Gå til innhold

Noen sykemeldte?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som er sykemeldte hittil i svangerskapet? Jeg var hos legen i dag for vanlig graviditetssjekk. Alt vel, fin hjertelyd, fin urin, fin vektøkning (3 kg og 15+6). Da hun spurte hvordan jeg ellers hadde det, nevnte jeg at jeg også var litt forskjølet og litt trøtt. Hun sa at jeg måtte ta det med ro og at hun godt kunne skrive ut en sykemelding. Jeg sa at det trengte jeg ikke. Da sa hun at jeg ikke måtte overanstrenge meg på jobb og dersom jeg ombestemte meg var det bare å komme tilbake. Jeg trengte absolutt ikke å bestille tid. Kunne bare komme inn og si det så skulle hun skrive ut med en gang. Er det virkelig så enkelt? Jeg kjente at jeg ble litt provosert. Ikke rart at jeg alltid har syns at de gravide på jobben har gått sykemeldt omtrent siden de annonserte sin tilstand: "Legen sa at jeg måtte holde meg i ro nå noen uker, kjenner meg ikke helt bra". For en vits. Vel, det er mange som har problemer i svangerskapet og som trenger sykemelding i større grad enn andre, men at så mange som de som er sykemeldte virkelig trenger det tror jeg rett og slett ikke på.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10147151-noen-sykemeldte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tydeligvis forskjell på leger...

Jeg er i 14. uke og har vært sykemeldt siden uke 6. Har absolutt ikke vært i form, men plaget med kvalme og uvelhet, flere migreneanfall og veldig trøtt. Nå begynner dette å bli bedre, men fortsatt får jeg veldig vondt i magen dersom jeg sitter "normalt". Derfor sitter jeg stort sett i lenestoler, slik at det ikke kommer i klem, hva det nå er som gjør vondt. Fikk tidlig ultralyd på grunn av dette, men alt sto heldigvis bra til. Ellers har jeg gått ned noen kilo, blodtrykket er lavt og det er antydning til protein i urinen.

I dag var jeg hos legen igjen, og han vil at jeg skal prøve å jobbe. Det vil jo forsåvidt jeg også, men problemet er at jeg ukependler, fordi jeg bor en times kjøretur fra der jeg jobber (halvannen time med buss). Pga. tidligere ryggproblemer og at jobben medfører mye overtid, har jeg valgt å ukependle fremfor å dagpendle.

Hvis jeg nå skal prøve å jobbe litt, så må jeg få noen til å kjøre meg til hybelen, samt hente meg, hver uke. Dessuten må jeg klare meg selv i løpet av uka, dvs. handle, lage mat og gjøre rent. Og hvem kan hjelpe meg dersom jeg plutselig blir dårlig?

Nav er villig til å betale drosje mellom jobb og hybel, men de vil selvsagt ikke betale drosje hjemmefra til jobben hver dag. Buss er ikke aktuelt fordi da må jeg sitte oppreist, dessuten blir jeg lett bilsyk på buss. Togforbindelse eksisterer ikke.

I tillegg vet jeg ikke hvor mye jeg faktisk kan klare å jobbe, når jeg ikke kan sitte i mer enn fem minutter om gangen. Jeg har riktignok høyderegulerbart bord på jobben, og pleier å stå endel, men nå for tiden er jeg ganske svimmel, så det er ikke noen god løsning.

Saksbehandleren på Nav hadde større forståelse for problemet enn legen, og det er vel forholdsvis sjelden man opplever... Hun ville gjerne hjelpe slik at jeg kunne jobbe litt, men Nav kan jo ikke betale mer for å transportere meg til og fra jobb enn det de sparer inn i sykepenger.

Hun sa jeg kunne spørre arbeidsgiver om de var villig til å hjelpe til litt, men jeg tror nok allerede jeg vet hva svaret blir, sjefen kom ikke akkurat med noen gratulasjon da han fikk vite at jeg er gravid, for å si det slik. Ja, ja, jeg skal prøve, så kan de ikke bruke det mot meg i alle fall.

Denne sykemeldingen gjelder til mandag, da skal jeg til legen igjen og diskutere hva som skjer videre. Hvis jeg ikke får tilrettelegging og jeg ikke får sykemelding, hva gjør jeg da? Kan jeg få bytte til din lege?!

For å svare litt mer generelt på ditt spørsmål, så tror jeg det er veldig stor forskjell på både leger og sykemeldte. Dessverre vil det vel alltid være noen som klarer å utnytte trygdesystemet ved hjelp av godtroende leger, noe som fører til at de som er berettiget sykemeldig blir mistrodd av både lege, arbeidsgiver og kollegaer. Men jeg har faktisk ikke hørt om leger som prøver å dele ut sykemelding slik du beskriver!

Andre meninger/erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10147151-noen-sykemeldte/#findComment-10153450
Del på andre sider

Jeg har opplevd at sykmeldingen ligger klar på bordet før du har spurt!!

Heldigvis var ikke dette av min fastlege men en vikar. Og ikke i forbindelse med svangerskapet... hadde vond hals, og lurte rett og slett på hva det var!! .... sykmelding???

Så tror det er stor forskjell på leger!:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10147151-noen-sykemeldte/#findComment-10153607
Del på andre sider

Jeg har også en lege som villig gir ut sykemld.

Jeg var hos legen på kontroll i uke 13 og forklarte at jeg var så utrolig sliten etter jobb. Jobber med de minste barna i en barnehage og det er mye løfting. Da arbeidsdagen var slutt havnet jeg på sofaen med smerter i underlivet og sovnet egentlig til neste dag. Fikk ikke vært sammen med jentene mine, var bare sur og gretten. Samboer måtte gjøre alt. Noe han gjorde med glede for å hjelpe meg men jeg vil jo også kunne fungere i hjemmet, spes for barna.

Hun ville da sykemld meg. Jeg vil jobbe, men ikke til enhver pris. Vi ble enige om at jeg skulle sykemld meg 40 % har nå en dag fri i uka og reduserte de andre dagene. Har nå mer overskudd og håper dette kan fungere for meg. Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis jeg måtte kjempet meg til for å få sykemld.

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10147151-noen-sykemeldte/#findComment-10156968
Del på andre sider

Enig med *3 prinesesser + en spire....*

Er ikke sykemeldt og jobber 100%. Synest det er bedre at pasientene får sykemelding når de trenger det enn at det skal være så veldig vanskelig. Ansvaret ligger hos oss - dersom vi ikke trenger sykemelding så er det vel bare å si nei?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10147151-noen-sykemeldte/#findComment-10157135
Del på andre sider

Annonse

hei!

Min lege spurte om jeg ville ha sykemelding da jeg var på kontroll i uke 11. Jeg følte ikke for det da, for jeg trodde ikke det skulle bli så tungt å begynne på jobb etter ferien. Men nå 3 uker senere er jeg helt ferdig når jeg kommer hjem. Går greit å være på jobb, men bare sover og ligger på sofaen resten av dagen. Så nå har jeg bestemt meg for å sykemelde meg i 25% en liten periode for å komme på beina igjen. Skal på jobb hver dag, men slutter litt tidligere. Så jeg er glad jeg har en forståelses full lege som skjønner hva det vil si å være på jobb når man ikke er 100% tilstede.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10147151-noen-sykemeldte/#findComment-10168517
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...