Gå til innhold

Noen som bor i Ecuador eller Latinamerika her?

juhuuuu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student , bor i Quito, Ecuador og er gravid i 4. mnd, med min første. Hadde vært kjekt å utveksle erfaringer med noen som er eller har vært gravide i Latinamerika, gjerne Ecuador.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Bor ikke i Ecuador, men skal på ferie dit om en måneds tid. Har du reist fra Norge til Quito som gravid? Grunnen til at jeg spør er at Quito ligger veldig høyt oppe og at man kan få høydesyke når man kommer rett fra lavlandet.. Er litt redd for at babyen på noen måte skal få for lite oksygen de første dagene til kroppen min har vent seg til nye luftforhold. Noen erfaringer?? Kjente du noe til dette første gang du dro over? Hørte med legen min som sa det skulle være trygt, men er fortsatt litt nervøs...

Skrevet

Saa kjekt at du skal helt hit paa ferie! Det er et kjempefint land aa reise i! Hvor lenge skal du vaere her? Jeg har bodd i Quito siden januar og ble gravid her, men har ikke hoert noe om at hoyden eller skifting av hoyde har noe aa si for graviditeten. Var paa ferie ved kysten for noen uker siden og kom tilbake hit uten aa merke noe som helst verken da jeg dro ned eller da jeg kom opp igjen. Har vaert paa ultralyd i etterkant og alt ser fint ut. Jeg merker generelt lite til hoyden, andre sier at de merker det er tyngre aa puste naar de beveger seg litt ekstra. Legen min her har forsaavidt ikke nevnt hoyden med et ord. Har heller ikke hort om noen som har faatt hoydesyke av aa komme til Quito, det er mer fare for det hvis du drar direkte opp paa fjellene rundt, og det er det ingen som anbefaler foer du er akklimatisert i Quito. Tror du kan slappe av, jeg. Vaer heller obs paa hva og hvor du spiser!

Skrevet

Så betryggende å høre at du ikke merket noe særlig til høydeforskjellen! Tror jeg leste et sted at babyen kan bli hjerneskadet av for lite oksygen.. men det er vel heller i tilfelle man skulle besvime eller dra opp i fjellene.. blir litt overhysterisk når man er gravid altså.. Ellers sa legen min at jeg trygt kunne reise til Quito, og de bør jo vite hva de snakker om :)

Ellers skal vi kun være der i en uke, og vi kommer til å være kun i Quito og omegn (vil ikke dra ned i lavlandet da jeg ikke har malariavaksine). Men det hadde vært fantastisk å se mer av landet, kystsiden, Galapagos.. Hva er det du studerer der borte? Ganske utradisjonelt og spennende å velge Ecuador som studiedestinasjon! :) Er barnefaren fra Ecuador? Min er fra Mexico.

Skrevet

Hei igjen! Jeg holder på med en master i relaciones internacionales her i Quito, er ca. halvveis i graden nå. Det er kjempespennende, men ganske krevende siden alt er på spansk. Den vordende pappaen er ecuadorianer, ja, fra Guayaquil - så derfor drar vi ofte til kysten også. Det går litt på sesong om det er mygg eller ikke, og akkurat nå er det lite mygg, men sikkert greit å være forsiktig uansett! Har dere bodd i Mexico ennå, eller har dere planer om det? Har ikke vært der, men kan vel tenke meg at det finnes en del likhetstrekk med Ecuador!

Skrevet

Ja, vi har bodd i Mexico, men kun et halvt år. Også har vi vært der en del ganger på ferie. Tror nok det er ganske likt Ecuador på mange måter, ja. Både hva gjelder kultur og hva man må passe seg for når man er på ferie der.. Mexico City ligger jo dessuten også veldig høyt, selv om Quito er i særklasse der altså. Utrolig å tenke på at folk har etablert byer høyere opp en vår Galøpigg hjemme..

Interessant med internasjonale reasjoner i Ecudor, altså! Du får jo dessuten med deg både språk og kanskje et litt annet perspektiv på disse relasjonene enn hva man ville fått ved å studere det hjemme. Tok selv en mastergrad i EU politikk i Italia (på italiensk, så vet godt hva det vil si å studere på annet språk!) og likte det kjempe godt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, med erfaring fra Mexico er du nok godt rustet til å komme hit på ferie :-) Har gått helt fint for min del hittil, er bare litt mer forsiktig med å spise ute, sjekker alltid at kjøttet er helt gjennomstekt, spiser ofte ikke grønnsakene hvis jeg er usikker på hvordan de har blitt vasket, og har sluttet helt å spise mat tilberedt på gaten. Anbefaler forresten en ting: juicer! De har så mange gode frukter her som vi ikke har hjemme, veldig sunt og spennende å prøve nye smaker! Språket er nok det mest utfordrende med studiene her, ja! Kunne ikke spansk før jeg kom hit for et års tid siden, så det har vært en utfordring, men kjempegøy å se at det går an å lære så mye på såpass kort tid også.

Du må forresten bare gi et ord her inne hvis du har lyst og tid til å treffes over en kaffe når dere er i Quito :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei! Det hadde vært kjempehyggelig og treffes for en kaffe i Quito, men dessverre dro vi akkurat den dagen du postet innlegget.. Kjempe synd, da det hadde vært så koselig å treffe en nordmann som til og med er gravid!! :)

Ellers hadde vi en fin ferie i Quito, men det ble mere slitsomt enn jeg hadde forestilt meg på forhånd. Fikk ikke den fryktede høydesyken, men det ble tyngre å gå. Særlig i trapper, he, he. Var helt utslitt på slutten av dagen, og vi fikk sett mindre enn vi hadde planlagt på grunn av dette. Mange fantastiske juicer i Ecuador, ja, og hvilken luksus for oss nordmenn! De har mye nypresset juice i Mexico også, men ikke så mange eksotiske frukter som i Ecuador.

Og maten var god! Prøvde både ecuadoriansk og de mange internasjonale restaurantene som de har der. Overraskende bra.

Har du tenkt å bli i Quito lenge, eller har du planer om å vende hjem etter endt studium?

• 4 uker senere...
Skrevet

Synd at jeg var saa sein med aa svare paa innlegget ditt! Men fint aa hoere at dere likte dere i Quito iallfall, og at alt gikk bra til tross for hoydeforskjellen!

Vi planlegger aa flytte til Norge om ett aars tid, men ingenting er helt avklart ennaa. Det er jo saa mye som maa ordnes i forhold til UDI - gleder oss ikke akkurat til aa begynne med den runddansen, men en dag maa vi jo bare det!

Masse lykke til videre med svangerskapet!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Du/dere vet ikke tilfeldigvis noe om assistert befruktning i Ecuador? Vi skal forøvrig dit på ferie nå snart. Selv om vi vet lite om våre muligheter for å få barn foreløpig (venter på utredning på Rikshospitalet), hadde det vært interessant å hatt kontakt med flere som kjenner Ecuador godt! Hvordan går det med deg og den voksende magen?

• 2 uker senere...
Skrevet

Heisann! Jeg vet ikke noe spesielt om assistert befruktning i Ecuador, men de har sikkert tilbud om det på private klinikker. Hvis dere skal til Quito kan dere få navnet på gynekologen jeg gikk til der, han har sikkert oversikt. Veldig hyggelig og snakker engelsk måtelig bra hvis dere ikke kan spansk.

Jeg er tilbake i Norge nå og begynner å bli klar for å føde. Har termin om tre uker. Kjempespent :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...