Gå til innhold

Hvem bestemmer fra besteforeldrene skal "hete"? Mormor-farmor-bestemor-bestemamma!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Det er mange som blir glade for den lille som skal komme. Alle fire besteforeldre gleder seg stort!

Da jeg ringte for å fortelle min foreldre, så sa jeg at de skulle bli "mormor" og "morfar". Og har ikke hørt noe mer om det, enda jeg er ganske sikker på at pappa trodde han skulle bli kalt "bestefar".

Foreldrene til samboeren min er skilt.. Ingen av oss har noengang brukt "farmor" og "farfar", så da er det vel naturlig at de blir "bestemor" og "bestefar."

Men, NEIDA! svigermor har funnet ut at hun skal hete "bestemamma"...

For henne er "bestemor" en gammel person, det er bestemoren til samboeren min det liksom, (på farssiden, kan ha noe med det å gjøre også....).

En venninne av henne ble kalt bestemamma, og da vil hun det å.

Jeg er ikke så vanskelig på sånne ting egentlig, og hadde ikke lyst til å bruke noe energi på det, men hvorfor kan hun ikke være bestemor, når faren til samboeren min er bestefar?

Mitt argument er at jeg føler det blir feil at noen andre enn meg skal hete noe med "mamma". I så fall skulle det vært MIN mamma som ble bestemamma,

Hva synes dere!? Vil jo ikke være vanskelig. men mamma er liksom meg det da.... jeg er den beste mammaen liksom ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Hei! Æ hadde nækta at nån andre sku kalle sæ nåkka me mamma.. Vest man ikkje vil bli kallt bestemor før man syns det e gammelt så e det jo mange andre navn å vælge i. Mimmi,mommo osv..

Skrevet

bestemamma??? PØH! hadde jeg aldri tillatt... basta!

Det er DERE som foreldre som i hovedsak skal bestemme dette.. Her i gården heter de bestemor og bestefar (foreldra til sambo) og besta og morfar (mine foreldre, som er skilt... hadde de vert gift hadde det vert besta og besten)

Skrevet

Takk for svar! Godt å høre at jeg kanskje ikke er hormonell og vanskelig! :)

Skrevet

Hmm.. Jeg la meg ikke opp i hva besteforeldre ville bli kalt - det fikk de bestemme selv.... men bestemamma var jo kanskje litt sært da... Skjønner at du reagerer litt på det ja. Våre foreldre valgte litt mer tradisjonelle kosenavn for bestemor og bestefar på dialekt da... Jeg er vant med mormor/morfar og farmor/farfar og hadde mest lyst å bruke det, men ytret ingen ønsker om det når jeg ikke ble spurt. Bestemor og bestefar er helt greit det - bare litt dumt at man alltid må spesifisere litt nærmere for å vite hvem du snakker om (svigers eller mine foreldre....)

Skrevet

svigermor e vant med farmor og farfar, men det e ikkje vi... Så ho fikk bestemme sjøl ka ho ville være, men viste at mamma allerhelst ville bli kalt bestemor, så da ble pappa automatisk bestefar de e skilt, så etterhvert e det jo litt rart ka man skal kalle stebestemor og stebestefar?? mamma sin mann kalte seg bæsfar... he he he (de e no skilt)

Annonse

Skrevet

Nå må jeg le, mine svigers bare begynte å kalle seg bestemamma og bestepappa når vårt første barn ble født. Og jeg ville spy hver gang jeg hørte det. Derfor kalte jeg dem konsekvent for farmor og farfar og nothing else. Og idag er de farmor og farfar!!! de ble sikkert sure og snurt i begynnelsen, men de har aldri sagt noe så.......

Jeg vil anbefale min metode!!! Den funket. Sorry at jeg ler litt, men det er så godt å se at ikke bare mine svigers er gale........

Svigerfar kom vel med en historie om at farfar var så kjipt. så langt unna, i tillegg likte han ikke sin egen farfar.....er det mitt problem eller???

Skrevet

Jeg er litt uenig i at de skal få bestemme selv, fordi akkurat bestemamma synes jeg er helt feil!! Det er bare en mamma og en pappa. Selv om mor og far, som jo betyr det samme som mamma og pappa, finnes i alle de andre besteforeldre-navnene, så er det noe spesielt med mamma og pappa, og det skal søren meg vi få være alene om!!! :)

Ellers er det samma for meg om det er besta eller bestemor eller bessa eller hva som helst...

Skrevet

Forresten hørte jeg noen som kalte ste-"bestefar" for BesteJan. (Han het Jan). Det var en nær relasjon mellom moren til barnet og stefaren, men det ble for rart å kalle bestefar selv om faren hennes var død.

Synes det var litt fint! Tror kanskje vi kommer til å gjøre noe i den duren med våre steforeldre. Kanskje... :)

Skrevet

Her hos oss bestemmer de det selv, det synes vi er mest naturlig. Selv vil jeg kalles mamma og faren vil bli kalt far, så da blir det mamma og far, selv om det blir litt plundrete. :) Samme gjør vi med besteforeldrene. Jeg har alltid brukt mormor, morfar, farmor og farfar, men vet at mamma helst vil bli kalt bestemor, så da blir det det:) Det samme vil svigers, så hos oss blir det to sett bestemor og bestefar.

Ellers er det jo flere barn som lager sine egne navn, så mormor blir momo f.eks, og mange velger beholde dette.

Skjønner godt at du vil være den beste mammaen, og det blir du garantert:)

Blir jo tilsvarede for de som kaller seg selv mor, men får en svigermor som blir bestemor! :)

Uansett, jeg har lyst å kalle dem det de selv liker å bli kalt:)

Skrevet

Den varianten er populær i kongehuset og. Både kongeparet og kronprinsparet har snakket om "Beste-Harald" og "Beste-Sonja" i forholdet til Marius. Koselig!

Skrevet

Enig i det at ingen andre enn deg skal hete noe med "mamma".. Føler på en måte at "mamma" er et hellig ord som kun mødrene skal hete.

Skrevet

Syns mannen min hadde en søt variant da han var barn: Han bodde nemlig på gård med både oldeforeldre og besteforeldre, så han bestemte selv å kalle oldemor for gammelbæssmor, og bestemor for veltbæssmor! (veslebestemor) Søtt!

Kanskje et tips til bestemødre som ikke vil være så "gamle" :)

Annonse

Skrevet

Det er så dumt hvis det blir konflikt om hvem som skal hete bestemor og bestefar.

Jeg synes man bør gå for mormor/morfar og farmor/farfar - og jeg har allerede sagt i fra om det til mine foreldre.

Bestemamma synes jeg blir dumt, både fordi man bruker ordet "mamma" og fordi man med ordet "beste" foran høres ut som den personen er bedre enn f.eks mormor eller farmor.....

Skrevet

Dette er et ømt tema i mange familier. Vår familie ingen unntak. Jeg kjenner jeg blir litt tatt på senga selv, siden jeg skal bli mormor 2 uker etter at jeg selv har termin. Mormor vil jeg ikke bli og i alle fall ikke bestemor. Da blir jeg plutselig gammel, og jeg er jo BARE 35 år. Mormor er jo mamma og min mormor.

Men har jeg egentlig spurt de unge foreldrene om hva de vil...........? NEI

må nok innrømme at jeg hadde bestemt meg. Etter å ha lest innleggene her blir jeg litt mer betenkt og tror jeg må gå litt i meg selv for hva jeg sier og gjør.

Hva gjorde så vi da vi fikk våre? Våre foreldre er skilt så vi har ikke mindre enn 8 besteforeldre, (4 par). Jeg spurte rett og slett hva de ville hete selv, siden jeg også ønsket at de skulle bli konfortable.

Så hos oss er det mormor og bestefar, morfar og navnet, Bestemor og bestefar for svigermor og sambo og til slutt bestefar og navnet på svigerfar og samboen. Vi har altså 3 som heter bestefar. Hadde noen sagt bestemamma, vet jeg ikke hva jeg ville sagt.

Nei det skal ikke være enkelt...................

