Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Jeg er 23 år og fikk påvist pcos i vinter. Jeg er ikke prøver ennå, men stusser over hva som egentlig er problemet med å bli gravid når man har PCOS. Det står jo overalt på internett at det er en vanlig årsak til infertilitet. Men så står det også (på seriøse sider som f.eks rikshospitalet avd for ferilitetsproblematikk) at dersom inteferiliteten skyldes mangel på eggløsning(PCOS) så kan dette i de fleste tilfeller veldig enkelt korrigeres med pergotime osv. Det er verre med tette eggledere osv. Min gynekolog sa til meg at når jeg først hadde eggløsning så hadde jeg like god sjanse som andre til å bli befruktet. Så hva er egentlig problemet? Får dere ikke eggløsning av pergotime? eller blir dere ikke befruktet under eggløsningen? Kommer dette an på graden av pcos? Dette er ikke noen kritikk av noen:) hehe.. er bare litt forvirra her.
lindynatt Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 problemet er at pergo ikke nødvendigvis viker på alle, problemet er at det er ofte andre hormoner som er ute på bærtur (insulin resistens, skjoldbrukskjertel) pog pga disse andre hormonene, har man større sjanse for å miste.
Miraluca Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 hei, eg kan bare snakke utfra egen erfaring men, eg mista eggløsningene mine, og det sier jo seg sjøl at det er ganske vanskelig å bli gravid uten det. Prøvde først enkel og dobbel dose av pergotime, men selv med det, uteble eggløsningen. Altså - pergotime, men ingen eggløsning, ingen graviditet. Så forsøkte vi trippel dose, og jammen kom eggløsningen, og eg ble gravid. Men det krevde jo litt "timing" i senga og sånt i tillegg da. Når en har EN eggløsning iløpet av et år skal en vel egentlig være veldig heldig å bli gravid. Det er jo ikkje sånn at alle som ikkje har pcos eller lignende blir gravid hver gang de prøver. Det kan jo ta opp til et år uten at noe som helst er galt. Endel med pcos har òg dårligere eggkvalitet og egget har vanskeligere for å feste seg til livmoren pga hormoner. Jo lavere vekt/nærmere "normal bmi'en" jo lettere skulle det bli, fikk eg beskjed om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå