Gå til innhold

Til dere som tror at det er masse damer uten grunn som får innvilget ks

Anbefalte innlegg

Kan det tenkes at dere ikke vet den egentlige grunnen til at keisersnitt ble innvilget? Husk at dette er en vurdering som gjøres av leger og jordmødre. Er dere bedre til å vurdere dette enn dem?

Selv sier jeg også at jeg ikke har noen god grunn til å få keisersnitt. Jeg synes jo ikke min grunn er ”god”. Jeg er jo ikke misbrukt seksuelt, jeg har ikke revnet til endetarmen på en tidligere fødsel.

Ikke mange vet at da jeg var barn ble jeg utsatt for en (liten) operasjon der den smertestillende ikke funket. Jeg skrek og gråt, men legen trodde jeg bare var redd og fikk pleierne til å holde meg nede. (Var først for et par år siden jeg fikk greie på at kroppen min reagerer annerledes på smertestillende. Jeg trenger mer enn andre, og det tar lenger tid til å fungere. Kjekt å få greie på nå...)

Siden den gang har jeg holdt meg unna helsevesenet. Den dag i dag blir jeg livredd når jeg skal til en undersøkelse. Selv om jeg bare skal f.eks. ta blodtrykket kan jeg få så høy puls at legen må prøve på ny. Det er en helt irrasjonell redsel jeg ikke klarer å styre. Skal jeg gjøre noe større som en gynekologisk undersøkelse får jeg skyhøy puls, hyperventilerer, hjertet hamrer og jeg kaldsvetter mens tårene presser på. Selv om det går helt fint. Selv om det ikke gjør vondt. Selv om jeg vanligvis er en oppegående karrierekvinne med god selvtillit, som lett kan gi inntrykk av å ”fikse alt”. Selv om legen bare vil meg vell.

En vanlig fødsel står derfor foran meg som et mareritt. Mens du under et keisersnitt vet akkurat hva som skal skje, har flere leger i rommet hele tiden og bare trenger å få den første smertestillende til å virke, er en fødsel mer uoversiktlig, og du er helt avhengig av 1 jordmor og kanskje hvis du er heldig 1 anestesilege. Akutte ting kan plutselig dukke opp som fører til at de må gjøre ting (bruke tang eller vakuum, droppe smertestillende, ta hastesnitt) uten å spørre deg først, uten å forklare så nøye (naturlig nok). Det hadde jeg ikke klart. (”Hva er det der?? Hva skal du med DEN??”)

Mitt irrasjonelle jeg klarer ikke stole på at legene vil meg vell, uansett hva mitt rasjonelle jeg vet.

Dette skrev jeg i brevet til sykehuset. Jeg fikk innvilget keisersnitt uten problemer av en jordmor og en overlege.

Men som sagt: Jeg ble jo ikke voldtatt i oppveksten. Jeg har ikke vært gjennom en traumatisk fødsel. De fleste som kjenner meg tror sikkert at jeg skal ha keisersnitt for å slippe smerte/fordi det er lettvint o.l Når noen spør kommer jeg heller ikke med hele denne lange og svært private forklaring. Jeg sier bare at jeg skal ha det fordi jeg har bedt om det selv, og fordi jeg tror det blir best for meg og babyen. Så ikke døm folk som skal ha keisersnitt ”uten en god grunn”. Dere vet ingenting om hva som faktisk er blitt sagt på disse samtalene. Det kan skjule seg mye bak ”ingen spesiell” grunn, selv om det kommer fra en nær venninne.

Så kan du si: Vi som skal ha keisersnitt belaster helsevesenet. Burde vi ikke i det minste betale for det selv? Vel, jeg tror de fleste damene her inne er villig til å betale ekstrautgiftene ved et keisersnitt (30 000) om det hadde vært det som skulle til for å få dette innvilget. Men ville det vært mer rettferdig? Da ville jo keisersnitt vært forbeholdt de med penger, mens de med en dårlig økonomi måtte presse seg gjennom en vanlig fødsel, angst, traumer eller ei. Med alt det ville innebære av økt risiko for mor og barn. Eller skulle noen kanskje fått det gratis? Hva skulle i så fall vært god nok ”grunn” til å f å innvilget? Det måtte kanskje være opptil legene å bestemme? Og det er faktisk slik ordningen er i dag. Du kan ikke bestille keisersnitt. Du må prate med en lege. Legen må godkjenne hvert eneste keisersnitt. Så kanskje vi bare skal slutte å dømme andre kvinner for valgene de tar?

Fortsetter under...

kjempegodt skrevet. jeg syntes det er hårreisende hvorfor folk skal ha så mye holdninger om dette her. negative altså. det er da opp til hver og en, og jeg tviler utrolig på at noen av oss som skal ha ks ser på det som en lett løsning. jeg har en bekjent som er barnepleier på barsel, og når jeg hører henne snakke om ks-kvinner som har valgt dette på eget ønske, blir jeg helt arg. det er en innstilling om at alle som har dette etter eget ønske er noen pyser omtrent. at det går mere på en innbilning om at vi tåler mindre nå til dags osv. jeg syntes det er skremmende at man jobber med mennesker når man har den innstillingen utad. Jeg blir sint. vi har alle grunn god nok, det er ikke slik at hvor "flink" man er avgjøres ved en vaginal fødsel. *roe meg ned nå*

Det virker jo som en lettvint måte å slippe vanlig fødsel på. Kvinner oppgir "fødselsangst" som grunn, som egentlig bare er forfengelige og tror de blir ødelagt der nede for godt. Synes egentlig ikke det er en god nok grunn, utenom i ekstreme psykiske tilfeller og fortid med seksuelt misbruk.

Om man på død og liv ikke vil ha naturlig fødsel, bør man kanskje heller vurdere adopsjon enn å bli gravid -for barnet skal jo ut til slutt!

Annonse

Jeg blir bare imponert, jeg...når fremmede kan komme å fortelle meg, eks. venner jeg ikke har nært forhold til, forteller meg "hva som er best for MEG....." for det vet jo de...hehehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...