Gå til innhold

Hva er reaksjonene på Loke?

Anbefalte innlegg

Samboeren min har i årevis sagt at han vil at sønnen hans skal hete Loke. Han snakker bare om "lille Loke" (vi vet ikke om det blir gutt enda). Men vi har fått veldig mange negative reaksjoner på dette, mange tenker bare ondskap og svikefullhet. Selv tok det meg noen år å "bli vant til det", men synes ikke at sønnen min skal gå rundt å få negative reaksjoner. Noen som har brukt dette navnet eller som har meninger om det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10144780-hva-er-reaksjonene-p%C3%A5-loke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEG ville aldri ha brukt det, av to årsaker: 1. Liker ikke norrøne navn, og 2. Folk får veldig negative assosiasjoner til navnet, rett og slett belastende. Kan ikke tenke meg en hyggelig gutt/mann med navnet Loke. I motsetning til mange andre navn er dette ikke subjektivt heller, det er et navn som de fleste vil tenke det samme om.Blir litt som Vidkun eller Adolf.

Annonse

Jeg synest Loke er et nydelig navn!!

Det klinger fint, er kort og lett. Vi var helt enige om dette, helt til vi gløtta på betydningen av navnet.

For oss ble det feil å kalle en eventuell sønn noe som har så negativ betydning.

Sjekk denne:

http://www.barnimagen.com/felles/navneguiden/guttenavn?s=m&n=Loke

Når det er sagt, ligger svenskene et hestehode foran oss i navntoppen.

Sjekk denne statestikken fra 2005:

http://www.svenskanamn.se/SvenskaNamn/Namntoppen.aspx?year=2005

Det ser ut til at svenskene gir drallen ;o)

Og kanskje vi nordmenn også vil gjøre det etterhvert...

Det er uansett opp til dere selv å bestemme om betydningen av navnet skal ha noe å si for valget.

Lykke til!

Høh... Loke er et kjempebra navn!!

Kan ikke forstå hvorfor folk henger seg opp i urgammel historie

når det kommer til disse navnene. Hvis en gutt heter Tor, ser alle han gå rundt med en hammer da? Tull og fjås!

Min datter heter Frøya. Ser folk på henne som en fruktbarhetsgudinne? Sludder!

Vi vurderer Loke selv vi. Her bryr vi oss overhode ikke hva andre mener om den saken. Hvis vi bestemmer oss for Loke, så kommer folk til å forbinde han til den han er!

Det at enkelte ikke liker Norrøne navn er i alle fall totalt likegyldig, for det har med personlighet å gjøre. Jeg velger å bruke det jeg synes er fint, ikke hva alle andre liker...det kan bli meget kjedelig.

Jeg liker det ikke. Synes ikke det klinger noe særlig fint, og dessuten tenker jeg på Loke i norrønt mytologi. Ei venninne vurderte det til hennes sønn, men hun kuttet det ut etterhvert. Hun fortalte meg at hun bare fikk negative og skeptiske reaksjoner på navnet, om mannen var heller ikke overbevist.

Når det er sagt, så ville jeg ikke reagert negativt på en gutt som presenterte seg som Loke. Ville jo ikke tenkt at "denne gutten er sikkert ond". Så om dere er overbevist om at Loke er det rette navnet, så kan dere fint velge det. Men jeg ville ikke valgt det navnet.

Syns Loke er kjempe fint...

Ta det navnet om dere liker det, folk blir jo kjent med deres lille søte Loke, og blir ikke å ha en preferanse til noe annet da. Er bare kanskje nå i begynnelsen før han har kommet ut:)

TØFT navn!

Syntes det bli veldig naivt og tro at folk ikke tenker på Loke fra norrøn tid når de hører navnet. Det blir som å kalle barnet sitt for Elvis, og tro at folk ikke umiddelbart tenker Elvis Prestley. Personlig ville jeg aldri gitt barnet mitt et navn med så negativ betydning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...