Gå til innhold

Etter hoftene er "friskmeldt" hva da med...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hoftene er "friskmeldt" hva da med stell? Vi er i siste fase av behandlinga med skinner kun på natt nå. Da vi var på sykehuset i strekk fikk vi beskjed om at hoftebarn ALDRI skal løftes etter beina under stell, men hvordan er det når de er friskmeldt? Jeg kommer nok aldri til å stelle synne med løft etter beina ettersom jeg er så vandt til å vippe henne opp under stumpen, men barnehagepersonalet synes visst at det er voldsomt slitsomt å måtte løfte under stumpen... Hvordan skal vi gjøre det når hun blir helt frisk? Er så redd for å ødelegge noe inni der når vi har jobba så hardt for å komme dit vi er nå...!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du sier noe.. Siden det meste av brusken nå er blitt omgjort til skjelett, vil jeg jo tro at det er temmelig stabilt.. Hannah er 8 mnd nå, og har begynt å reise seg opp og stå..dette skaper jo også en risiko for at hofta skal gå ut av ledd.. Men Hannah fikk pute som nyfødt, brukte den 6-7 uker og friskmeldt ved 4 mnds alder. Var kun en umoden hofte. I Synnes tilfelle var det vel en ganske alvorlig grad av hd om jeg ikke husker feil..Hadde hørt med sykehuset om jeg var deg;)

Vi skal inn til kontroll i okt (10 mnd), og den kontrollen skal man vel egentlig ta FØR de begynner å belaste hofta, for å forsikre seg..Men for sent gitt;)

Skrevet

Jøss, reiser hun seg allerede?? Er ikke det vekldig tidlig? Og dette på tross av puteperioden?! Nå har du god grunn til å være stolt mamma:) :) :)

Synne hadde veldig alvorlig hd ja, men er endelig begynt å legge vekt på beina, står og reiser seg etter alt mulig for tida. Og det er jo en naturlig og fin utvikling! Men ser for meg at med endel stress i barnehagen med en drøss unger som skal stelles, at kanskje kommer et "rykk" i beina om en voksen plutselig blir distrahert eller noe sånt... Fysio mente vi bare skal løfte etter beina, hadde aldri hørt om annet hun, men hun kan jo INGENTING om hd uansett virker det som, så henne stoler jeg ikke på!!

Vi får vente til kontroll i september da, så får vi spørre ortopeden da.. Er bare så redd for å ødelegge noe:(

Skrevet

Vi kommer nok heller aldri til å løfte gullet etter beina når vi skifter på henne... Jeg er nervøs nok som det er :P

Hun er over 10mnd nå, og viser null tegn til styrke i beina i det hele tatt. Prøver ikke reise seg eller noe... Noen barn er jo trege, og med pute i nesten 5mnd atpåtill, så er det sikkert ikke så unormalt... Er bare det at sønnen min gikk da han var 9mnd, så for meg er dette for nervepirrende... Og vi skal ikke på ny røngten før ETTER hun har lært å gå.. :(

Skrevet

Ja, hun begynte å reise seg da hun var 7,5mnd.. og igår klarte hun å komme seg opp et trappetrinn her!!! hun søkte oppover så jeg bare stod klar til å støtte henne, måtte bare se om hun klarte det! ;) åja, det gjorde hun!

Du har sikkert hørt klagingingen min ang dårlig oppfølging pga den umodne hofta og at Hannah ALDRI ble undersøkt av en ortoped+ at fikk beskjed om at hofta var stabil/normal klinisk da vi skulle hjem fra sykshus..UL viste kun litt umodenhet, de damene der målte aldri noen vinkel eller noe - alt i alt følte vi at vi fikk puta uten å trenge den - derfor behandlet vi henne med puta de første 6-7 uken, den første tiden er jo veldig effektiv å behandle.. var aldri tegn til noe galt - poenget er at hun brukte ikke puta mer enn 6-7 uker da, så har vært "fri" til å utvikle seg;)

Ikke gøy når en ikke stoler på kunnskapen til fagpersoner som hjelper deg! vet alt om den følelsen, det er ikke sånn det skal være!!!uff!

Lykke til i september da;)

vi skal inn i okt - fikk beskjed sist om at det fortsatt var litt umodent rundt selve hofteskåla - men det har jo igenting med vinkelen å gjøre, og har følelsen av at dette er normalt - babyene er jo ikke 100 % ferdige når de kommer ut;)

Skrevet

Jeg syns det er rart at vi ikke fårt den rtg kontrollen FØR de begynner å gå!! forebyggende..men kongsberg sykshus har jo greie på hva de gjør;)

Skrevet

jeg har ei datter som hadde pute i 3 måneder fra hun ble født, og nå fyller hun 1 år om ei uke. hun har ikke vært noe tidlig ute i utvikling, det er først nå nylig hun begynte å sette seg opp selv ,stå på to bein og begynne å krabbe, men hun er rolig av natur også da. Jeg har heller ikke hatt noe kontroll etter de sa at hoftene var fine, men de sa hun skulle inn til kotroll rundt 1 år. Har ikke hørt noe enda. Men min eldste datter på 3 ,som hadde gips som liten , er inne til kontroll 1 gang i året, og det kommer hun til å være til hun er ferdig utvokst.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hadde den kontrollen da hun var 6 mnd vi.

Skrevet

Vi var inne på rtg kontroll ved 4,5 mnd alder, men skal du ikke på en kontroll til? det er så ulik praksis, INGEN gjør likt..

Skrevet

NIVA: har du fått informasjon om NÅR skjelettet liksom er ferdig utviklet?? har prøvd å finne ut av dette, hihi..men finner ikke noe konkret svar..;) bare litt nysgjerrig"!

Skrevet

Malin lå med pute i 4 mnd og har gått på kontroll en gang i året helt til hun var 4. Men hun har vært frisk siden hun var 4 mnd da, bare kontroll likevel. Synes det er bra. Fikk beskjed om at de kan får tilbakefall når de begynner å gå, samme hvor bra hoften er ved endt behandling.

Skrevet

fikk du noe beskjed om hvilke symptomer man må se etter etter at de har begynt å stå/gå?? man hadde vel merket at noe var galt,eller hva?

Hannah er nemlig veldig tidlig ute, og reiste seg opp da hun var 7,5 mnd, og nå går hun rundt bordet og med støtte går hun i 120 fremover..hun er snart 9 mnd... skal på RTG-kontroll i oktober..

Skrevet

Min datter skal til røntgen i neste uke. Hun er akkurat 9 mnd. nå, og her er det full fart hele tiden. Hun kryper i full fart over alt, reiser seg opp på alt som er, og virker ikke som hun er blitt hemmet på noen måte etter å ha hatt skinne i 4 mnd. I de siste to ukene har hun protestert kraftig på å ha den på, så det har vært litt av og på med den.(hun skal bare bruke den om natten nå de siste to mnd. før rtg). Men tror at hoften er ok, ellers hadde hun vel ikke klart å reise seg opp hele tiden? Hun står og holder seg med bare èn hånd, og virker veldig sterk i bena nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...