tri smi kinisiri Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Jobber 100%, noe jeg synes er veldig slitsomt. Jobber som lærer, og løper beina av meg hver dag. Må være 100% med hele dagen, ingen mulighet til å ta meg en pause når jeg blir sliten. Er bare 12 uker på vei, så jeg er mye kvalm, men kaster ikke opp... Jeg sover hele ettermiddagen og kvelden. Blir litt deppa av å ha det sånn. Får ikke vært noe særlit sammen med datteren min på 2 år. Er bare sliten og trøtt og lei.... og kvalm. usj. Ville dere gått til lege og spurt om å få sykemelding på f.eks. 30-40% ? Vet det ville lettet dagene veldig.. Men så er det samvittigheten, da.....
Gjest Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Vet ikke akkurat hva som kreves... Det er mye opp til legen din, tror jeg. Du får bestille en time og høre med han. Kvalmen vil jo trolig gå over snart, ellers blir det tungt ja.
Bea har snart 4 barn? Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 Ja , gå til lege og fortell det du sier i innlegge ditt, utdyp det mer... Han kommer sikkert til å sykemelde deg på halvt hvertfall....Det er god nok grunn. Seinere i svangerskapet er du kanskje fullav energi og kan være med for fullt igjen
*Amy Lee 09.03.08 :) HAR FØDT! Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 kjære venn...gå til legen din med en gang,så får du deg en sykemelding.jeg har selv vært sykemeldt i 1 mnd nå nettopp pga kvalme & trøtthet.uansett er det ikke meningen at du skal slite deg helt ut heller.legen min ville ikke at jeg skulle jobbe 100%,så jeg starter på jobb i neste uke med 50% sykemelding.vil nok bli 50% sykemeldt til jeg ikke orker jobbe mer.jeg jobber som hjelpepleier,& det er også et yrke der du må være på "topp" hele tiden,så jeg skjønner deg kjempegodt at du ikke har det lett. nei....ikke slit deg ut mere nå....gå til legen din du
Frukten og To små Skrevet 22. august 2007 #5 Skrevet 22. august 2007 legen bestemmer ja, kanskje det hadde vært fint med en aktiv sykemeld? slik at du kan komme når du viil?
vero:o) Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 det er helt opp til deg når du ikke gidder mere... det kan ikke legen kjenne for deg!få deg vertfall 50% da hjelper mye det får heller ikke premie av arbeidsgiver for å slite seg ut hehe...
Mams`n & Lillegutt & Lillevenn Skrevet 23. august 2007 #7 Skrevet 23. august 2007 Hei! Jeg har det akkurat slik som deg. Er 14 uker på vei, jobber 100% som lærer og er helt utslitt når jeg kommer hjem. I dag har jeg min første dag borte fra jobb etter at jeg knakk helt sammen på skolen i går. Så i dag skal jeg til legen for å spørre om jeg kan få 25% sykemelding en liten periode. Vil da slutte litt tidligere hver dag og kanskje få et liv etter at skoleklokka har ringt. Jeg råder deg til å fortelle litt om læreryrket når du er der, så legen skjønner hvordan vi har det fra 8-14 hver dag. Min lege har endelig fått full forståelse. Lykke til! Vi lærere klarer det meste av presset, men driver rådrift på oss selv pga konstant dårlig samvittighet for elevene og kollegaene. Klem!
Galskapens overhode Skrevet 23. august 2007 #8 Skrevet 23. august 2007 Jeg ser vi er flere lærere som er slitne. i min 15. uke nå. Jeg jobber 70% og studerer 100%. Tallene i seg selv sier jo klart at den lille i magen ikke var heelt planlagt. Da ville jeg nok KUN jobbet denne høsten. Sliten, trøtt, vondt bekken, kvalm. Jeg trodde det var mye gåing da jeg vasket på hotell. Men har aldri løpt så mye i NOEN jobb som etter jeg ble lærer. Heldigvis er vesla på 4 år veldig tålmodig med meg om dagen. Sambo er halvsyk, og jobber 5 timer overtid hver dag nå. Starten på denne høsten ble ikke helt som jeg håpet. Men.. alt er verdt det til slutt Var veldig godt å kjenne den lille hilse på nede i magen før jeg dro på jobb i dag
k70 Skrevet 23. august 2007 #9 Skrevet 23. august 2007 Er lærer selv, sliter fortsatt med kvalme og ikke mist tretthet (uke 15). Jeg sover også hver ettermiddag og hadde ikke klart meg uten. Jeg kaster sikkert en brannfakkel, men synes alt for mange synes de har rett på sykemelding for fort. Tretthet er ikke å være syk, ei heller kvalme. Og jeg tipper alle gravide har vondt i bekken, rygg, beina etc. Slik er det å være gravid - for de fleste av oss. Ok, en bæør ha overskudd til andre ting enn jobb, men det er ikke alltid en kan ha det. Sykemelding skal være for de som er syke. MEN som gravid skal man i dialog med arbeidsplassen undersøke/samtale om en kan få bedre tilrettelagt arbeid. F.eks. kan de som sliter med kvalme om morgenen kanskje jobbe fra 2. time. Eller få en fritime midt på dagen - til å slappe av? Og hvis en da trenger sykemelding likevel, må en regne prosent ol. Jeg tror dette er veien å gå, dvs. ha dialog med arbeidplass først og så ta med lege evt. En kan også sjekke muligheten for å få redusert stilling - men da reduseres jo lønnen også.