Skrevet

Jeg må bare si at dette finner barna veldig ofte ut av selv også. Når storesøster her skulle "kalle" mormor og morfar, men da vi sa dette til storesøster så fikk hun ikke til å si morfar. På andre siden sier hun farmor og bestefar uannsett hvor mange ganger vi sa farfar så sa hun bestefar.

Men tilbake til morfar, så ble etterhvert dette bess. Så nå er det mormor og bess. Vanskelig å bestemme dette før babyen selv begynner å kalle.

Skrevet

Har ikke tenkt på dette. De får bestemme det selv, men bestemamma hadde jeg vel ikke godtatt tror jeg, litt sært!! :P

Men hvorfor "må" det være farmor og farfar ELLER bestemor og bestefar. Selv kaller jeg mine besteforeldre følgende: Mormor og bestefar, farmor og bestefar og farmor og farfar (har en biologisk far og en "far")

Skrevet

Vi lot alle få velge selv. Men vi fikk jo ikke sånne kreative forslag, da...

Skrevet

Svigers blir kalla bestemamma og bestepappa her av de andre barnebarna sine, men det skal vertfall ikke mine barn kalle dem. Syns det hørest rart ut.. Blir bestemor og bestefar tror jeg eller farmor og farfar.

Når det kommer til mine foreldre har vi et dilemma ettersom mammaen min ikke vil bli kallt besta for det hørest for gammelt ut, men pappaen min vil ikke bli kallt morfar, men besten av en eller annen grunn. (har selv konkludert med at det har noe med at hans far døde når han var ung så vi fikk aldri mulighet til å kalle noen besten) Så muligens blir det mormor og besten selv om jeg egentlig syns det også hørest litt rart ut.

Skal ikke vere enkelt.. trodde aldri vi kom til å få dette problemet vertfall:) hehe

Skrevet

Du har fått mange svar ...

Men det er dere foreldre som bestemmer hva besteforeldrene skal kalles ! For barnet tar etter det dere sier , så det er igrunn ikke noe problem *ler*

Skrevet

Vi har sagt til svigerforeldrene min at de får velge om de vil bli kalt farmor/farfar eller bestemor/bestefar. Mamma blir uansett kalt for mormor (faren min er død).

Da jeg var liten kalte jeg mine fars foreldre for farmor/farfar da pappas søster fikk en datter da jeg var 6 år ville de at hun skulle kalle våre felles besteforeldre for bestemor/bestefar. Det var jo greit men det verste var at når søskenbarnet mitt var noen år fikk vi (jeg og søskene mine) beskjed om å ikke si farmor/farfar mens kusina mi hørte det for hun bare hermet etter oss og det likte ikke tanta mi!!!!! Akkurat som det var vårt problem at kusina vår begyne å si farmor/farfar.

Syns bestemamma var veldig sært da, ville ikke ha tilltatt noen av bestemødrene å bli kalt det.

Skrevet

jeg har brukt bestemor og bestefar til alle besteforeldrene mine, mens mannen min har brukt mormor og morfar og omvent. vi la oss ikke opp i hva foreldrene våre ville bli kalt, så det ble bestemor og bestfar på min side og farmor og farfar på hans.

men jeg synes også at bestemamma var ganske sært da!

hos oss var det liksom bare de "vanlige" som var alternativene!

Skrevet

jeg har latt de velge selv. mamma ble mormor og pappa ble bestefar. Bf`s foreldre er farmor og farfar. skjønner at det kan bli litt vanskelig når besteforeldre er skilt og har nye ektefeller/samboere. Hender jo at ungene selv finner andre navn etter hvert som de vokser opp og...

Skrevet

Tusen takk for mange svar!! BIM er jammen flott når man føler seg litt alene om et spørsål, stort eller lite! :)

Jeg tror nok jeg kommer til å si at "bestemamma" blir uaktuelt, utover det så kan de kalle seg hva de vil, hele gjengen! Nesten... :P

det er bare litt ekstra vanskelig når det er SVIGERMOR som er "vanskelig", min egen mor er det lettere å snakke med. Og samboer er litt spak i møte med sin sterke, sta mor.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...