Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg leste dine innlegg ang HPV og LHK, og hadde lyst å spørre deg om noe.

Min familie er vldig utsatt for kreft (to tanter med brystkreft og forstadie til livmorhalskreft, mor med brystkreft, forstadiet til livmorhalskreft og livmorkreft). De fikk alle fostadiet i begynnelsen av 30-åra. Kan jeg få gentest mtp kreft? Og hva kan den evt vise?

Jeg var til kontroll i jan '07, hvor det viste forandringer, så var jeg på kontoll nå i juli. I dag fikk jeg et brev hvor det stod: "Desverre så viser denne prøven akkurat som før, forandring av usikker betydning". Jeg vil få en time til ny undersøkelse.

Hvordan skal jeg forholde meg til en evt operasjon mtp at jeg prøver å få barn? Kan jeg operere om jeg er gravid? Kan det bli vanskeligere å få barn etter en operasjon?

Hvordan kan HPV-viruset gi utslag i munnen? Jeg har også hatt problemer med å svelge i perioder, svelget mye vrangt og følt et ubehag i halsen.

Kan det være en ide og teste min samboer for HPV?

Ble masse dette! :) Hadde satt pris på om du hadde anledning til å svare på spørsmålene mine! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10154258-gemini77-og-lillegutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omtrent 80 % av seksuelt aktive kvinner vil bli smittet av HPV i løpet av livet og flesteparten av disse kvitter seg med viruset uten at det skaper problemer. Derfor er det en del andre faktorer som spiller inn i tillegg til HPV. Vi har alle forskjellig DNA og noen er mer utsatt enn andre.

Når det gjelder brystkreft så er det både typer som ikke er arvelig og de som er det. Jeg regner med at de har funnet ut hvilken type kreft fin mor og dine tanter hadde? Hvis de er søstre så kan det virke som det er en mutasjon som ligger i familien og som du kan be om å testes for. Hvis det viser seg at du er i risiko gruppen, så vil du bli tilbudt hyppige kontroller av brystene.

Forstadier til livmorhalskreft opplever veldig mange kvinner, og det er HPV som forårsaker disse forandringene etterhvert. Man kan faktisk få veldig tidlige celleforandringer uten HPV tilstede men de typene er helt ufarlige og vil gå tilbake av seg selv. De celleforandringene du har er den tidligste hvor man ikke vet betyningen av celleforandringene. Det er derfor viktig at du får tatt en HPV test for å se om du har HPV. Er den negativ trenger du ikke å tenke mer på det. Er den positiv kommer du inn på kontroller hver 6 mnd for å se hvilken vei det går. De fleste går over av seg selv. De behandler som regel ikke under graviditeten, men venter til etter fødsel. Det skal grove forandtringer til før man behandles og du er langt unna der. Om du skulle bli konisert (altså brenne bort området med celleforandringer) så har det ingenting å si for senere graviditeter, og det har heller ingen innvirkning på fruktbarheten.

HPV i munnen gir små vorter eller tumorer i svelg. Hvis du har problemer med halsen ville jeg dratt til legen og sjekket om de kan se noe. Sånne tumorer i svelg forårsaket av HPV er godartete tumorer som er lette å fjerne.

Håper du fikk litt svar på det du lurte på. Bare å spørre hvis det er noe som er uklart.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...