Gå til innhold

Legen ga en annen termin enn barnimagen?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde siste menstruasjon 9/11, så terminen i følge alle nettsteder jeg har vært innom er 14. april. Men i dag var jeg til legen, som fant fram til termin 17. april i stedet - ikke korrigert for ultralyd, altså, det var bare utfra siste mens.

Noen som har fått med seg at det er forskjellige måter å regne på eller? Tre dager fra eller til spiller jo ikke så stor rolle, men jeg skjønner ikke hvorfor det ble forskjellig. Hun satte meg til 6 uker + 3 dager, akkurat som bim.

Fortsetter under...

heia.. tok terminkalkulator på nettsia å der står dt at æ vil har/får termin dn 10 april men helsesøstra sa *mars* :S men skal nå til legen på mandagen å ser ka De finn ut :)

så enn så lenge så veit æ bare at æ har termin dn 10 april.. men men kem veit ;)

er nå 7uker 2 dager på vei

hmm såpass.. dt er nå dumt at man får så forskjellige svar men men ongen kjem nå ut før eller senere ;) hehe,,

men på mandagen skal æ nå finne ut kortid termin er:) skal hør av mæ :P.. siste mensen min var dn 3 juli ...

Hvis man regner 40 uker og 2 dager (normalt i Norge), og mensen startet på en mandag, så skal jo termin være på en onsdag. Dere får forsøke å finregne på det. Jeg og legen har hatt samme termin begge ganger. Med nr. 1 stemte UL også med termin. Med nr.2 ble jeg flyttet fram 4 dager. Han kom 2 dager før UL termin, så den var nok riktig.

Men forsøk å regn det ut selv. Skal sjekke nå hva jeg får her. Tror ikke jeg regna ut min termin her.

Annonse

Å, prøvde på babyverden.no, der fikk jeg termin 16. april. Jaja, det spiller vel liten rolle - bortsett fra at svangerskapskalenderet som jeg så sirlig skrev datoene inn i blir feil. Eller det blir den vel ikke, forresten, jeg er jo fortsatt 6 +6 uansett hvor mange dager det er igjen til termin.

Det er en ting jeg ikke helt skjønner. Og det er når jeg taster inn samme dato for første dag i siste mens her og på baby verden, så blir min termin på BIM 27. april, mens på BV er det 26. april. Og på BIM står det at jeg går i 6. svangerskapsuke, mens på BV står det at jeg går i 5 uke.....hva stemmer?????

Annonse

Det er to forskjellige svangerskapslengder på bim og babyverden... Altså så blir dt en dag ekstra på bim,- og det med 6 svangerskapsuke og 5 uke er rett begge to.... Altså når du er i uke 5+1 dag går du inn i 6 svangerskapsuke helt til du kommer i uke 6+1 dag, da går du inn i 7 svangerskapsuke...

Vanskelig å forklare, men håper du ble klokere:-)

OG... barnimagen sin utregning tar hensyn til hvor lange sykuser du har, mens lege og jordmor bruker "Snurra", et instrument som tar utgangspunkt i faste sykluser på 28 dager. Uansett, den terminen som kommer til å gjelde, er den som blir satt på ultralyd i uke 17-19.

Dette med termin er vanskelig og litt ubegripelig for oss alle..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...