Far til tre Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Canada er kanskje ikke det reisemålet de fleste av dere vurderer, men jeg tenkte jeg kunne dele noen erfaringer likevel. To voksne og tre barn (1, 4 og 8 år) fire uker i British Columbia, altså på Stillehavs-siden. Vi har mye erfaring med å reise langt med barn, og vår erfaring har alltid vært at lange flyreiser går helt fint. Hver gang noen i denne spalten spør om det går bra, svarer jeg at det gjør det. Nå har jeg funnet ut at det kanskje ikke er helt sant. De to store ville jeg latt fly jorda rundt, de er så flinke som det går an. Minstemann er ikke fullt så grei. Når ungen har brølt i fire strake timer, du får bebreidende blikk fra andre passasjerer, og du selv svever mellom raseri og fortvilelse, da går det ikke helt fint. Så det får jeg ta tilbake. Men bortsett fra akkurat det, gikk alt så bra som bare det. Fruen har mastergrad i pakking, så det gikk veldig greit. Vi baserte oss på vask av tøy én gang i uken. Hadde med to bleiepakker, det holdt et stykke, dessuten frigjør det plass til ting man måtte kjøpe med seg hjem. Bleiene i Canada er som bleiene i USA, nemlig parfymert, og mange barn reagerer på det. Så også vår. Stygge står i rompa. Bleier bør man ha med hjemmefra. Hadde Vancouver som utgangspunkt. Fantastisk by, utrolig ren, pen, trygg og trivelig. Neppe mange byer i verden som slår den beliggenheten med Stillehavet og snødekte fjell i horisonten. Leide en SUV i knapt tre uker og brukte den til å dra opp i Rocky Mountains. Ikke veldig ulikt Norge, bare at alt er så mye større og at folk er mye hyggeligere. Og at naturen kommer så mye tettere på. Vi så 7 bjørner, det var et kick på linje med å se leoparder i Sør-Afrika. Ungene var overlykkelige. Bilen var ikke så billig, for vi måtte jo ha en ganske stor en. Men bensinen koster drøye 6 kroner literen, det veier jo opp litt. Overnatting var heller ikke veldig billig, en god del dyrere enn det vi betalte i California for to år siden. Minstemann syntes nok det ble mye kjøring, de to andre holdt seg i sving med blader og Discman. Neste gang får de disponere egen iPod, kanskje. Det er jo greit for å få tida til å gå på en ti timers flytur også. Var ute på Vancouver Island (som Vancouver ikke ligger på) en ukes tid, 450 km lang øy utenfor byen. Var på hvalsafari med ungene, så seler og otere. Flotte strender, litt kaldt i vannet. Spennende for ungene å finne kjempesjøstjerner, digre kråkeboller, eremittkreps osv. Grønt og frodig, nesten ikke mennesker. God mat. Canadierne er like vennlige som amerikanerne, men de er ikke på noen måte brautende. Vi var der i høysesongen, noen steder var det en del mennesker, men på fire uker møtte vi ikke en eneste norsk turist. Ikke noe imot nordmenn, men i ferien syns jeg det er vel så morsomt å snakke med folk fra andre steder! Dette ble litt surrete og usystematisk, men av knapt 60 land jeg etter hvert har kommet meg til, er Canada helt i ypperste sjikt. Det er ikke mange andre land enn Norge jeg kunne bosatt meg i, men i Canada kunne jeg bodd. Litt høyt prisnivå (selvsagt lavere enn i Norge) trekker litt ned, med flybilletter kom vel hele turen på ca. 100 000. Men det var det søren meg verdt. "Hvorfor Canada?" blir jeg stadig spurt om. Fordi det er fantastisk! "Hvorfor Gran Canaria?" eller "Hvorfor Sunny Beach?" er det man egentlig burde spørre om.
Learning to fly Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 kjekt å lese om turen deres:) I fjor var vi 3,5 uker i Texas med 3 og 4 åringen. vi brukte 22 timer fra vi reiste hjemmefra til vi var fremme. Det gikk helt fint. Vi koste oss i Texas, og reiste alt for fort hjem syntes vi. Canada høres spennende ut! Men like spennende å reise litt rundt i amerika også, noe vi har tenkt å gjøre neste gang vi er over dammen. Nå tar vi en badeferie på Lanzarote i desember, så får vi spare til USA tur igjen. Vi brukte bortimot 80 000,- på vår tur inkl fly. Enda bodde vi gratis hoss venner og fikk låne dies bil. Seff betalte vi de litt, men det blir jo mer symbolsk. Vi reiste bort med to 100 liters kofferter, kom hjem med 7:)
Mom2Two Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Hei far til tre! Jeg har hørt utrolig mye positivt om Vancouver Island. Har en venn som er pilot med base i Seattle, og han har vært der masse. Dit har jeg virkelig lyst!!! Vi var også i Canada i sommer med ungene. Dvs. utgangspunktet vårt var USA. Vi fløy til NYC og leide en SUV i tre uker. Vi var dog kun i Montrèal(prøvde å unngå altfor mye bilkjøring,s å kuttet ut Niagara Falls etc.). Det var en spennende by, men dette er jo i den fransktalende delen, så vår opplevelse av canadierne var nok litt annerledes enn deres. Etter å ha vært en stund i USA først, fremsto de som frekke, lite hjelpsomme og mange var direkte uhøflige.... (ikke ulikt det man har opplevd i Paris f. eks... he-he..). Montrèal er såvidt jeg vet den andre største fransktalende byen i verden? Men, mne, byen i seg selv var spennende. Det var den årlige "comedey festival" når vi var der, det gjorde at det var masse liv og røre. Fikk virkelig lyst til å dra til BC etter å ha lest innlegget ditt. Som du sier, ulempen er jo prisen! Vi får se. Absolutt noe vi kommer til å gjøre i fremtiden i hvert fall:-) Kanskje fly til Seattle, så kjøre derfra. Det er heller ikke så langt. Utenom Canada fikk vi med oss NYC (ungene hadde ikke vært der før), Washington DC, Boston, Cape Cod, Maine og Vermont bl.a. Bodde også hos slektninger i Westport, CT med seilbåt og det var jo en bonus i seg selv:-) Tusen takk for canadatips!
Far til tre Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2007 Dra for all del til Vancouver Island, Mon2Two! Dere kan jo ta båt fra Seattle om du helst vil innom der først. Tror det går flere per dag til Victoria, hovedstaden i BC. Kjempetrivelig by. Tror ikke den er særlig mindre enn Oslo, og likevel så vi flere otere svømme i havnebassenget. Men høydepunktet var i nærheten av Tofino, da vi så ei binne med to unger gå i veikanten og spise blomster. Ungene var begeistret, og 4-åringen passet på å holde sin egen bamse opp mot vinduet så den skulle få se sine artsfeller. Dra til Vancouver Island!
Mom2Two Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg fikk ikke akkurat mindre lyst nå da:-p Jeg får bare gjøre meg ferdig med studiene, så begynne å spare:-) Kanskje om 2 år, hvem vet.. Har kikket en god del på nettet allerede. Det er ikke et spørsmål om, men når:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå