Gå til innhold

En fin KS opplevelse;

Anbefalte innlegg

Dato for KS ble satt etter at røntgen viste for trangt bekken fredag for en og en halv uke siden. Det kom veldig bardus på meg og jeg begynte å grue meg og la ut alle de sinnsyke spørsmålene om alt jeg tenkte på. Dato ble satt til 28 august. om ettermiddagen den 15 august går imidlertid vannet og vi ringer sykehuset og får selvfølgelig komme dit:-) Jeg blir mødt av en jordmor som legger meg på registrering for å se om babyen har det bra, og alt er som det skal ,men jeg begynner å få litt sammentrekninger og blir litt lettere stresset fordi jeg skal ha dette keisersnittet. De bestemmer seg for å ta det så fort som råd er, men samtidig forteller de meg at det ikke er noe stress og alt foregår rolig og stille. Jeg får hilse på fødselslege og narkoselege oppe på føden. Jordmor setter kateter (som IKKE er vondt), måler blodtrykk, barberer osv. Jeg spør om å få noe beroligende, men det vil de ikke gi og jeg tenker at jeg kommer til å freake ut akkurat slik jeg har trodd, men hva skjer; jeg freaker IKKE ut, jeg blir derimot kald og rolig og tenker at dette skal jeg igjennom. Narkoselegen forteller at det går maks fem minutter fra de begynner å skjære til barnet er ute, og mannen min og jeg finner ut at det kan vi saktens holde ut:-) Jeg får også med meg Ipod ned på operasjonstua(det var godt å ha noe å konsentrer seg om for da lå jeg og sang til babyen var ute..).

Så blir jeg trillet ned på operasjonstuen og der var det 8 personer som alle skulle fylle en bestemt rolle. Hadde med en fantastisk barnepleier som stod ved meg sammen med mannen min (som fikk være der HELE tiden).

Så satte de bedøvelse (da måtte mannen min ut de få sekundene det tok). Å sette bedøvelsen kan beskrives som et vepsestikk akkurat i det den jævla vepsen stikker (men det varer i høyden tre sekunder og er ABSOLUTT til å holde ut) Narkoselegen bommet og måtte stikke to ganger, men da skriker man bare litt for å få ut frustrasjon:-).

Så virket bedøvelsen etter bare få minutter (mye kjappere enn jeg hadde forestilt meg!) Bena ble tunge, men det var ikke ubehagelig. Helt greit. Jeg var redd for å ikke få puste, det sa jeg i fra om og fikk oksygen gjennom plastslange i nesa (den stikker de bare rett innenfor neseborene så du kan regulere det selv). DA var pusteproblemet løst.

Så begynte de arbeidet og det var IKKE løgn; det tok FEM minutter fra de begynte å skjære til jenta vår var ute.Jeg lå med Ipoden og sang for å få fokus på noe annet akkurat da. Og Hun skreik som bare det. Det var HELT fantastisk!! Og ja; du kjenner at noen tar ut barnet, men det var for meg en flott følelse - hun har romstert der inne i så mange måneder og dette var ikke noe værre enn det. Og så skjønner du at nå er noe ENDELIG virkelig på gang.

Pappaen fikk lov å holde jenta vår og hun ble holdt opp mot kinnet mitt og vi bare gråt for det var så fantastisk. Pappaen ble med og klippet navlestrengen mens jeg ble sydd igjen. Han kom fort inn igjen - jeg ville ha ham der hele tiden og både han og barnet fikk være hos meg all den tiden det tok å sy igjen. Ca tre kvarter på gjensying. Også helt uproblematisk, ble litt kvalm, men fikk en sprøyte i fingeren så var det løst.

Når de var ferdige med å sy ble jeg trillet på overvåkningen. Vi lå der hele natten sammen pappaen og jeg. Jenta vår ble kjørt på føde/barsel. Det jeg da syntes var litt ekkelt var at bedøvelsen enda satt i beina (begynte å gå ut etter tre timer fra den ble satt), men sliter man med det kan man be om noe beroligende - for etterpå kan du få så mye beroligende og smertestillende du vil (bare barnet er ute får du det hvis behov altså). Jeg takket nei til det og klarte å beholde roen likevel.

Lå på barsel i fem døgn, da orket jeg ikke det mer og ville hjem. Nå fungerer jeg fint på to paracet noen ganger om dagen ( Jeg orker ikke all verden, blir fort sliten, men jeg er oppe og jeg føler meg veldig tilfreds og har hatt en helt annen opplevelse enn sist da jeg fødte vaginalt. Nå klarer jeg å ta meg av barnet mitt, det klarte jeg ikke da.)

Så konklusjon: 1) Nei, ingen panikk anfall

2) Man FÅR puste - hvis man føler at man IKKE får det får man oksygen gjennom nesa.

3) "Romsteringen" i magen når de hentet babyen ut var ikke ekkel, bare flott synes jeg

4) Jeg har ikke blødd ihjel (enda ivertfall:-). Mistet faktisk bare halvparten så mye blod under inngrepet som ved forrige vaginale fødsel - synes det var utrolig

5) Kateter er ikke vondt, å sette bedøvelse er ikke spesielt vondt

6) Det er MANGE mennesker (ikke rart et KS snitt er dyrt og at det brukes som et argument for ikke å få det - haha) som alle har en spesiell oppgave; å sørge for at du har det bra !

Så dere som skal i ilden nå; GLED DERE !!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10161650-en-fin-ks-opplevelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for fin og detaljrik beskrivelse Live! Er så glad alt gikk fint for deg:-) Kjekt at du fikk ha med iPod, den skal jommen jeg pakke med meg og for sikkerhets skyld. Kjekt å ha noe annet å fokusere på i de minuttene det tar før babyen er ute. Selv er jeg akkurat kommet hjem fra innskrivning på føden. Der virket alle veldig imøtekommende og hyggelige, så da gjenstår bare å telle ned dagene til i morgen..

Håper du nyter dagene med den lille, og igjen -gratulerer så masse!!

Klem fra

hehe... Husker du jeg sa det ville gaa fint !!!

GRATULERER SAA MASSE !!!

Sikkert like greit vannet gikk saa slapp du aa grue deg noe mer. Flott historie du hadde skrevet her og saa fint at du foelte at alt gikk greit.

Naar jeg fikk foerstemann var de 15 stk, de hadde vaktskifte etter jeg var blitt vasket,foer de kuttet meg opp... Pluss at jeg var ganske syk saa der var noen ekstra der :)

Kos dere masse fremover med den lille prinsessen ? har hun faatt navn ?

Klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...