Gå til innhold

noen i lik situasjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei!

jeg er gravid i 11 uke og har netopp fått meg ny jobb. fortalte selvfølgelig ikke på intervju at jeg er gravid. føler meg bra nok form til å jobbe uansett. jeg måtte få meg jobb i tillegg til studiene for å kunne klare meg økonomisk når barnet kommer. nå er jeg super stressa og gruer meg veldig til å dumpe nyheten på den nye sjefen, uff lurer på hvordan hun vil reagere... er det noen som har gjort det samme? hvordan og når fortalte dere det? og hva var reaksjonene? håper på noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv sjef og har lite sans for ansatte som skjuler at de er gravide... Er du i prøvetid? Du bør nok ikke si noe om svangerskapet før du er fast tilsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! ville ikke likt å ha deg som sjef tror jeg.........

Du kan fortelle dette når tid som helst. Dersom noen sier deg opp i prøvetiden er det urettmessig oppsigelse. De skal ha meget gode grunner for oppsigelse i prøvetiden og du skal ha flere møter og anledning til å forbedre det som blir kritisert. Du skal også ha 3 skriftlige advarsler om å rette opp dette.

 

Føler du at du har kontroll på jobben og får god tilbakemelding synes jeg ikke du skal bekymre deg for å si noe til sjefen. Ikke alle sjefer er slik som den over her!

 

Håper du har en som viser deg forståelse.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, det hjalp faktisk.

er noen som ikke forstår at gravide også har rett på jobb. hadde vært i skikkelig krise hvis jeg ikke hadde fått jobb ved siden av studiene pga jeg er gravid, er nå jeg trenger ekstra inntekt og burde ikke bli straffet fordi jeg skal ha barn. har bare fått gode tilbakemeldinger fra jobben, så skal si det neste uke. som sagt er det ikke lov å sparke noen pga en graviditet selv om jeg er i prøvetid( har 6 måneder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 12 uker på vei og søker på ny jobb nå. Jeg var å snakket med amathea for jeg visste ikke hvordan jeg skulle gjøre dette. Hun trodde den nye loven var igangsatt. At arbeidsgiver ikke hadde lov å spørre om du var gravid eller planla å bli gravid. Denne loven kommer jo ikke bare for løye. Gravide skal jo også få lov å jobbe. Å du kan si det til arbeidsgiver når du vile. Var ingen lov så sa du måtte si det. Men sefølgelig, sjefen merker det jo til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj. litt av en sjef som svarte deg. Gravidtet/permisjon er for kort tid, mens en arbeidsforhold kan vare i flere år - en slik fokus er mer positiv og gledelig ;-)

 

Nyt svangerskapet med god samvidhet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eg er gravid i 11 uke,har heller ikke sakt noe til sjefen om dette,ikke til noen andre ansatte der heller...eg jobber 50% stilling og er lovt mer fra høsten og vil ikke si noe enda for da er eg redd eg ikke får noe mer!!! for det er helt utroli kor mange idiotiske sjefer det faktisk er her i verden!!! har jobbe der i eit år no men har heller ingan kontrakt. på den andre jobben eg hadde og var gravid blei alt godt motatt,og det er sånn det skal vere! og det er flest av dei (tror eg da?!),så det går sikkert fint med deg.men men vi får nyte magene våres uansett vordan det blir:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å diskrimenere damer som er gravide i jobbsammenheng. Du sier ifra når du føler for det, men gjør det nu før det vises godt på deg.

 

Hvis du mot formodning skulle bli møtt med en kald skulder, og kanskje miste jobben osv så har du iallefall sikret deg økonomisk i flere år fremover. En arbeidsgiver er dømt til å tape en slik sak i en eventuell rettsak.

 

Til alle som er arbeidsgivere, eller har arbeidsgiveransvar....... Ta lærdom av det som skjer i samfunnet og den debatten som er nu...... Se på den gravide som en ressurs, ikke minst etter at barnet er født.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en ting å si....jeg er dritt lei av sjefer som absolutt skal snuse i alles privatliv og vite hvorfor man er sykemeldt ,om man har tenkt å bli gravid osv, og forteller deg at det å prioriere familien ikke er noe man bør gjøre... Beklager at jeg er litt snurt, men ærlig talt, jeg synes det er forferdelig at man skal gå å grue seg til å fortelle at man er gravid til sjefen...Jeg hadde det sånn selv, nå for noen dager siden. Da ringte sjefen meg hjem og spurte hvorfor jeg var blitt sykemeldt...er det mulig! En annen sjef jeg hadde en gang spurte meg i intervjuet om jeg hadde tenkt å bli gravid....er jo ikke engang lov til å spørre om sånnt...

Sjefene burde tenke på framtiden, ikke kun tenke på hvordan dagene i neste uke skal gå opp.... Beklager igjen for at jeg er litt grinete når det gjelder dette...men veldig godt å få det ut liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann og min sjef er de eneste som vet enda......

Min sjef er fantastisk - og jeg syns han fortjener å vite tidlig. Han har begynt å tenke stedfortreder for meg, slik at han kan få tak i noen i god tid, samt tenker tilrettelegging disse første harde kvalme uker......

Han ansatte også ei gravid dame ved sist utlysning, fordi han ønsket nettopp henne - han får jo glede av henne i mange år fremover selv om hun blir borte ett år nå, og det koster jo ikke arbeidsplassen ei krone - vi er statlige....

Ved god personalpolitikk får man fornøyde med arbeidere som sjeldnere bytter jobb, slik at en stabil arbeidsgruppe også tåler at noen er ute i permisjon fra tid til annen :)

Håper du er på en slik plass !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for alle innleggene:) er mye roligere nå, og gruer meg ikke lenger nå som jeg vet at andre har det på lik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...