Gå til innhold

Ønsker å bli gravid, er på medisinsk rehabilitering

Anbefalte innlegg

Har vært langtidssykemeldt og går nå over på medisinsk rehabilitering. Vi ønsker å bli gravide fordi vi ønsker oss barn. Aldersmessig bør vi heller ikke vente for lenge. I følge lege vil det nok ta lang tid før jeg kommer meg tilbake til jobb. Lege støtter valget og synes det er et fint skritt å ta til tross for sykdommen min. Det som bekymrer meg er hvordan økonomien vil bli om jeg skulle bli gravid nå når jeg er under medisinsk rehabilitering. Jeg får 66 % i rehab.stønad på grunnlag av tidligere inntekt. Hva skjer om jeg blir gravid og føder mens jeg fortsatt er sykemeldt? Stopper stønaden opp og må vi klare oss på engangsstønaden på kr. 30.000,-? I følge NAV har jeg ingen rett på stønad om jeg blir gravid, fordi rehabilitering ikke blir sett på som inntektsgrunnlag for foreldrepermisjonsstønad. Blir veldig takknemlig om jeg får tilbakemelding fra noen som har vært eller er i lignende situasjon? Har NAV individuelle praksiser i fht dette på grunnlag av hvilken bydel- og kommune en bor i? Synes det har vært veldig vanskelig å få forståelse, service/ hjelp og informasjon av NAV lokalt gjennom hele sykemeldingsperioden. Er temmelig oppgitt.

Fortsetter under...

Reglene fra NAV er like uansett hvilken kommune/byde du bor i. Rehab og attføringspenger gir ikke rett til fødselspenger og da er engangsstønad alternativet.Det kan være du har rett på rehab før/ etter etter fødsel hvis du forsatt er i aktiv behandlinger.

Jeg ville prøvd å tatt kontakt med en saksbehandler på et NAV kontor i en annen kommune/bydel hvis du synes ditt lokale kontor ikke yter god nok service.

Tusen takk for svar. Problemet er at jeg uansett hva jeg måtte kontakte andre NAV-kontorer eller konsulenter om, i håp om å få et bedre, utfyllende konkret svar, så får jeg tilbakemelding om at jeg må ta kontakt med min saksbehandler. Da min saksbehandler ikke oppfølger den forventning jeg ønsker/ har krav på, får aldri konkrete svar, kun hvilken "makt han sitter på og kan gjøre" generelt sett, så blir jeg mer frustrert av møtene og svarene jeg får tilbake. Så min oppfattelse er at jeg ikke har krav på noen som helst stønad, selv om jeg er sykemeldt i den eventuelle perioden jeg skulle ha blitt gravid og i perioden etter fødselen og det er en stor bekymring for å si det mildt.

• 2 uker senere...

ring til nav trygd og si at du vil prate med noen som kan svare på spørsmål om svangerskapspermisjon og penger. si gjerne at saken din er litt spesiell sånn at du får snakke med noen som faktisk har peiling (snakka med mange som ikke har det å da får man bare sånne standar svar som gjerne ikke funker i sånne saker). og åsså en vri kan jo være at far tar fødselspermisjonen siden han har jobbet, men vet ikke om han får lov pga din situasjon men det kan du jo spørre om.

åsså skriv ned spørsmålene, jeg blir alltid så forvirra og glemmer halvparten av det jeg lurte på pluss at de ikke har svart på det jeg faktisk spurte om åsså sitter man der med tlf i hånda å ikke skjønner noe:)

lykke til:)

• 2 måneder senere...

Hei. Er veldig nysgjerrig på hvordan det gikk med deg og graviditet/ stønad videre på rehabiliteringspenger? Jeg er i samme situasjon som deg og skal nå begynne å prøve å bli gravid. Min situasjon er slik at jeg må beregne lang tid før jeg kan gå tilbake til jobb. Derfor pga alder og at det ikke trenger klaffe med en gang å bli gravid, så ønsker vi å sette i gang nå. Jeg kommer til klare å gjennomføre behandling (samtaleterapi) gjennom evnt graviditeten og etter det. Krysser fingrene for at det gikk i orden for deg og at det er slik for oss andre i samme situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...