Gå til innhold

Hjelp! Brystspreng og såre brystvorter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, dette er sikkert et spørsmål som går igjen og igjen her, men akkkurat nå orker jeg ikke søke i gamle innlegg.

Er nybakt mamma på 4. dagen. Tilbrakte deler av natten lent over stellebordet mens det rant tårer fra øynene, snørr fra nesa, melk fra begge puppene og blod mellom beina. Barselgleder!!!

Har altså ganske (veldig) små pupper, som nå nærmer seg eksplosjonsfare - blir helt redd bare av å se på dem. Og det sprenger så sinnsykt vondt non stop. Lillegutt sliter med å få tak, og suger nok også endel feil - ser at brystvorten min blir skjev, og det er allerede endel små skrubbsår på dem. Har også veldig små brystvorter, som en 20-kroners mynt omtrent, så det er ikke så lett å se om han suger riktig. Alt det brune forsvinner jo inn i munnen hans selv om han har feil grep.

Prøvde å melke meg i går, og fikk ut 80 ml på to omganger. Er ikke det litt vel mye 3 dager etter fødsel? Og bør jeg gi denne til ham, eller fryse den ned? Hvis jeg ikke gir ham det, så øker jo bare produksjonen enda mer?

Har sendt mannen min for å kjøpe brystskjold nå. Vet det er fy-fy, men jeg brekker meg neste av smerte når han suger nå...

Uff, håper noen tar seg tid til å svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er gutten min 7 uker gammel, og mating har ikke vært noe dans på roser.

Fikk ikke skikkelig til ammingen på sykehuset før jeg dro hjem. Skikkelige melkesprengte pupper og en liten gutt som ikke ville gape høyt nok.

Når vi kom hjem var det mye styr med amming, prøvde å sitte, ligge etc. Av og til fikk vi det til og som regel gikk det dårlig. Jeg hadde ganske mye melk også, og det dryppet inn i munnen på gutten og det hjalp litt. Håndpumpet litt melk og gav han med tsjei eller med en liten kopp. Brukte skjold for det meste, og da fikk han litt mat, for puppen klarte han ikke å ta.

Så når gutten var 5 dager gammel gav jeg han det jeg hadde håndpumpet på flaske etter flere timers med amming (som tydligvis ikke virket) og gutten sov i 6 timer.... Han var tydligvis meget sulten og sliten.

Dagen etter var vi og veide han (ble ikke veid før vi dro fa sykehuset) og fikk beskjed at han ikke hadde lagt på seg nok, og måtte vekke han hver andre time for å mate han, og ny vektkontroll 2 dager etterpå.

Så jeg gikk rett hjem og begynte å pumpe og gav gutten mm på flask hver andre time. Dagen etterpå var han en helt ny gutt. Før hadde han ikke gitt en lyd fra seg (gråt ikke når han var sulten, bare smattet). Og nå smatter han når han er sulten og hyler dersom det går for sent.

Nå er han begynt å spise fra puppen, og har fått skikkelig dreisen på teknikken. Det etter å ha bare fått flaske i 6 uker (med kanskje 4-5 amme forsøk innimellom).

Jeg sa til megselv at når vi er klar så skal vi bruke 2 uker på å få til ammingen, men det skal ikke være stress rundt det. Begynte så smått med å gi litt mat på flaske, så noen minutter pupp så resten av flasken. Så prøvde jeg pupp og flaske til slutt, og nå bruker vi bare flaske når vi er ute på tur (er ikke konfortabel ennå med ammingen ute blandt folk).

Tror ikke jeg svarte på spørsmålet ditt, men prøv deg frem. Ingenting er feil og alle har forskjellige måter å gjøre ting på. Det viktigste er at dere har det bra. Sliten og humørsyk kommer en automatisk til å bli, men bare husk at alt blir bedre med tiden.

En venninne sa til meg at de første 2 månedene var det egentlig ganske kjedelig, går i mating, soving og skifting av bleie. Og så begynner morroa, når en får respons av babyen og den begynner og utvikle seg.

Skrevet

Gratulerer med barnet!

Fødte du i en større by? For da er det antakeligvis ammepoliklinikk på barsel! Ring, nå! Hvis ikke, be om å få komme ned på helsestasjonen i dag, de tar en titt. Ellers, Husk å styre brystvorten opp i ganen til barnet, da tar de det bedre. JEg hadde mer styring med tvillinghold. Les også her:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=48

Skrevet

Tusen takk for svar!

Snakket med helsestasjonen, som sa han måtte spise 8 ganger i døgnet og eventuelt vekkes. Hvis jeg ikke får det til i løpet av dagen/natten, så ringer jeg ammepoliklinikken på Ullevål i morgen. Utrolig mye støtte man kan få.

Men, siden sist har mannen min vært ute og kjøpt ammeskjold, og det tror jeg gjorde susen!

Jeg har veldig små brystvorter, og alt dette med å føre brystvorten opp i ganen er fysisk umulig for meg. Bedre blir det jo ikke av sprengt pupp heller.

Fikk ham til å suge skikkelig to ganger med brystskjoldet. Plutselig sugde han lenge i ett strekk uten å miste vakuumet, jeg kunne høre ham svelge, og at det romlet i hele systemet. Selvfølgelig sovnet han etter bare noen minutter, og gulpet opp det meste rett etterpå. Men fikk lagt ham til på det andre brystet etterpå og fått ned 5 min med pupp før han konket ut igjen. Han har vært mye mer våken om nettene og vil gjerne suge og kan holde på i timer i strekk, men det har jo blitt så vondt for meg at jeg bare griner til slutt. I natt blir det andre boller. Nå er jeg bokstavelig talt rustet til kamp her!

Så nå satser jeg på en ny tilværelse med ammeskjold. Vet det gir andre problemer på sikt, men jeg håper det kan løse slappheten, sårheten og sprenget i løpet av noen dager.

Skrevet

Så flott da!

Forresten, det er mye strekk i en pupp, jeg startet med "frøkenpupper" sjøl i begynnelsen, og de ble faktisk strukket og fikk nytt vev bakom. Opp i ganen gikk de! Men det er tøft i begynnelsen, fint at skjoldet hjelper nå!

Skrevet

Ville bare si tusen takk for råd og oppmuntring.

Jeg har plutselig også fått ny baby nå. Han spiser og driter og gulper og våkner av seg selv og blir sinna hvis ting tar tid. En utrolig lettelse - ingenting er så vondt som å se at man ikke klarer å gi barnet sitt nok mat, og at det bare visner hen i sengen sin. Han var skremmende slapp og blek på torsdag.

Håper jo å bli kvitt dette brystskjoldet fortest mulig, for det er jo noe træl. Men venter til sårene har grodd helt.

Gleder meg til frøkenpuppene mine blir til ordentlig kjærringpupper med masse strekk og laaaange brystvorter :)

Så fantastisk å ha denne siden!!!

Skrevet

Jeg slet med det samme som du, kjener meg godt igjen i det med små brystvorter. Je var så sår en ukes tid at jeg måtte bruke skjold, heldigvis ble sårene bedre og jeg kunne kutte ut skjoldene. Tror mye av problemet mitt var at jeg har flate brystvorter, dermed må babyen suge så hardt bare for å få de ut, der "normale" brystvorter allerede er, dermed belastes sårene ekstra.

Men tro meg; det blir bedre!!! nå er snuppa 2,5 uker og jeg har ammet uten skjold i over en uke, det er litt vondt enda, men ikke uutholdelig og har ikke åpne sår lengre.

Masse lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...