Gå til innhold

Dere som har litt greie på sying...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig fått kjøpt inn stoff til å sy en Mei Tai og har klippet ut biter og er begynt å sette knappenåler, men nå er jeg litt usikker her.

Skulderstroppene skal være ca 2,5 m, men det ville blitt ganske dyrt å kjøpe så mye stoff som 2,5 m lengde så derfor foreslo hun som jobbet i butikken at jeg kunne jo bare skjøte stoffet med 2-3 dobbeltsømmer så kunne jeg bruke bredden i stoffet (som er 1,5 m) i stede og skjøte på en ekstra meter, da slapp jeg unna med å kjøpe 1,2 m stoff også. Men hvordan er det beste å skjøte stykkene sammen? Legge stoffbitene over hverandre (med brettekant på det som skal ut slik at det blir pent) slik at de overlapper med 3-4 cm og sy og deretter brette stoffet og sy langsidene sammen og vrenge dem. Eller å sy ferdig den på 1,5 m og den på 1 m dobbelt og vrenge dem og så legge den ene litt inni den andre, brette ned fin kant ytterst og så sy delene sammen?

Håper noen skjønte denne noe klønete forklaringen :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville sydd den ene med langsidene og ene kortsiden ferdig. Den andre ville jeg latt begge kortsidene være åpen i, for da kan du sy dobbelt sømmer "inni" og så vrenge ut, og bare ta en pyntesøm utenifra...

Eller? Noen andre med formeninger?

Eller så er jo damene på tettinntil sitt syforum bra flinke da, du kan jo høre der også :)

Skrevet

Uff, jeg er elendig på søm altså, for jeg skjønte faktisk ikke bæret av hva du mente nå *rødme* ;-) Kan du utdype litt mer? Tenk på hvordan du ville forklart det til en 3 åring, så kanskje jeg skjønner det, hehe...

Skrevet

He he, meg som er dårlig til å forklare...

Etter at du har sydd begge to, så vrenger du dem inni hverandre, sånn at de er rette mot rette. Da er den som er ytterst vrang. Så kan du sy sømmer før du vrenger den ytterste av den innerste, slik at hele greia blir med retten ut. Så kan du etterpå ta en pyntesøm over skjøten sånn at den blir liggende pent og ikke krøller seg inni selen.

Litt mer forståelig *rødme*

Skrevet

Jeg aner ikke hva som blir penest :) *amatør* men du må legge ut bilde når du har sydd da!

Skrevet

Jeg ville skjøtet stykkene først (rette mot rette i skjøten), slik at jeg hadde de så lange som jeg skulle ha dem, deretter sydd langsia på vrangen, samme som vrangen på skjøtene (slik at det ble en "pølse) og så vrengt denne (slik at retten kommer ut både på skjøtene dine og på hele pølsa...).

Men jeg er litt usikker på om jeg kanskje ville skjøta dem på skrå? I og med at det er en Mei Tai og skal tåle litt vekt? Hvis du skjønner hva jeg mener med skrå? Slik at skjøten du får ikke er horisontal over skuldra f.eks, men skrår..

Hm, hadde vært lettere å tegnet dette...

Annonse

Skrevet

Jaaaa... Nå tror jeg at jeg skjønte det (får vurdere å lese det opp for 3 årigen så kan han forklare meg etterpå, hehe...), ser det i hvertfall sånn noenlunde for meg :-) Tusen takk skal du ha for hjelp!

Skrevet

Ehm ja... var det. Du skjønner, jeg er ikke bare en sy amatør, men en teknisk idiot også ;-) Jeg klarer nemlig ikke å få bildene fra digitalkamaret til maskinen (og sliter med å finne dem igjen om jeg klarer det og da klager mannen fordi da har jeg vist lagt dem på feilt sted *sukke'), min mann er et teknisk geni med sans for orden så jeg overlater igrunnen alt slikt til ham, hehe... Men kan prøve å få gjort det etterhvert.

Skrevet

Ja jeg tror jeg skjønner, og det høres i grunnen fornuftig ut. Hmm, får se hva jeg får til. Skal sy hos en venninne i morgen som har maskin (bare gjør mest mulig klart på forhånd nå), mulig hun har litt mer peiling også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...