la_strega Skrevet 23. august 2007 #10 Skrevet 23. august 2007 Men HVA sier man til legen for å få sykemld? Syns dette er litt pinlig situasjon jeg...
Mor&barn Skrevet 23. august 2007 #11 Skrevet 23. august 2007 jeg er egentlig ganske enig med k70. Syntes folk er sykemelder seg for lett. jeg har vært sykemeldt en uke, ellers jobber 100% nattevakt, og folk er helt overrasket når de ser meg på jobb og spør jobber DU enda? Er 29+ 3 og har vært plaget med både trøtthet, kvalme med oppkast i 4 mnd og bekkenløsning, likevel går det jo på en måte å gjennomføre jobb på et vis og da syntes jeg det er helt feil å sykemelde seg.
TussiLussi Skrevet 23. august 2007 #12 Skrevet 23. august 2007 Hvis man skal stå på som en helt - kan man velge andre tidspunkt enn under graviditet..... man har faktisk ikke bare seg selv å ta vare på ! Hvis fosteret trives og vokser og du har nok energi til å jobbe, er det ikke noe problem, men husk at fosteret trenger mye av din energi nå, kan godt være at du kan jobbe mer senere i svangerskapet. Tilpasset arbeidstid og arbeidsmengde er viktig i en slik periode, snakk både med lege og arbeidsgiver om dette Hilsen personalansvarlig.
Mamman til 2 Skrevet 23. august 2007 #13 Skrevet 23. august 2007 Halleluja!! Helt enig med deg k70! Jeg er trøtt og sliten og kvalm konstant men tar definitivt ikke ut noe sykmelding før jeg absolutt MÅ. Man må jo lide litt for den fantastiske presangen vi snart skal få!
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 23. august 2007 #14 Skrevet 23. august 2007 En "god nok grunn" som du sier: Det du sier. Du har ikke krefter til å jobbe. Ikke tenk på hva skolen tror selv om du blir sykemeldt. Jobber selv på skole og vet hvordan de er Tenk på deg selv nå, prøv å få deg en aktiv sykemelding så yter du det du orker,men samtidig holder på kreftene så du har til minsta hjemme og ikke minst til deg selv.
miracles Skrevet 23. august 2007 #15 Skrevet 23. august 2007 måtte bare inn å kmmentere litt her:o) i mitt forrige svangerskap gjorde jeg ikke annet en å jobbe, og så komme hjem og legge meg, jobbe + sove var vel det livet mitt bestod av i allefall de første 3-4 mnd... i dettte svangerskapet har jeg ei lita jente på 17 mnd, som også trenger mamma'n sin. jeg er mye kvalmere i dette svangerskapet, og har valgt i samråd med legen å sykemelde meg litt, slik at jeg skal fungere både på jobb, og sammen med familien. for min del ble prioriteringene i allefall litt annerledes i andre svangerskap.... det er lettere å sette jobben først når man ikke allerede har et lite mirakel hjemme å ta hensyn til;o)
CB-BabyBoy Skrevet 23. august 2007 #16 Skrevet 23. august 2007 Jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut jeg - "vi må lide litt". Sorry men jeg nekter å godta det jeg. Selv om jeg er gravid så skal jeg for pokker ikke godta enhver plage som kommer min vei. Jeg har vært kvalm 24/7 siden uke 6, jeg kaster opp omtrent daglig og svimer av i ny og ne, men i følge noen her så skal jeg heller presse meg på jobb og spy der. En ting er å være på jobb, en annen er reisevei og alt det medfører. Det er ikke så festlig å svime av på t-banen eller være kronisk redd for å spy på bussen. Jeg jobber nå 50% og merker jeg har problemer med å klare det siden jeg er så dårlig. Jeg får ingen premie av arbeidsgiver når ungen kommer fordi jeg har pressa meg på jobb. Jeg blir heller utslitt til denne ungen kommer. Burde det ikke være et poeng at den kommende mor er i sånn nogenlunde form til fødsel og spebarnstiden? Eller er det bedre med totalt utslitte damer som har først gått syke i 9 mnd og så skal ta seg av en liten en som ikke akkurat er ferie det heller. Til HI; gå til legen og beskriv situasjonen før det blir vondt værre. Jeg ønsker deg riktig god bedring!
