Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Kanskje noen her kan hjelpe meg å besvare noen spørsmål. Jeg er gravid (16 uker) og har bekkenløsning symptomer. Jobber som sykepleier på sykehjem, noe som innebærer mye gåing/ståing, stress og tunge luft. er blitt anbefalt sykemelding for å minske belastningen på bekkenet. Dette er ok, men arbeidsgiveren min kan "kun" tilrettelegge vha lettere stell, unngå tunge løft. Ikke mindre "stressbelastning", mindre "gåing" og heller ikke mer pauser. Føler emg IKKE syk nok til KUN å sitte hjemme, ønsker å heller ta lette arbeidsoppgaver som kontorarbeid, legevisitt ++ Sjefen sier aktiv sykemelding da er det rette. Problemet er at de kun sykemelder aktivt deresom det er mål med tilbakeføring i arbeid, det er det ikke med det første. I tillegg mister jeg feriepenger med å gå sykemeldt. Finner ingenting konkret på arbeidstlsynet eller NAV sine sider om svangerskapspenger. Noen som har erfaring med dette? Jeg er ikke syk i hodet og armer, men for kommunen blir det for dyrt å leie inn ekstra bemanning for meg. Er arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge for meg?
gutt 08, jente 11 Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Hei, Jeg er også en sykepleier som jobber på et sykehjem. Jeg ville aldri tenkt så mye på arbeidsgiveren igjen. Første gang da jeg var gravid så mistet jeg en liten gutt. Jeg hørte ikke etter kroppen min. Jeg jobbet og jobbet mye, stress, løping- gåing, tunge løft, dårlig tilrettelegging. Nå er jeg gravid igjen i uke18, og har bekkenløsning symptomer jeg også. Skal prøve å gå på jobb etter 5 uker. ferie nå. Hvis jeg har mye smerter så lurer jeg IKKE ett minutt på at jeg syk.mld.meg. Nå tenker jeg på meg og barnet jeg bærer på. Det verste er at sjefene tenker ALDRI på deg som gravid,men deres økonomi. DU har rett på å bli gravid,ikke glem det! Abeidsgiver skal tilrettelegge dine arbeidsoppgaver,men vi vet at det få som gjør det. Ønsker deg lykke til og masse kos med voksende magen.
gutt 08, jente 11 Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Det du skriver om sykepenger/feriepenger er feil. I henhold til Folketrygdlovens § 8-33 første ledd tjener også utbetalte sykepenger som feriepengegrunnlag. Folketrygdloven finner du her: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-33 Ikke hør på hva folk sier på jobben, de sier stort sett det som er i deres interesse. Sett deg inn i lovverket selv.. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå