Gå til innhold

Hvorfor er gåstoler så farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke selv, men har sett på youtube babyer som bare stooooooorkoser seg i disse gåstolene med masse leker på "dashbordet". Farter rundt på gulvet og leker med alle lekene som er fastmontert foran.

Hvorfor er dette "farlig" i Norge, mens i USA er det veldig vanlig? De vokser jo opp der også.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er belastende på hofter og rygg og potensiellt farlig for ryggen.

Det er ingen som sier med 100% sikkerhet at alle barn som bruker det blir skadd for livet, men hvorfor ta sjansene når man kan kjøpe andre "gådingser" som er bedre for dem?

Har selv flere "gådingser" med det er de som de sitter nedi en stoffgreie som ikke er bra. De belastes som nevnt rygg og hofter feil, beina brukes feil, de bruker tærne og ikke hele foten, noe som kan resultere i feil utvilkling av musklene slik at de får større vanskeligheter med å lære å gå, eller eventuellt blir "tågåere".

Der har du noen av argumentene...

Skrevet

jeg har fått det inntrykket at litt ikke er farlig, men det hemmer den naturlige motoriske utviklingen og de lærer seg ikke fortere å gå som en kan få inntrykk av - snarere tvert imot fordi en ikke får øvd de musklene som er nødvendig for å holde kroppen oppe.

Min onkel brukte en slik på sin andremann. Han var veldig treg til å gå og denne hjalp han med å kommer seg rundt etter søsteren sin...men hva som kom først - høna eller egget - her, det vet jeg ikke

Skrevet

Jeg brukte gåstol på min første fra hun var 6 mnd. hun begynte å gå når hun var 10 mnd og vært tidlig ute med motorikken. det som er viktig er at man passer på å stille gåstolen inn så den blir i riktig høyde så man ikke går på tærne.

det er brukt veldig mye i sverige. kjenner mange som har brukt det men ingen av dem har vært trege med å gå eller feil med kroppen.

skal bruke det på gutten min når han blir stor nok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...