Mams`n & Lillegutt & Lillevenn Skrevet 23. august 2007 #17 Skrevet 23. august 2007 Hei k70! Må innrømme at innnlegget ditt provoserer meg litt. Sykemelding skal være for de som er syke. Graviditet er ingen sykdom, men når du er kvalm og trøtt og ikke fungerer etter arbeid, så er du ikke frisk. Kanskje du er en av de som liker å ligge på sofaen og ikke gjøre noe etter arbeid og synes det er greit? Jeg kjenner deg ikke, men for meg er det å være "syk". Jeg er et aktivt menneske som mener at jeg også skal ha et liv utenfor arbeid. Og det får jeg ikke hvis jeg ikke sykemelder meg litt nå. Du skriver: "MEN som gravid skal man i dialog med arbeidsplassen undersøke/samtale om en kan få bedre tilrettelagt arbeidF.eks. kan de som sliter med kvalme om morgenen kanskje jobbe fra 2. time. Eller få en fritime midt på dagen - til å slappe av?" Jeg har ingen arbeidsgiver som vil betale meg lønn uten at jeg gjør jobben min. Skal elevene sitte uten lærer mens jeg spyr eller sover? Så i dette tilfellet må jeg jo ha sykemelding. "En kan også sjekke muligheten for å få redusert stilling - men da reduseres jo lønnen også." Hallooooo: hvem går ned i stilling og får mindre lønn for resten av svangerskapet/permisjonen for å spare staten for en rett vi har????? Tror ingen noen gang vil gjøre det!! Jeg håper du ikke får de samme plagene som meg, for da får du et vanskelig svangerskap hvis du ikke er snill med deg selv og tar ut sykemelding, enten prosentvis eller hel. Lykke til!
BEA-77 Skrevet 23. august 2007 #18 Skrevet 23. august 2007 Ble selv sykmeldt 40% i går... (uke 25) Har presset meg gjennom de fire første månedene med et liv kun bestående av jobb, mat og sove. Tok deretter ut sommerferie som kun har gått til hvile og trodde det skulle gå greit å jobbe 100% nå utover høsten. Men allerede etter to hektiske dager på jobb var jeg helt i kjelleren. Hele kroppen full av verk, kvalmen var tilbake, svimmelheten satte inn og jeg var på gråtens rand, når jeg fikk stavret meg inn dørene hjemme. Var ikke snakk om å klare å stikke innom butikken på veg hjem eller å klare å lage middag. Sank ned i sofaen og satt der til jeg gikk til sengs. Å dusje var nesten uoverkommelig. Det er jo aldri hyggelig å måtte sykmeldes, men for meg føltes det ikke som om at det var noe reelt valg. At kanskje noen utnytter systemet og sykmelder seg lett, skal tross alt ikke jeg ta støyten for, nå var det min tur og det var nødvendig! (har kronisk sykdom som nok også virker inn, men uansett når en er så sliten at en gråter, da bør en be om hjelp) Forhåpentligivs kan jeg nå jobbe 60% resten av svangerskapet, i stedet for å kjøre meg videre noen uker til , kollapse og bli 100% sykmeldt til permisjone begynner. Å be om delvis sykmelding kan noen ganger være en meget voksen og ansvarlig avgjørelse og de fleste av oss med "flink pike syndromet" ber om hjelp alt for sent. Det er i hvertfall min mening:)
nr 6 på vei Skrevet 23. august 2007 #19 Skrevet 23. august 2007 Du HI har rett på sykemelding auavhengig av hva andre enn du selv måtte mene. Akkurat i slike saker er jeg ganske bastant for det er ingen, legen din inklusiv, som kjenner deg bedre enn du gjør selv....... Har du behov for sykemelding i følge deg selv så skal du be om det. Forøvrig tror jeg det beste er å være fullt sykemeldt når man er syk, kontra delvis/aktiv. Så kan man gå på jobb når man er i form/frisk...... Se og pell deg til legen din.....He he...
k70 Skrevet 23. august 2007 #20 Skrevet 23. august 2007 Knærten på vei! Bra innlegget mitt bare provoserer deg litt. For skolen KAN faktisk flytte om på lærere ol. i noen tilfeller, slik at en får en arbeidsplass som gjør at en lettere kan jobbe til en går ut i vanlig fødselspermisjon. og dette skal være tatt opp før en sykemelder seg - hvis det er ting ved arbeid/arbeidsplass som evt. kan endres for å forhindre/minke/utsette sykemelding. Jeg synes fortsatt at mange sykemelder seg for fort - og med det mener jeg primært uten dialog med arbeidsgiver først. Ja, man bør ha et liv utenom jobb også, men skal arbeidsgiver belastes fullstendig for det? Som gravid vet de fleste at man må regne med mindre overskudd, plager etc. Jeg er enig med de som sier at dette er en liten pris å betale for barnet vi får. Ved at mange fort blir sykemeldt KAN vi kvinner gjøre oss selv en bjørnetjeneste ved at arbeidsgivere på sikt søker å unngå kvinner i "fruktbar" alder blant sine ansatte. Igrunn er vi vel allerede nesten der, iallefall i visse yrker? Hvilken rett er det du referer til at vi har da? Rett til sykemelding ved graviditet? Nei, ved sykdom. Og jeg er ikke blant de som har en "fantastisk" graviditet, men jeg prøver å lytte til kroppen, ta meg inn når jeg kan ol., mannen min må trå til mer nå, og huset er ikke like "strøkent" som før. Jeg vet ikke hvorfor jeg provoserer deg så mye, for er man syk, så er man syk - og det er vel tvilstilfellene som fordrer diskusjon her?
marienkaefer Skrevet 23. august 2007 #21 Skrevet 23. august 2007 selvsagt skal ein ikkje sliter seg ut til ein kollapser, men ein kan vel ikkje sykemelde seg for å få fritid?! ein få ingen premie av arbeidsgiveren? lønna du få kvar måned er premien din. sånn fungerer arbeidslivet, du få penger for jobben du gjer. Eg kan bare sier, vær glad for, at dere bor i Norge... Eg synst det er synd, at ein må bruke penger på " retten til å ha fritid", og kreftpasienter venter månedsvis på undersøkelse... berre fordi det er muleg må ein ikkje bruke systemet...
Vårill Skrevet 23. august 2007 #22 Skrevet 23. august 2007 Jeg forstår deg veldig godt! Jeg er selv lærer i 100% på en barneskole, og stresser rundt hele dagen. Jeg er nå i uke 28 (og har jobbet i halvannen uke etter ferien). Jeg er i knallform til tross for at magen begynner å bli litt stor. Men da jeg var 10-12 uker på vei var jeg langt fra i knallform. Likevel følte jeg at jeg ikke "fortjente" sykemelding siden jeg mente jeg burde tåle litt... Jeg var på jobb fra 8-16 omtrent hver dag, spiste middag og sov til neste dag. Noen dager dro jeg rett hjem etter undervisning, men da hadde jeg selvfølgelig ting å forberede og måtte sette vekkeklokka på ringing en gang på kvelden. Mannen min mente at det livet jeg levde var helt galskap, men samvittigheten gjorde at jeg ikke greide å spørre etter sykemelding. Det som ble mitt vendepunkt, var en kollega som spurte hvordan jeg hadde det (rett og slett) Jeg sa at jeg var i fin form, ikke kvalm.. men veldig trøtt! Hun fortalte så om sitt svangerskap for et par år tilbake der hun var helt nedkjørt. Hun beskrev så sin "forferdelige tilværelse" som hun kalte det... og det var som om hun snakket om min hverdag. Da begynte jeg rett og slett å grine, for jeg var så sliten! Hun rådet meg til å ta en uke eller to med 100% sykemelding, slappe av, gå turer, trene og komme ovenpå igjen. Det hadde hun gjort.. og hun hadde da holdt ut resten av sitt svangerskap på jobb. Jeg gikk ikke til legen med en gang, men tenkte over det i ca en uke. Det var ikke noe problem å få sykemelding av legen. Han ville gi meg 14 dager på rappen, mens jeg mente det ville være greit med en uke i første omgang. Jeg tok en uke (+ at det var noen fridager der i forbindelse med 17. mai og noe greier... husker ikke helt) Jeg trente, sov, gikk tur og koste meg. Etter det jobbet jeg en drøy mnd. før ferien, og mitt gamle "murmel-liv" var ikke lenger tilstede. Mitt råd til deg er å ta en uke eller to med 100% sykemelding, for så å komme tilbake "som deg selv". Ingen har godt av at du går rundt som en zombie, hverken barna, kolleger, familie eller aller minst deg selv!
MegOgAlleMine Skrevet 23. august 2007 #23 Skrevet 23. august 2007 Jeg ville gått til legen og sagt mine symptomer osv. også forklart arbeidssituasjon. forslår han sykemelding så er det fornuftig. gjør han ikke det så er det kanskje ikke nødvendig? Liker ikke tanken på å "be" om sykemelding jeg da .. men igjen DU kjenner kroppen din best
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå