Gå til innhold

Uten plass i Oslo. Hva gjør jeg??

Anbefalte innlegg

Vi har dessverre ikke fått barnehageplass til vår sønn på 16 mnd. Har ordnet det med jobben og bestemor, men ingen ideell situasjon for noen av oss. Jeg må jobbe 50% nattstilling, mindre i lønn, konstant trøtt og maser på uføretrygdet bestemor. Å tenke på å få barn nr 2 er jo helt utelukket slik situasjonen er, selv om det snart skulle vært på tide å tenke på det. Føler at livet mitt ikke er slik jeg skulle ønske det var! Håpløst. Hva gjør jeg, hvordan går jeg fram for å finne evt ledige plasser (Haha lov å håpe...) Evt redusert oppholdstid, familiebarnehager osv. Er det i det heletatt noen vits i å bruke energi på dette? Dagmamma er utelukket. Må jeg ta kontakt med kommunen, vet de noe som helst? Aner ikke engang hvor vi står på venteliste eller noe, har ikke orket å forholde meg til det for så og bli skuffet... En ting er sikkert, vær glad dere som har fått plass!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10149603-uten-plass-i-oslo-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er dagmamma utelukket?

Jeg hadde også den innstillingen for litt siden, men måtte bite i i det sure eplet da det ikke ble noen barnehagaplass på oss heller.

Fant ei superflink dagmamma første dagen jeg begynte å lete. Hun har fler ebarn så han ikke blir alene og er aktiv og finner på masse moro. I tilegg er hun billigere en barnehagen, ikke at det er avgjørende akkurat. Nå er jeg ikke sikker på om jeg vil takka ja når lillegutt en gang får tilbud om barnehage.

Så kanskje gi det en sjanse, du kan være like heldig som meg og lillegutt.

Vi har fått plass til tassen i en familiebarnehage, det er jo omtrent helt likt som en vanlig barnehage. Har du søkt i noen av disse?

Enig med hun over også, at dagmamma kan være en veldig god løsning så lenge du føler deg trygg på dagmammaen. De er så små at det kan være god å ha litt roligere og mindre grupper.

Tror dette ordner seg hvis du bare søker og står på litt nå, lykke til!

Ja! Det er absolutt bryet verdt å "mase" på familiebarnehagene rundt der dere bor. Nå utenom hovedopptaket så har de lov til å ta inn akkurat de barna som de selv har lyst til. Og det er en god del gjennomtrekk i disse bhg også utenom hovedopptaket. De er små og har ofte knappe marginer, så de fleste er livredde for å ikke ha flyt opp alle plasser til en hver tid. Vi fikk plass i en slik en etter å ha tatt kontakt med dem og vært på besøk. De opererer gjerne med egne ventelister. Stå på!

Alle jeg kjenner har fått sin bhg-plass i slike fam.bhg, og alle har fått plassen utenom hovedopptaket.

Forresten, bor du på Nordstrand så vet jeg kanskje om en plass til deg :-)

Til alle om søker barnehageplass.

Alle barnehager som er offentlig godkjent,det være seg famliebarnehager eller ordinære, følger samordnet opptak med strenge regkler for opptaK.iNGEN BARNEHAGER /familiebarnehager kan operere med egne ventelister/ta opp barn etter eget ønske.Det er utformet kriterier for opptak,der noen barn har fortinnsrett, i tillegg kan det være ,for ,private, prioritet for personalebarn,søsken av aktive barn.

Det kan finnes særordninger for bedriftsbarnehager.

Dette til deres orienering.

Hilsen barnehageeier/familiebarnehageeier.

Annonse

Ingen KOMMUNALE barnehager nei, men i de private familiebhg følges av og til egne regler (KUN utenfor perioden for hovedopptaket (1.mars-1.juni). Familiebarnehagene sier det jo av og til rett ut. En bhg sa til oss: vi må bare vente til 1.juni for da kan vi gjøre som vi vil. Jeg kjenner 6 andre som har fått plass ved å ringe helt andre bhg enn de som de har søkt på, fordi de hører om noen som har en ledig plass. Så blir de og bhg enige i løpet av tlfsamtalen om at søkeren går inn på nettet den kvelden og oppdaterer bhg-søknaden sin til bydelen slik at den aktuelle bhg står der, og dagen etter ringer bhg og bekrefter at de har fått plass. Sånn holder familiebarnehagen seg innenfor regelverket. Selvfølgelig er det sikkert ikke alle familiebhg som gjør dette, men i og med at jeg har vært med på det selv og kjenner 6 andre som har gjort det på samme måten, så er det tydelig at de som bare sender inn en søknad til bydelen og aldri hører fra seg, de skal være veldig heldige for å få plass her hvor vi bor.

Denne praksisen må sannsynligvis endres fra neste år fordi det ved neste hovedopptak skal gå på ansiennitet,det håper jeg gjør praksisen mer rettferdig både i og på siden av hovedopptaket?

Det er bare tull det der med at barnehagene som går igjennom det kommunale opptaket følger listene. Jeg har også vært i kontakt med flere familiebarnehager som tar opp etter eget forgodtbefinnende. Blant annet er det noen nye barnehager som ikke var ferdig til hovedopptaket og disse tar opp barn fortløpende uavhengig av bydel og de såkalte listene.

• 2 uker senere...

Vi fikk plass i flott familiebhg i Oslo utelukkende fordi søsteren min kjente noen som kjente de som drev den... IKKE TAKKET VÆRE den forbanna bydelen. Så de reglene om like regler for alle kan de bare pakke sammen med.

Men det er absolutt bryet verdt å jobbe litt for bhg-plass. Jeg lagde en søt CV-aktig sak med bilde av jenta mi, våre personalia etc. og sendte rundt samtidig som jeg ringte og fulgte opp. Fikk faktisk noen positive svar fra ulike fam-bhg + dagmammer.

Det er også lurt å snuse litt rundt om noen i nabolaget vurderer å starte en fam-bhg som du kan henge deg på. Evnt ring senter for fam-bhg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...