også helst de rette oppgavene og i tillegg huske å ta dem med seg), respondere når man blir snakket til og ellers overholde reglementet. Gjør man ikke det, må man ta seg sammen. Man må slutte å være så uansvarlig, uinteressert, likegyldig, lat og egoistisk. Så gjør man som man får beskjed om. Man tar seg sammen i om så 20 år, og likevel hjelper det ikke. Så en dag "plumper" man (f eks jeg) bort i amfetamin på en fest. Det har en slags "nyhetens interesse" som partydop, som raskt avtar. Det jeg derimot fant ut ganske raskt var at alle mine problemer forsvant som dugg for solen hvis jeg bare inntok en minimal mengde. Ikke så å forstå at det var nødvendig hver dag, men når jeg sto overfor større og viktigere oppgaver som krever å ha tunga rett i munnen som f eks eksamener, organisere flytting ol (som jeg har utviklet stor angst for etterhvert) var det som en "life saver". Det gjorde at jeg kunne stole på meg selv, noe jeg aldri har kunnet gjøre. Jeg har aldri visst når jeg ryke på den neste depresjonen, eller om jeg kommer til å være i live neste år. Amfetamin ga meg trygghet på at jeg kunne klare ting. Men jeg anså det ikke for å være en løsning på sikt, så jeg kontaktet en lege som henviste meg videre til en nevropsykolog. Nevropsykologen konkludere all slags testing og samtaler med at jeg meget mulig kan ha "oppmerksomhetssvikt uten hyperaktivitet" (ADD). Problemet er at mangen av disse symptomene sammenfaller med symptomer for angst og depresjon. Følgelig ble han nødt til å konkludere at det ikke gikk an å finne ut av om jeg har utviklet depresjon pga mestringsvansker eller om jeg har mestringsvansker forårsaket av depresjon. Meningen var at jeg skulle bli fulgt opp en tid for å se hvordan det gikk hvis jeg ikke var deprimert over en lengre periode. Denne nevropsykologen sluttet imidlertid kort tid etter utredningen, og det ble ikke ansatt noen ny i hans stilling før jeg flyttet til en annen kommune. Selv er jeg ikke i tvil om hva som kom først av høna og egget. Nå er det også gått to år siden jeg kom meg ut av forrige depresjon. Jeg har fullført et år av en høyskoleutdanning. Men jeg syns det er utrolig vanskelig. Jeg føler jeg bruker dobbelt så lang tid som alle andre på samme jobben fordi jeg går mer turer rundt i stua enn jeg faktisk leser oa. Altså...symptomene var der før depresjonen, og de er vedvarende selv om det er lenge siden jeg har vært deprimert. Bør jeg kontakte noen andre og gå gjennom hele mølja en gang til? Hva venter det meg i så fall når jeg kommer i mål? Mer amf? Jeg blir så motløs noen ganger....
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Det må da gå an at de bruker de utredningene som allerede er gjort, så du slipper å gå igjennom hele mølja på nytt? Får da inderlig håpe det. Selv sliter jeg også med "høna eller egget"-problematikken. Jeg har fått påvist en søvnsykdom, og har masse ad/hd eller rettere sagt add-symptomer.(Jeg er ikke fysisk hyperaktiv, men hjernen min står på full guffe døgnet rundt, hvilket gjør meg temmelig tommelomsk). Dette kan skyldes selve søvnsykdommen, eller det kan være en tilleggslidelse. Jeg kan få medisiner mot søvnsykdommen, enten ritalin, som jo også brukes mot adhd o.l., et heldig sammentreff. Eller jeg kan få et nyere preparat som heter modiodal. Det er dette nevrologen helst vil gi mot søvngreiene, han mener jeg IKKE har adhd. Psykologen er derimot usikker. Så egentlig burde jeg jo teste ut ritalin, for å se om det har mer vidtgripende effekt enn modiodal. Jeg er dessverre ikke trøtt nok til å få medisin på blå resept (myndighetene har satt en idiotisk minuttsgrense på en spesiell søvntest), men har jeg adhd kan jeg vel kanskje få ritalin på blå resept likevel! Så jeg må finne ut av dette. Men det er ikke lett å finne ut hva som er hva, når to lidelser har så mange av de samme symptomene, som du jo også har funnet ut! Lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå