Gå til innhold

Gravid og yrkesrettet attføring, noen som er i samme båt ??

Anbefalte innlegg

Hei

I tillegg til å gå høygravid så har jeg hatt mine økonomiske bekymringer opp i det hele. Hvordan er det mulig at Norge som har så mange gode trygdeordninger ikke har noe for oss som blir gravid under tiltak som yrkesrettet attføring? Det en har og rutte med er en engangssum på 33 000,- og de varer jammen meg ikke lenge! Så da har jeg ikke noen valg om å være hjemme et år, nettopp fordi jeg har ikke råd til det. Jeg syns det hele er tragisk. Hvordan har dere andre klart å løse dette med tanke på permisjon/jobb??

Fortsetter under...

Jo, jeg er i samme bås..

Systemet er helt villt, man skal bli straffet for å bli syk å prøve å komme seg videre i en annen type jobb.

Bedre å være sykemeldt liksom..

Har fått de 33000, og de er borte! Masse regninger og ting til den lille, så får pengene ben å gå på.

Jeg jobber å har skole ved siden av.

Jeg får 6 uker sammen med den lille, før jeg må ut i jobb\skole igjen.

Har ikke råd til å være hjemme.

Mannen min er selvstendig næringsdrivende og kan ikke ha noe permisjon.

Spurte nav hva de mener jeg burde gjøre med den lille og fikk til svar:

"hva tror du de gjorde før i tiden??"

Sant sikkert, men det er ikke det samfunnet vi lever i nå!

Så var jeg heldig å få en ammetime om dagen! ( jeg bruker en time opp og ned til jobb)

Så mannen min må ta med den lille på jobb, så får vi se hvor lenge det går!

Nav mener jeg burde sjekket dette med foreldrepenger før jeg ble gravid, men trodde ærlig talt man ikke skulle bli straffet for å få barn og ta en utdannelse for å komme seg fortest mulig ut i jobb.

Det var en liten detalj som de kunne nevnt, da jeg fikk innvilget attføring.

Jente på min alder kan bli gravide!

Nei vi får ta det som det kommer, det ordner seg sikkert.

Orker ikke mer bekymringer å tårer pga dette.

Hei igjen.

Nei, jeg har nok ikke så mange tårer igjen og orker heller ikke å bekymre meg for dette lenger. Nå tar jeg det som det kommer, Føler veeeldig med deg, annet kan jeg ikke si. Har fått noen sure bemerkninger fra NAV gjennom denne prosessen,blant annet rådet de meg til å ta et år permisjon. Hvordan kan de mene det når vi ikke får en krone i permisjonstiden? Det hadde hun ikke noe godt svar på for hun trodde vi fikk penger. Hva som at en saksbehandler setter seg inn i reglene? Nei du, her må en finne ut det meste selv.

Nå er det ikke lenge til den lille kommer så nå gleder jeg med heller over ukene jeg har foran meg så får jeg ta resten som det kommer. :)

Ønsker deg også lykke til :) Så får vi glede oss over den lille vi har i vente selv om situasjonen rundt ikke er helt som vi hadde håpet på.

Hei !

Jeg og er i samme båt.

Jeg har gått på yrkesrettet attføring de siste 3 årene, og har igjen et år etter permisjonen. (Gikk 80% derfor så lang tid). Skal bli barne-og ungdomsarbeider.

Jeg visste ikke noe om dette med engansstønad, da jeg for noen uker siden skulle ordne med permisjonen på trygdekontoret. Så jeg fikk lettere sakt bakoversveis over fatale regler, og at jeg ikke hadde krav på annet enn engangsstønad. Det å gå på yrkesrettet attføring er nytt for meg, da jeg i alle år tidligere har jobbet fast. Har jobbet 100% stilling som fjøsavløser i 7 år, da vi fikk datteren vår, som nå er 6 år. Den gangen var det jo ikke noe problem.

Men jeg har uansett tenkt å ta 52 uker permisjon, for å få være hjemme lengst mulig med babyen. Jeg får se hvordan det blir, kanskje må jeg ut i attføring igjen før den tid, men er innstilt på nesten et år hjemme.

Vi er ganske heldige for mannen min har jo fast jobb, og vi har en del aksjer som ligger å venter på den rette oppstigningen (52 aksjer i Den Norske Skog, og sånn Odin Global greier fra banken), og jeg har i tillegg en kjempe,kjempe,kjempesnill svigermor og sviger-bestefar, som har hjulpet oss med penger. Og banken var villig til utsettelse av huslånet. (for vi drog til å kjøpte oss ny bil (type 270.000) rett før jeg fikk vite dette med engangsstønaden!!) Så jeg tror vi skal klare oss bra dette året likevel. Men det såg svart ut i starten !!! Men det gjelder likevel å spare på krona.

Jeg har heldigvis arvet masse,masse baby(gutte) klær, og har masse,masse klær fra datteren vår. (vi vet ikke hvilket kjønn det er ennda), og vi har også arvet en nyere barnevogn. Den vi hadde fra før, hadde vi desverre vanskjøttet med å la den stå i garasjen de siste 4 årene, så den var full av mugg.

Det har vært debattert dette på debatten Fødselspenger, der ligger det vel også et innlegg om ei som hadde sendt mail til stortinget om akkurat dette. Du har sikkert sett det ?

Jeg kopierte brevet og sendte det jeg også. Fikk samme svar som hun, om div regler og paragrafer og bla,bla,bla, og her limer jeg inn noe av det svaret jeg fikk :

**sak start: I St. meld. nr 9 (2006-2007) om arbeid, velferd og inkludering foreslås å innføre en midlertidig inntektssikring som skal erstatte dagens rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uføretrygd. I meldingen heter det at departementet i det påfølgende lovarbeidet skal vurdere hvilke rettigheter som skal knyttes til den nye tidsbegrensede inntektssikringen, eksempelvis om den skal gi opptjeningsrett til foreldrepenger.

Stortingsmeldingen ble behandlet 20. mars 2007 jf. Innst. S. nr. 148 (2006-2007). Komiteen uttalte at den støtter forslag om å etablere en ny midlertidig inntektssikring til erstatning for attføringspenger, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset utføretrygd. Spørsmålet om opptjeningsrett til foreldrepenger av den foreslåtte midlertidige inntektssikringen ble ikke drøftet konkret. Komiteen uttalte imidlertid at den ser positivt på at Regjeringen vurderer å likestille den nye ytelsen med lønnsinntekt på alle måter, også på de områdene som vil være til fordel for mottakerne.

Det er ikke tatt stilling til den videre oppfølgingen av spørsmålet om opptjeningsrett.

Med hilsen

Hege B.E. Nordstrand (e.f.) Elisabeth S. Halvorsen

**sak slutt.

Med andre ord, har de ikke tenkt å ta opp dette med det første.....

Ønsker dere lykke til, vi har jo noe fint å se fram til :-) babyen vår <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...