Småbarnstreff Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Har en baby på to uker. Fikk kuler i den ene puppen i går, og våknet i natt med feber. Ammet og pumpet, lå med varmeflaske. Har fremdeles feber i dag, og er i dårlig form. Har såre brystvorter som er på bedringens vei, og babyen har trøske. Bør jeg ta kontakt med lege for å få penecilin med en gang eller kan jeg vente til i morgen og se det an? Har hatt kuler i brystene før (har ammet eldstejenta også, men aldri hatt brystbetennelse), og de har forsvunnet av seg selv etter amming og massasje... Håper noen gidder å svare!
Expat Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Du skal helst forsøke å få has på kulene i 24 timer før antibiotika behandling skal startes (den første feberen er pga sprengen). Men du trenger jo noe for soppen også? Husk at dere begge må behandles for soppen. Har du åpne sår? Da ville jeg ringt legen i dag. Du er forresten definert som "syk barnepasser", så pappa'n kan ta syke barn dag fra jobben... Dere melder bare ifra til NAV på egenmelding.
Småbarnstreff Skrevet 21. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2007 Tusen takk, Expat! Jeg er helt imponert over at du svarer om og om igjen på de samme spørsmålene!
ennaH Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Det høres ut som om du lider av tilstoppede melkeganger, og ikke brystbetennelse (mastitt), som må kureres med antibiotika. Tilstoppede melkeganger gir til forveksling like symptomer, men forsvinner når kulene er borte. Mitt beste tips er å smøre inn puppen med olje og "stryke" melka ut mot brystvorta mens babyen suger. Legg babyen slik at haka vender den veien der kulene sitter. Det er der den suger hardest. Noen prøver å pumpe ut kulene, enkelte endog i dusjen. For meg har det aldri fungert.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 Jeg pumper når jeg får kuler, fungerer fint for meg, jeg får ikke til å håndmelke.... Lurt å legge varme ridposer på før amming/pumping det lettere gjør tømming. massere mens du pumper. Du burde få has på klumpene i løpet av et par dager dersom du er flink til å pumpe/amme hver 2 time!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå