Gå til innhold

NY Hcg verdi liste, veldig fin


Mammaen til Emilie med ny mage

Anbefalte innlegg

Kommentarer til referanseområdene

 

Metodeavhengige verdier. Konferer utførende laboratoriums referanseområder. Avhengig av hvilken metode laboratoriet benytter vil man enten kun måle hele hCG-molekylet, kun b-subenheten eller begge deler.

 

 

 

Biologiske variasjoner

 

Under en graviditet når hCG-nivået sin høyeste konsentrasjon i 8. – 10. svangerskapsuke.

 

 

 

Typiske intervaller for s-hCG under svangerskap:

 

 

 

Uker etter hCG-konsenstrasjon (IU/L)

 

siste menstruasjon i serum

 

---------------- ----------------------

 

3 3 - 40

 

4- 5 40 - 300

 

5- 6 80 - 3000

 

6- 7 2600 - 15000

 

7-14 12000 - 290000

 

15-18 10000 - 160000

 

19-40 5800 - 52000

 

 

 

 

Tolkning

 

Under 2. til 5. svangerskapsuke fordobles hCG-konsentrasjonen hver 1,5 døgn. Etter 5. uke forlenges doblingstiden til 2 – 3 døgn. Ved ekstrauterin eller abnorm intrauterin graviditet påvises lavere hCG-nivåer med en mer langsom stigning enn ved normale svangerskap. Fallende verdier sees ved fosterdød. Halveringstiden er ca. et døgn. Tvillingsvangerskap gir vanligvis høyere hCG-konsentrasjoner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmmm dette skjønner jeg ikke, når jeg var 8+4 var min HCG 72000 eller noe... var ikke dette veldig lavt da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodprøver hos legen. De tar det noen ganger for å sjekke at dette hormonet (Hcg) øker som det skal i forhold til et normalt svangerskap. Ekstremt høyt nivå KAN tyde på tvillinger, ekstremt lavt kan tyde på en påbegynnende SA eller at det har forekommet en MA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet ikke om jeg ble litt bekymra her. Jordmoren min tror jeg er 5-6 uker på vei. Fredag målte verdiene mine 900 og noe, mandag var de ca 1000 og i går var den nesten 1400. Virker ikke som verdiene dobler seg slik du skrev her oppe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...