Gå til innhold

uff, nedtur...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i dag svar på at søknaden min fra lånekassen ikke var blitt innvilget. Å at jeg ville få brev angående det.

Aner ikke hva som kan være grunnen til avslaget! Kan de ikke skrive det på "min side da".?? Må vel bare vente til i morgen å prøve å ringe de da.

Frustrert!!! Trodde jeg hadde rett på stipend og lån jeg. Da får jeg vel ikke fødselsstipend heller da:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... kan du være forsinket da? Altså har du gått noen år på skolen å motatt stipend og lån uten faglige resultater, avbrutt eller ikke bestått eksamen?

Skrevet

Hei.

Er ikke forsinket heller. Har vært det, men nettopp brukt det siste året på å hentet meg inn igjen uten støtte fra lånekassen.

Det heter seg også at man må ha hatt rett til støtte 6 mnd før man får barn, for å få fødselsstipend. Men som en merknad til den paragrafen i forskriften om utdanningsstøtte, står det at man også har rett hvis man har hentet seg inn igjen i løpet av de siste 6 mnd.

Men uansett skulle jeg jo ha rett til vanlig stipend og lån.

Har også sjekket at de har fått inn resultatene mine. (Beståtte eksamener)

Hvilke andre grunner kan det være da?

Skrevet

Hmm.... har du gått mange år på skolen da? Er du ikke-retts elev el?

Skrevet

Jeg går på høyskolen, å har vel rett til støtte i 8 år ved høyere utdanning. Har fått støtte i 2 år bare.

SÅ det kan ikke være det heller.

Føler at jeg har sjekket ut det meste. Skjønner ikke hva jeg kan ha oversett.

Skrevet

Men du fikk ikke stipend el lån rett før sommeren? Kanskje dn behandleren ikke tengte på den paragrafen du nevnte om forsinkelse? Kanskje hun/han bare så på om du hadde fått stipend/lån før sommeren å siden du ikke hadde fått det så ga hun deg avslag?

Skrevet

Er du deltidssudent eller fulltid? Krysset du av for at du venter barn?

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Det kan godt hende at de kun har sett på at jeg ikke har fått stønad før sommeren ja.

Er fulltidsstudent ja, og jeg krysset av for at jeg ventet barn.

Skrevet

Skrevet

Men jeg skulle vel ha fått vanlig stipend og lån fordi om jeg ikke hadde hatt rett på fødselsstipend, så kan vel egentlig ikke være at de har oversett den merknaden i forskriften.

Skrevet

Få høre hva det var da når du har funnet ut av d... Så jeg vet d, i tilfellet jeg også får avslag... Men du sendte søknaden igjennom skolen du har fått opptak til først ja, sånn at skolen videresendte den?

Skrevet

Ja, du skal få høre når jeg har funnet ut av det.

Men jeg søkte over nett jeg. Er vel bare når man er under 18 eller går på videregående at man må søke på papir å levere på skolen, tror jeg.

Skrevet

Ok.. takk for d =) Det var ikke noe du skrev feil da? i søknaden...

Skrevet

Tror ikke det heller, kan ikke skjønne hva det skulle vært.

Men får håpe jeg kommer igjennom på tlf i morgen, så jeg får en begrunnelse på avslaget. Får også håpe at det bare er en feil. Blir kjipt å ikke få fødselsstipend ja.

Skrevet

Hei. Snakka med de i dag, de påsto at jeg fortsatt var forsinka. Har fått stønad til ett forberedende sommerkurs tidligere. De forventa visst studiepoeng for det. Selv om det ikke ga noen studiepoeng. Så jeg skal legge inn en klage nå.

Har fått stipend tidligere år, der stønaden til sommerkurset ikke kunne vært regna med. Fordi da hadde jeg ville fått avslag da også.

Skrevet

ok, bra at d ble oppklart da. Får du stipend likevel da? etter at du har klaget?

Skrevet

Spørs.. Kommer an på om de er vrange me tanke på det sommerkursgreia.

Men ellers så har jeg et håp om at det går i orden når jeg får tatt en eksamen som jeg skal ha nå i slutten av september. Hvis jeg består den så er jeg ikke skyldig dem flere studiepoeng. Så skal evt forsøke å søke igjen når den er bestått. Søknadsfristen for høstsemesteret er jo ikke før i november så:) (tror jeg)

Skrevet

Hvor mange studiepoeng må man ha da?

Skrevet

Jeg er 8 studiepoeng forsinket. Når jeg har tatt dem kan jeg få støtte igjen.

Skrevet

Jeg er 60 sp forsinket.... Du har ikke vært syk da? Du kan jo ringe å si at d er pga sykdom?

Skrevet

okey. Ja, sånn egentlig så er jeg 68 sp forsinket, men man får jo støtte hvis man ikke er mer enn 60 sp forsinket.

Har ikke vært syk nei. Så kan nok ikke si det, må vel dokumentere det.

Men lurer på om jeg skal dra på kontoret til lånekassen å prate med en saksbehandler, så får jeg snakket med de face to face, så slipper jeg å legge fram saken i en skriftlig klage. Kan fort risikere at det tar veldig lang tid. Å hvis det blir noen misforståelser så må jeg klage på nytt igjen.

Hvordan går det med deg da? Har du fått svar på søknaden din?

Skrevet

Nei nettopp sendt inn, så det går vel 5-6 uker før jeg får svar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...