Gå til innhold

Pusse sølv

Anbefalte innlegg

Skrevet

er noe av det kjedeligste jeg vet...grrrr...klage..klage..er sånn ca 15 år og datterens barnedåp siden sist...nå er det kun kort tid til det bør skinne igjen Og jeg finner ikke motivasjon til å begynne. Kanskje under GULE SIDER?

Har bestilt middag,kransekake,marsipankake,blomster,vært hos fotografen....så det lette og morsomme er liksom gjort ;)

Kanskje i morgen?

Eller forresten da har jeg lunsjavtale med en venninne og hennes bittelille nye valp :)) Uff da...

Fortsetter under...

Skrevet

Siden det er 15 år siden sist, så har det garantert kommet mange nye hjelpemidler på markedet, så du trenger sikkert ikke sitte og gnikke og pusse sølvet:-)

Jeg er forresten sikker på at Gummelillan har noen husmortips til deg, hun er en racer på disse moderne hjelpemidlene;-)

Skrevet

Legg alt sølvet på aluminiumsfolie i vasken, tapp i varmt vann, hell bordsalt over og la det ligge en stund. VIPS så er alt sølvet fint!!!

Jeg har fått tipset her inne og har ikke gjort annet siden!

Eh... jeg har jo gjort annet enn å pusse sølv, men jeg mente når først sølvet skulle pusses altså :)

Skrevet

Ja, det var Gummelillan som skrev om sølvpusstrikset!!!

Skrevet

Hahahaha, visste jeg det ikke;-)

Og jammen må du ha fått unna en del sølvpuss Karomamma, som ikke har gjort annet siden.....fniiis...;-)

Skrevet

Åja, ikkje rart dokke hadde det travelt på ferie Karomamma, du måtte heim å pusse sølv du! - det va sånn det va...

c",)

Annonse

Skrevet

Hehehe...stusset litt først.Ikke gjort annet enn å slenge sølvet i vasken ;)

Flottings,tusen takk! Da skal jeg gjøre det i morgen..hmmm..nesten så jeg gleder meg jo :))

Skrevet

He he, heldigvis står det ikke sølvpuss så ofte på mine mange og nyttige huskelister...

Skrevet

Godt det då! har er det ikkje ofte behov for slikt heller, dessutan kan eg ikkje skryte av å ha sølv heller.....

Skrevet

Hei! Jeg startet å skulle pusse sølvtøyet i dag, da vi skal ha barnedåp til helgen, men ga opp, og prøver igjen imorgen. Hadde ikke mer av den enkle sølvpussen, bare den gammeldagse, og det er slitsomt (skal ha mellom 25-og 30 gjester, så blir litt å pusse!). Så, får kjøpe en ny boks i morgen, jeg bruker da en rund boks som heter Mr Muscle (ikke flasken).

PS! Anbefaler deg ikke å ta lettvinte varianter hvis du har sølvtøy med litt "svart mønster" i, f.eks. telesølv, opphøyet rose etc, da jeg har hørt dette forsvinner. Vet det er noen som bruker bakepulver, og da ødelegger du denne type sølvtøy.

Skrevet

Ett annet søvpussetips (hvis du ikke har sølv som skal være okydert/svart)

Ei bøtte med lunkent vann med en dæsj grønnsåpe og en liten dæsj salmiakk.

La de ligge natta over, skyll og tørk og: Voilà!

Blankt og fint, og det ser ut som om man har sittet hele natten og pusset sølv :o)

Skrevet

Hihi...nå ligger det t-skjeer og kakespader i vasken i saltlake :) Lettsaltet bestikk...

Må ut å titte om det skinner, gjør ikke annet idag enn å salte sølv :))))

Annonse

Skrevet

Nei og nei og nei...husmortipset virket ikke.... :(

Fortsatt gult og sort i t-skjeene.

Får prøve det andre tipset,legge det i grønnsåpe og salmiakk i natt....spørs om ikke det hadde gått like raskt å pusse med Johnson sølvpuss,men det er jo bare at det er så kjedelig :)

Skrevet

husket du aluminiumsfolien???

for det er nemlig sen kjemiske greia mellom aluminiumet og saltet som gjør det sier mamma... det skal funke nemlig.

Skrevet

Jada...fulgte oppskriften. La aluminiumsfolie i bånn...fylte opp med lunket vann og endel salt. La de pent nedi så de lå fra hverandre...lot de ligge i 1 time.

Kakespadene ble ikke så værst,men de er ikke 15 år siden jeg pussa sist. Kanskje det rett og slett er inngrodd ;)

Skrevet

Hmmm... merkelig at det ikke funket, jeg har nemlig prøvd mange ganger og det går helt strålende. NB! Det holder ikke med lunkent vann, det må være ordentlig varmt. Hvis du ikke har varmt nok vann i springen, må du koke opp! Bruk også rikelig med salt, flere spiseskjeer. Sølvtøyet trenger ikke ligge i vannet mer enn noen minutter. Det funker altså, I swear!!

Skrevet

Ok...da får jeg gi det en sjanse til i morgen da...Hadde i ganske mye salt,og det var litt mere enn lunket...

Så kokende vann og halvkilo med salt noen minutter i morgen!!

Eller...nå forresten...det ligger jo her på kjøkkenbenken.....går å hiver det oppi med en gang ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...